بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟ استراتژی SEM

بریم سراغ بازاریابی موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing ... می‌دونید SEM چیه؟ چه کاربردی داره و چطوری انجام میشه؟ بیایید با ابزارهای SEM و استراتژی‌هاش آشنا بشیم

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟ استراتژی SEM

بریم سراغ بازاریابی موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing ... می‌دونید SEM چیه؟ چه کاربردی داره و چطوری انجام میشه؟ بیایید با ابزارهای SEM و استراتژی‌هاش آشنا بشیم
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

امروز می‌خوایم در مورد بازاریابی موتورهای جستجو یا همون SEM marketing و استراتژی‌های موفقیت در این نوع بازاریابی باهاتون صحبت کنیم. اگه قبلا اسمش رو شنیده باشید، حتما با تاثیر این نوع بازاریابی توی موفقیت کسب‌وکارتون آشنایی دارید.

 

در اصل بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)، که به اختصار بهش SEM هم میگن، یکی از موثرترین روش‌های رشد کسب‌وکار و جذب مشتری جدیده.

 

بخش عمده‌ای از فعالیت‌های بازاریابی هستن که با هزینه‌ی کمی انجام میشن. مثلا می‌تونید از بازاریابی محتوا استفاده کنید. توی این روش نیروی کاربلد استخدام می‌کنید، همه مراحل بازاریابی محتوا رو طبق استراتژی‌اش پیش میرید، یه عالمه محتوای جذاب کاربرپسند هم تولید می‌کنید و اونها رو توی وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک میذارید. ما همه این کارها رو می‌کنیم که بتونیم جایگاه خوبی توی صفحه نتایج گوگل به دست بیاریم. این‌ها همه درسته و نتیجه خوبی هم داره. اما یه سری کلمات کلیدی هست که مستقیما با محصول شما در ارتباطه. مثلا اگه توی حوزه فروش بلیت فعالیت کنید، کلمه‌هایی مثل خرید بلیت هواپیما، خرید بلیط قطار و غیره، کلمات خیلی مهمی هستن. و مشکل اینجاست که وقتی رقابت روی این کلمه‌ها زیاد باشه، نمیشه دست روی دست گذاشت و یه گوشه نشست تا صفحه خودبه‌خود توی گوگل رتبه بگیره.

 

حالا کار بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM Marketing این وسط چیه؟ این نوع از بازاریابی شما رو تو صفحه نمایش موتورهای جستجو (SERP) بالا میاره تا دیده بشید. برای همین با هم یه مروری روی بازاریابی موتورهای جستجو و استراتژی‌های اون خواهیم‌داشت.

 

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM Marketing چیه؟

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM، به تبلیغاتی گفته میشه که براش هزینه می‌کنید، تا محصول و خدماتتون توSERP به نمایش گذاشته‌بشن. با استفاده از SEM، وقتی کاربر کلمه کلیدی خاصی رو سرچ میکنه، تو صفحه نتایج گوگل، جز نتایج اول یا اخر صفحه قرار می‌گیرید. با استفاده از این ابزارها، می‌تونید محصول و خدمت‌تون رو تبلیغ کنید و کلیک‌های بیشتری بگیرید. هر یه نفری که روی تبلیغتون کلیک کنه هم باید هزینه‌ش رو به گوگل پرداخت کنید. مفهوم ساده‌اس، ولی شناسایی کلمات کلیدی مهم و طراحی صفحه و گرفتن چنین جایگاه‌هایی توی SEM، کار هرکسی نیست و به یه دیجیتال مارکتر حرفه‌ای نیاز داره.

 

استراتژی‌های موفقیت در بازاریابی موتورهای جستجو

هدف استراتژی‌های بازاریابی موتورهای جستجو، بهینه‌سازی تبلیغات پولی هست. برای داشتن یه استراتژی موفق، باید سازوکار پلتفرم‌های تبلیغات پولی رو بلد باشید و چند تا فاکتور رو در نظر بگیرید:

 

Keyword Intent

استراتژی تبلیغات کلیکی (Pay-per-click) با انتخاب کلمات کلیدی مناسب، برای مناقصه شروع میشه. شما باید برای انتخاب کلیدواژه مناسب تحقیق کنید؛ یعنی باید ببینید می‌خواید تبلیغ‌تون در مقابل سرچ کدوم کلمه نشون داده ‌بشه. می‌تونید با پیداکردن اصطلاحات برند و اصطلاحاتی که محصول‌تون رو معرفی میکنه، شروع کنید.

 

حجم کلیدواژه و رقابت

اگه کسی کلمه کلیدی‌تون رو سرچ نکنه، هیچ نتیجه‌ای از تبلیغ نمی‌گیرید. یادتون باشه کلیدواژه‌های با حجم خیلی بالا، رقابت بیشتری هم جذب می‌کنن و گرون‌تر هستن. پس پیداکردن کلیدواژه‌های مرتبط با حجم بالا و کم رقابت خیلی مهمه. پس حتما براش زمان بگذارید تا ضرر نکنید.

 

هزینه کلیدواژه

بر اساس قیمت پیشنهادی و امتیاز گوگل به تبلیغی که ساختید، جایگاه تبلیغ‌تون معلوم میشه. هر تبلیغی که قیمت و کیفیت بالاتری داشته ‌باشه، موقعیت بهتری هم میگیره. برای همینه که کلیدواژه‌های رقابتی گرون‎ترن و اگه یه قیمت پایین پیشنهاد بدید، تبلیغ‌تون نمایش داده ‌نمیشه. پس باید میزان رقابت برای واژه‌ی کلیدی رو مشخص کنید و مطمئن بشید که توان رقابت رو  هم دارید.

 

ساختار اکانت و کمپین

تو حالت تئوری می‌تونید همه کلیدواژه‌ها رو با هم تو یه سطل بذارید و شانس‌تون رو با یه تبلیغ برای همشون امتحان کنید! اما مشکلش اینه که بیشتر بودجه به کلیدواژه‌های پرحجم اختصاص پیدا میکنه و در نتیجه امتیاز کیفیت‌تون پایین میاد. برای همینه که تعیین ساختار مناسب برای اکانت Google Ads خیلی مهم میشه.

 

کپی (Copy)

بعد از انتخاب کلیدواژه و مشخص کردن ساختار اکانت، باید یه تبلیغ خوب بنویسید و کلیک جمع کنید. یه تبلیغ خوب از سه جزء عنوان، URL و توضیحات تشکیل میشه.

 

باید بفهمید کاربر دقیقا دنبال چیه. بعدش هم باید مطمئن شید که تبلیغ خوبی نوشتین و پیشنهادی که ارائه کردین، جذابه.

 

بهترین ابزارهای بازاریابی موتورهای جستجو (SEM Marketing)

بذارید یه چند تا از ابزارهای موفقیت تو حوزه استراتژی‌های بازاریابی موتورهای جستجو رو، بهتون معرفی کنم. استفاده از این ابزارهای موفقیت، به کسب‌وکارتون تو این حوزه خیلی کمک میکنه.

 

1. نرم‌افزار HubSpot’s Ad Tracking

تبلیغات پولی با هدف سرگرمی انجام نمیشن. بازاریابی موتورهای جستجو یه روش جدیه و با هدف تولید سرنخ و کسب درآمد انحام میشه. و این ابزار بهتون کمک میکنه، تا تاثیر تبلیغات رو توی مراحل مختلف سفر خریدار بررسی کنید. این نرم‌افزار سه تا منفعت براتون داره:

    • بهتون کمک میکنه نقاط قوت‌ کار رو مشخص کنید.
    • کانال SEM رو براتون تنظیم میکنه.
    • باعث میشه تبلیغات رو با بقیه فعالیت‌های بخش مارکتینگ‌تون، هم‌راستا کنید.

 

2. سیستم Google Trends

گوگل ترندز کمک‌تون میکنه تا حجم جستجوهای کلید واژه‌ی مشخصی رو تو منطقه‌ی خاص، بازه‌ی زمانی خاص و یا زبان مشخص بررسی کنین. با این کار اون عبارت‌هایی که بیشتر سرچ میشن رو پیدا می‌کنید. یعنی در اصل با این ابزار می‌تونید، تلاش‌های SEM رو بهینه‌سازی کنید.

خیلی مهمه که میزان علاقه‌ مردم به محصول و خدماتی که تو یه منطقه‌ی جغرافیایی خاص ارائه می‌دید، رو بدونید. و این ابزار باعث میشه که توی طولانی مدت، پول کمتری هزینه کنید.

 

3. سیستم Google Ads Keyword Planner

حتما شما هم گوگل رو برای نمایش تبلیغات انتخاب می‌کنید، پس بهتره از این ابزار برای سرچ کلمات کلیدی استفاده‌کنید. با استفاده از این ابزار می‌تونید میزان تغییرات سرچ واژه‌های مختلف رو تو طول زمان بررسی کنید و لیست کلمات کلیدی‌تون رو محدودتر کنین. اینطوری انتخاب بهترین کلمه‌ها خیلی آسون میشه. Keyword Planner همین‌طور می‌تونه قیمت حدودی حراج کلمه‌های کلیدی رو براتون تخمین بزنه و قیمت پیشنهادی مناسبی رو (بسته به بودجه تبلیغاتی‌تون) بهتون پیشنهاد بده.

 

اینم یه توضیح مختصری درمورد بازاریابی موتورهای جستجو، اصطلاحات و ابزارهای SEM. در نهایت یادتون باشه که این ابزار، نتایج خیلی خوبی داره، ولی حتما باید از یه متخصص کمک بگیرید تا پولتون به هدر نره.