بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ یکی دیگه از انواع بازاریابی که میتونید برای رشد کسبوکارتون ازش استفاده کنید.
این روش، یکی از بهترین راهکارها، برای جذب مشتریه. سرنخهایی که از این طریق به دست میارید، معمولا به شما اعتماد دارن و نرخ تبدیل بالایی هم دارن. اما اصلا این بازاریابی ارجاعی که میگیم چیه؟
تعریف بازاریابی ارجاعی
توی بازاریابی ارجاعی به مشتری پاداش داده میشه تا برند یا محصولاتتون رو به دیگران معرفی کنه. یعنی مشتریهای موجود شرکت، میشن سرمایهای برای تبلیغات و جذب مشتریهای جدید.
هدف بازاریابی ارجاعی چیه؟
هدف اصلی ریفرال مارکتینگ، جذب مشتری جدید از طریق تبلیغات دهانبهدهان هست. یادتون باشه فقط در صورتی که مشتری از محصول و خدمتتون راضی و خوشحال باشه، کسبوکارتون رو به دیگران هم معرفی میکنه. یعنی هرچی رضایت مشتری بیشتر باشه، بیشتر ترغیب به معرفی محصولتون به بقیه میشه.
مزایای بازاریابی ارجاعی چیه؟
ریفرال مارکتینگ، مزایای خیلی زیادی رو برای کسبوکارتون داره. بیایید چندتا از مهمترینهاش رو با هم بررسی کنیم:
بازاریابی ارجاعی تبلیغات مخاطب هدفمند رو افزایش میده
وقتی از طریق مکالمات مشتریهاتون، به دیگران معرفی میشید، در اصل داره سرنخهای بیشتری تولید میشه که کیفیت خیلی بالایی هم دارن.
مشتریهای وفادار زیاد میشن
مشتریای که شما رو به دیگران معرفی میکنه، به کسبوکارتون وفاداره. بهعلاوه یه تعدادی از اون ارجاعات هم به مشتریهای وفادارتون تبدیل میشن. حالا اگه به همین مشتریهای جدید هم پاداش بدید و راضی نگهشون دارید، این چرخه همینطور ادامه پیدا میکنه و مشتریهای وفادارتون بیشتر میشن.
روشهای زیاد و متنوعی وجود داره
میتونید از ایمیل، شبکههای اجتماعی، اپلیلکشن خودتون و غیره، برای ریفرال مارکتینگ استفاده کنید و نتیجهی خوبی بگیرید.
ریفرال مارکیتنگ، یه روش ارزون و سریعه
از اونجایی که قرار نیست پولی برای تبلیغات سنتی خرج کنید، هزینههاتون خیلی کمتر میشن. بازاریابی ارجاعی معمولا هزینه زیادی نداره و سریع هم جواب میده.
آیا بازاریابی ارجاعی برای کسبوکارتون مفیده؟
ممکنه ریفرال مارکتینگ برای همه کسبوکارها مناسب نباشه. اما اگه پایگاه مشتریانی دارید که میتونن شما رو به دیگران معرفی کنن، میتونید این روش رو امتحان کنید و نتایجش رو بسنجید. از این چند تا استراتژی هم برای موفقیت استفاده کنید:
1. تایید اجتماعی رو مدنظر داشته باشید
مشتریها فقط وقتی شما رو به بقیه معرفی میکنن که جدا از تجربهی خودشون، ببینن بقیه مشتریها هم از شما رضایت دارن. این قدرت تایید اجتماعیه و باعث میشه هوادارهای برندتون بیشتر بشن.
2. یه محصول یا خدمت عالی ارائه بدید
اگه محصولتون نیاز مشتری رو برطرف نکنه، مسلمه که تبلیغات دهانبهدهان براتون بیفایده هست. یعنی همین که مشتری از محصولتون استفاده کنه و بفهمه به دردش نمیخوره، روند بازاریابی ارجاعی به شدت نزول میکنه.
3. شبکههای اجتماعی رو جدی بگیرید
مشتریهای امروزی دوست دارن که برند مورد علاقهشون رو از طریق سوشال مدیا دنبال کنن. پس اگه میخواید با بهترین مشتریهاتون ارتباط برقرار کنید، باید تو شبکههای اجتماعی حضور پررنگ و فعالی داشته باشید. یادتون باشه که شبکههای اجتماعی پلتفرم مناسبی برای اشتراک محتوای تولید شده توسط کاربره و به تایید اجتماعی هم خیلی کمک میکنه.
4. مشتری وفادار رو پیدا کنید و افزایش بدید
بازاریابی ارجاعی با مشتریهای وفادار شروع میشه. از اونجایی که اونها قبلا از محصولتون استفاده کردن و دوستش هم داشتن، به احتمال زیاد اون رو به بقیه معرفی میکنن. پس اولین کار اینه که این مشتریها رو بشناسید و تعدادشون رو افزایش بدید.
5. دلیل خوبی برای مراجعه مصرف کنندگان داشته باشید
باید مشتری رو به استفاده از محصول، ترغیب کنید. یعنی یه چیز باارزش برای ارائه داشته باشه، تا مشتری رو راضی کنه. مثلا ممکنه شما وبسایتی دارید که روشهای آسون و سریع تهیه غذای سالم رو به مخاطبهاش ارائه میده. خوب قطعا این یه ارزش برای مشتری محسوب میشه و او رو به استفاده از محصولتون علاقهمند میکنه.
حرف آخر اینکه یادتون باشه ریفرال مارکتینگ یه روش عالی و مناسب برای افزایش مشتریه. هرچی مشتریهای راضی و وفادار بیشتری داشته باشید، تو زمینه بازاریابی ارجاعی موفقتر هستید. اما منتظر نشینید که مشتریها خودشون دستبهکار بشن. دلیلی بهشون بدید که شما رو به دیگران معرفی کنن.
1. آموزش صفر تا صد مفاهیم بازاریابی با روزی 5 دقیقه آموزش
2. بازاریابی چیه؟ تعریف بازاریابی به زبان ساده
4. انواع بازاریابی | معرفی 42 مدل از انواع مارکتینگ
5. دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال مارکتر چه وظایفی داره؟
6. بازاریابی چریکی و 3 مثال جالب
7. بازاریابی شبکه ای (Network Marketing)
8. بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
9. بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
10. بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)
11. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
12. بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)
13. بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)
14. بازاریابی ارجاعی (Referral Marketing)
15. بازاریابی مویرگی
16. افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش
17. بازاریابی حضوری
18. اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
19. برنامه بازاریابی (Marketing Plan)
20. تحقیق بازاریابی در 6 مرحله
21. آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) و مدلهای 4P و 7P و 4C
23. پروموشن چیه و چه فرقی با تبلیغات داره؟