بازاریابی دهان به دهان چیست؟

استراتژی بازاریابی دهان به دهان همون تاکتیکی هست که شرکت‌های بزرگ جهان استفاده می‌کنند تا مردم رو تشویق کنه درباره شون حرف بزنن. یعنی چی؟ بذارید بیشتر توضیح بدم.

بازاریابی دهان به دهان چیست؟

استراتژی بازاریابی دهان به دهان همون تاکتیکی هست که شرکت‌های بزرگ جهان استفاده می‌کنند تا مردم رو تشویق کنه درباره شون حرف بزنن. یعنی چی؟ بذارید بیشتر توضیح بدم.
بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing) یکی از انواع بازاریابی هست که وقتی مشتری نظرش رو در مورد برندتون به بقیه افراد میگه، اتفاق میفته. پس در اصل تو این نوع بازاریابی چیزی که خیلی مهم میشه، اینه که محصول‌تون اونقدری مشتری رو راضی بکنه تا بخواد به بقیه هم اون رو پیشنهاد بده. این مسئله برای شما به عنوان یه کسب‌وکار خیلی اهمیت داره.

 

اما چرا؟ ساده‌اس، چون مشتری بدون صرف هیچ گونه هزینه اضافی، محصول شما رو براتون بازاریابی میکنه؛ به صورت کاملا رایگان! پس ارزش داره برای خوندن این مقاله وقت بذارید، تا استراتژی‌های بازاریابی دهان به دهان رو یاد بگیرید. باهامون تا انتها همراه باشید!

 

بازاریابی دهان به دهان چیه؟

آخرین باری که یه چیزی خریدید و اونقدری ازش خوشتون اومد که اون محصول رو، به دوست، خانواده یا همکاراتون معرفی کردید، رو یادتون هست؟ این تجربه خرید میتونه سفارش غذا، خرید یه لباس یا حتی قدم زدن تو یه فروشگاه زنجیره‌ای باشه، که شما رو هیجان‌زده کرده. حتی ممکنه تجربه‌تون منفی و ناخوشایند هم باشه. ممکنه حتی حضوری یا مجازی و توی فضای اینترنت این تجربه‌تون رو با بقیه به اشتراک بذارید؛ در هر دو صورت شما دارید، از بازاریابی دهان به دهان استفاده می‌کنید.

 

توی این نوع از بازاریابی که بهش بازاریابی کلامی یا شفاهی هم گفته میشه، علاقه مصرف‌کننده به یه محصول یا برند تو مکالمات روزانه‌اش آورده میشه. چیزی که خیلی مهمه، اینه که بدون صرف حتی یه ریال و به صورت کاملا رایگان، بازاریابی دهان به دهان براتون مشتری جمع میکنه.

 

مثلا اگه شما یه رستوران داشته باشید و یه مشتری خیلی تو رستوران شما بهش خوش بگذره و از خدمات‌تون راضی باشه، توی توییت جدیدش یا فضای اینستاگرام از رستوران‌تون تعریف میکنه یا عکس میذاره. حالا بعدش همه اون آدمایی که توییت‌ رو می‌خونن یا عکس‌ها رو می‌بینن، راغب میشن که حتما یه سری به رستوران‌تون بزنن. این یه مثال واضح از بازاریابی دهان به دهان بود.

حالا یه نکته که خیلی جالبه، اینه که قضیه همینجا تموم نمیشه. داستان یه کلاغ چهل کلاغ رو که شنیدید؟ پس زنجیره همینجا متوقف نمیشه و همین‌طوری این چرخه معرفی به بقیه، ادامه داره.

 

اما یه چیزی که خیلی باید حواس‌تون بهش باشه، اینه که یادتون باشه اخبار منفی هم به همون سرعت بازخوردهای مثبت، منتشر میشن. پس نذارید یه اشتباه کوچیک باعث ناراضی شدن مشتری بشه و در نهایت یه فاجعه بزرگ به بار بیاره.

 

چطور استراتژی بازاریابی دهان به دهان رو بسازیم؟

1. برندتون رو بشناسید.

اولین کاری که باید بکنید، اینه که محصول‌تون رو خوب درک کنید. خوب حالا این یعنی چی؟ یعنی اینکه اول برای رسیدن به این درک، به سوال‌های زیر جواب بدید:

  • پیام اصلی برندتون چیه؟
  • ارزش منحصربفرد برندتون چیه؟
  • محصولات و خدمات‌تون دقیقا چیکار میکنن و چه نیازی رو از مشتری برطرف می‌کنن؟

 

اگه اطلاعات‌تون عمیق و درست باشه، میتونید طوری محصول رو ارائه بدید که مخاطب ازش استقبال کنه و حتی محصول‌تون رو به بقیه هم معرفی کنه.

 

2. یه محصول باکیفیت ارائه بدید.

واقعیت اینه که اصلا محصول شما تو وهله اول باید اونقدری بیارزه، که مشتری براش ارزش قائل بشه و بخواد که راجع‌ بهش صحبت بکنه! بازاریابی دهان به دهان نمیتونه با وجود تجربه بد مشتری‌ها، سرپا بمونه و دووم بیاره. پس اول و قبل از هر چیزی به این سوالات جواب بدید:

  • آیا استفاده از این محصول آسون هست؟
  • آیا استفاده از این محصول، تو زندگی روزمره من نقش مثبتی داره؟ چطوری؟
  • آیا من به استفاده از این محصول ادامه میدم؟ چرا؟
  • آیا اون رو به دوستام توصیه می‌کنم؟ چرا؟
  • چطوری می‌تونم با بهبود این خدمت یا محصول، اون رو برای بازاریابی کلامی آماده کنم؟

 

3. در مورد رقباتون تحقیق کنید.

اولین قدم برای مقابله با رقبا، شناخت دقیق اونهاست. تیم بازاریابی‌تون باید شناخت دقیقی از نامبروان‌های صنعت خودتون داشته باشه و بدونه که اونها، چه نقاط ضعف و قوتی دارن. با این کار می‌تونید استراتژی بازاریابی دهان به دهان خودتون رو تقویت کنید.

تو این مرحله باید سعی کنید به سوالای زیر جواب بدین:

  • چیکار کنیم که از رقبا بهتر بشیم؟
  • رقبا توی چه مواردی متفاوت از ما عمل می‌کنن؟
  • آیا می‌تونیم از این تفاوت‌ها به نفع خودمون استفاده کنیم؟
  • کدوم ویژگی برندمون توی مقایسه با رقبا، روی دیدگاه مخاطب و صحبت‌های روزمره‌اش تاثیر بیشتری داره؟

 

4. مشتری و مخاطب خودتون رو بشناسید.

یکی از مهم‌ترین مراحل توی بازایابی کلامی این هست که، درک خوبی از مشتری و نیازهاش داشته باشید. البته که این سطح از درک، یه شبه به وجود نمیاد و باید بتونید با صرف زمان و کسب تجربه، شناخت‌تون رو از مشتری‌هاتون کامل و کامل‌تر کنید.

اگه مخاطب هدف‌تون رو بشناسید، می‌دونید معمولا در مورد چه چیزی صحبت میکنه. چی رو دوست داره و چی رو دوست نداره. بعدش میتونید استراتژی‌های بازاریابی‌تون رو مطابق علائق مشتری پیش ببرید.

 

مخاطب‌هاتون رو به دسته‌های مختلف تقسیم کنید و بعدش مشکلات خاص هر گروه رو بنویسید. وقتی برای حل مشکلات یه گروه تلاش می‌کنید، به مخاطب این حس رو میدید که شخصا به نیازهاش رسیدگی کردید. این مسئله خیلی تو موفقیت بازاریابی دهان به دهان موثر هست.

 

پس چی شد؟

من 4 تا از مهمترین نکاتی که باید موقع طراحی برنامه بازاریابی دهان به دهان رعایت کنید رو گفتم. سوالهایی که قبل از شروع کار یا حتی وقتی محصول یا خدماتتون رو معرفی کردید باید از خودتون بپرسید و جوابش رو پیدا کنید رو گفتم. اگه بتونید این برنامه رو به خوبی پیش ببرید، مطمئنا متوجه نتیجه اون می‌شید.