برنامه بازاریابی (Marketing Plan) چیه؟ و چطوری یک طرح بازاریابی آماده کنیم؟

برنامه بازاریابی (Marketing Plan) یا طرح بازاریابی، یه ابزار مفیده برای اینکه تمام تلاش‌هاتون رو یه جا ثبت کنید و مسیرتون رو درست طراحی کنید

برنامه بازاریابی (Marketing Plan) چیه؟ و چطوری یک طرح بازاریابی آماده کنیم؟

برنامه بازاریابی (Marketing Plan) یا طرح بازاریابی، یه ابزار مفیده برای اینکه تمام تلاش‌هاتون رو یه جا ثبت کنید و مسیرتون رو درست طراحی کنید
برنامه بازاریابی یا طرح بازاریابی چیه؟

فکر کنین مدیرتون، استراتژی‌های بازاریابی که پیشنهاد دادین رو قبول کرده. حالا ازتون خواسته برنامه بازاریابی ارائه بدین. اما تا حالا این کار رو نکردین و اصلا نمی‌دونین از کجا باید شروع کنین.

از اونجایی که این اتفاق ممکنه براتون پیش بیاد، می‌خوایم با هم درمورد این برنامه صحبت کنیم.

یه برنامه بازاریابی خوب، کمک زیادی به رشد کسب‌وکارتون میکنه. طرح بازاریابی، مسیر رو به تیم بازاریابی‌تون نشون میده و اهداف کسب‌وکارتون رو به واقعیت تبدیل میکنه.

 

طرح بازاریابی چیه؟

برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن مثل یک نقشه راه می‌مونه که کسب وکارتون به کمک اون، استراتژی بازاریابی رو برای مدت زمان مشخصی سازماندهی، اجرا، و آنالیز می‌کنه. طرح بازاریابی شامل استراتژی‌های مختلف بازاریابی میشه و کمک میکنه به اهداف کسب‌وکارتون برسین.

هدف برنامه مارکتینگ اینه که استراتژی‌های بازاریابی رو به‌طور منظم و سازمان‌یافته بنویسین. و عملکرد کمپین‌ها رو بسنجین.

برای نوشتن برنامه بازاریابی باید مأموریت هر کمپین، پرسونای خریدار، بودجه، تاکتیک‌ها، و نتایج موردانتظارتون رو در نظر بگیرین. به کمک این اطلاعات، متوجه می‌شین کجا درست کار میکنه و کجا مشکل دارین. درنتیجه، موفقیت استراتژی رو می‌سنجین.

 

یک طرح بازاریابی ایده آل باید شامل موارد زیر باشه:

  • اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت بازاریابی
  • مشخص کردن پرسونای خریدار
  • یک یا چند استراتژی و تاکتیک بازاریابی

 

اگه طرح دقیق‌تری بخواین، می‌تونین موارد زیر رو هم اضافه کنین:

برنامه بازاریابی معمولاً به‌صورت فایل pdf ارائه میشه، اما می‌تونین یک سری چیزها بهش اضافه کنین. مثلاً یک اینفوگرافیک یا هر چیزی که فکر می‌کنین لازمه و کمک میکنه برنامه بهتری داشته باشین.

 

فواید برنامه بازاریابی برای کسب‌وکارها

قبلاً اشاره کردیم که برنامه بازاریابی کمک میکنه تا هدف‌های کسب‌وکارتون به واقعیت تبدیل بشن. اما مزیت‌های طرح بازاریابی به همین‌جا ختم نمیشه.

یک برنامه بازاریابی خوب کمک میکنه تا:

 

کسب‌وکارتون رو درک کنین

تحقیق کاملی درباره شرایط بازار انجام بدین و متوجه بشین موقعیت شرکت‌تون چطوره و به نقاط قوت و ضعف کسب‌وکارتون پی ببرین.

 

اهداف بازاریابی رو با اهداف کسب‌وکارتون هماهنگ کنین

بدون برنامه، خیلی راحت راه رو گم می‌کنین. برنامه بازاریابی کمک می‌کنه تا مطمئن بشین اهداف بازاریابی‌تون در راستای اهداف و مأموریت کسب وکارتون قرار داره.

 

مطمئن بشین همه با هم هماهنگ هستن

برنامه‌ریزی برای بازاریابی و نوشتن اون، موجب میشه نه‌تنها تیم، بلکه کل شرکت‌تون با هم همکاری کنن تا به یه هدف مشترک برسن.

 

روی موارد مهم تمرکز کنین

برنامه بازاریابی همیشه هدف‌ها و استراتژی‌ها رو بهتون یادآوری میکنه و نمیذازه از مسیر منحرف بشین.

 

تصمیم‌های بهتری بگیرین

برنامه داشتن از قبل، نمیذاره توی موقعیت‌های سخت، عجولانه تصمیم بگیرین.

 

چطور یه برنامه بازاریابی آماده کنیم؟

هیچ قانون کلی و ثابتی برای نوشتن طرح بازاریابی وجود نداره. اما هر برنامه بازاریابی باید حتما این 8 تا بخش اصلی رو داشته باشه:

 

1. مأموریت کسب‌وکار

اولین کار برای نوشتن طرح مارکتینگ اینه که مأموریت‌تون رو مشخص کنین. درسته که این طرح مخصوص بخش بازاریابیه، اما باید مأموریت کسب‌وکار مشخص باشه. مأموریت رو دقیق توضیح بدین. مثلاً اگر مأموریت «تسهیل رزرو هتل برای سفر باشه»، مأموریت بازاریابی‌تون این میشه: «جذب مشتری، اطلاعات دادن به مشتری درباره‌ی صنعت توریسم، و تبدیل اونها به کاربران پلتفرم رزرو ما».

 

2. KPI این مأموریت رو مشخص کنین

هر برنامه بازاریابی خوب، توضیح میده که بخش بازاریابی چطوری پیشرفت مأموریتش رو ردیابی میکنه. برای این کار، باید شاخص کلیدی عملکردتون رو مشخص کنین.

بذارین با مثال قبل براتون توضیح بدم. مثلاً اگر بخشی از مأموریت این باشه که «از طریق وب‌سایت مشتری جذب کنین»، باید بازدیدهای وب‌سایت رو ردیابی کنین. این میشه یه مقیاس عددی که باهاش موفقیتتون رو بسنجید.

 

3. پرسونای خریدار رو مشخص کنین.

پرسونای خریدار نشون میده که چه کسی رو می‌خواین جذب کنین. این پرسونا یه شخص خیالی که یه سری اطلاعات مشخص (مثل سن، جنسیت، محل سکونت، شغل و غیره‌اش) رو میدونید.

 

4. طرح‌ها و استراتژی‌های محتواتون رو توضیح بدین.

نکات اصلی استراتژی بازاریابی و محتوا رو اینجا قرار بدین. حتماً کانال‌های مختلف و انواع محتوا رو در اختیار دارین، اما باید منطقی از بین اونها انتخاب کنین.

استراتژی محتوا باید بگه چه نوع محتوایی تولید می‌کنین، هدف‌تون از انتخاب هر نوع محتوا چیه، و این محتوا رو در چه کانال‌هایی قرار می‌دین.

 

5. مأموریت طرح‌تون رو مشخص کنین.

برنامه بازاریابی توضیح می‌ده که تیم بازاریابی روی چی تمرکز میکنه و چه چیزهایی براش اهمیتی نداره.

اگر موردهای دیگه‌ای هست که توی این برنامه پوشش ندادین، اونها رو اینجا بیارین تا مأموریت‌تون مشخص بشه.

یادتون باشه که توی یه کمپین بازاریابی نمی‌تونین همه رو راضی نگه دارین. پس حتما سعی کنین موردهایی رو در اولویت قرار بدین که زودتر شما رو به هدف‌تون می‌رسونن.

 

6. بودجه‌ بازاریابی رو مشخص کنین

شاید به کمک استراتژی محتوا، کانال‌ها و پلتفرم‌های رایگان زیادی پیدا کنین، اما باز هم یک سری هزینه‌ها هست که باید در نظر بگیرین. مثلاً هزینه‌های فریلنسرها، اسپانسر، یا استخدام تیم مارکتینگ و از این قبیل چیزها.

 

7. رقیب‌هاتون رو بشناسین

یکی از بخش بازاریابی اینه که بدونین با کی رقابت می‌کنین. فعالان صنعت‌تون رو بشناسین، درباره‌شون تحقیق کرده، و اطلاعات جمع کنین.

یادتون باشه همه‌ی رقیب‌ها به یک اندازه مهم نیستن. رقیب‌های مهمتر رو شناسایی کنین و روی آنها تمرکز داشته باشین.

 

8. اعضای تیم و مسئولیت‌هاشون رو مشخص کنین

حالا وقتشه توضیح بدین هر کسی قراره چه کار کنه. لازم نیست وظایف دقیق همه رو بگین. فقط اعضای تیم و نقش‌هاشون رو مشخص کنین.

 

تعریف ساده بود، اما نوبت شماست که دست به کار بشید و همین حالا برنامه بازاریابی کسب‌وکار خودتون رو آماده کنین، به کارهاتون نظم بدین و بهره‌وری‌تون رو بالا ببرین.