بین کسبوکارهای مختلف مهمترین موردی که خیلی اهمیت داره، رقابت برای جلب توجه مشتری و جذب اونها مخصوصا برای فروش B2B هست. در اصل تو بازار امروز با این همه پیشرفت تکنولوژی و بالطبع بالا رفتن آگاهی مشتری، جذب مشتری مثل گذشته کار سادهای نیست. پس شرکتها هم باید بتونن تو این زمینه از روشهای بهتر و بهروزتری برای بازاریابی و جذب مشتری استفاده کنن و نهایت توان و خلاقیتشون رو توی این زمینه به کار بگیرن.
یکی از انواع بازاریابی، بازاریابی B2B (کسبوکار به کسبوکار) هست. این نوع بازایابی به هر تکنیک و محتوای بازاریابی گفته میشه، که هدفاش یه سازمان یا کسبوکار دیگه هست. پس شرکتهایی هم که محصولات یا خدماتشون رو به بقیه کسبوکارها میفروشن، از این نوع بازاریابی استفاده میکنن.
اما تو این مقاله ما قصد داریم در مورد برندسازی B2B باهاتون حرف بزنیم. در مورد این که برندینگ B2B اصلا چی هست، تکنیکهای برندینگ شامل چه چیزهایی میشن و تکنیکهای برندینگ B2B کدومها هستن. پس باهامون همراه باشید.
برندینگ B2B چیه؟
در اصل برندسازی B2B همون کارهایی هست که انجام میدید، برای اینکه مطمئن بشید برند B2B شما تو بهترین، دقیقترین و مثبتترین حالت ممکن دیده میشه.
استراتژیهای برندسازی B2B شامل روابط عمومی، مشارکت تو رسانههای اجتماعی، تبلیغات، برنامههای بازاریابی محتوا و … هست. اینکه از کدوم تکنیک استفاده کنین، بستگی به هویت برندتون، محصول یا خدماتی که ارائه میدید، پروفایلهای خریدار و اهداف کلی برندتون داره. اما قبل از اینکه بتونید با یه استراتژی جدید برندسازی B2B پیش برید، به یه سطح خوب از آگاه سازی برند در بین جامعه هدفتون هم، نیاز دارید.
تکنیکهای برندینگ B2B چی هستند؟
خوب حالا یه سوال مهم پیش میاد، اینکه تکنیکهای برندینگ B2B شامل چه مواردی هستن؟ در ادامه با هم 6 مورد از این تکنیکها رو مورد بررسی قرار میدیم:
اهدافتون رو مشخص کنید
داشتن یه استراتژی برندینگ B2B، بدون داشتن اهداف مشخص، تقریبا محال و غیرممکن هست! پس یه قلم و کاغذ بردارید و صادقانه بنویسید؛ هدفی که برند تجاری شما دنبالش هست، دقیقا چیه؟
اهدافی که مینویسید میتونن کمی باشن، مثل رسیدن به درآمد میلیونی توی یک سال؛ یا میتونید اهداف کیفی هم برای خودتون تعریف کنید: مثلا اینکه طی 3 سال، بتونید جز سه برند مطرح توی صنعت خودتون بشید.
هدفتون علاوه بر اینکه واقعگرایانه هست، باید یه چشماندازی از آینده بهتون بده. اصلا چرا برند شما به وجود اومده؟ و این برند چه تاثیر مثبتی میتونه روی برطرف کردن نیازهای مشتری داشته باشه؟
جواب دادن به این سوالها تو اول راه، خیلی مهم هست؛ چون همه تصمیمات آیندهتون بر طبق جوابهای این سوالات چیده میشن.
پرسونای هدفتون رو بشناسید
یادتون باشه هر چی اطلاعات دقیقتر و جزئیتری از مشتریهاتون داشته باشید، راه برندینگ B2B براتون هموارتره. مشتری شما چه اهداف و نیازهایی داره؟ ترسهاش چه چیزهایی هستن؟ چه ویژگیهای شخصیتی داره؟ حواستون باشه یه سری از این جزئیات در طول زمان تغییر میکنن، پس باید به طور مرتب این اطلاعات رو آپدیت کنید.
موقعیت استراتژی کسبوکارتون رو تو بازار مشخص کنید
یه کار مهم دیگه که باید بکنید، اینه که جایگاه خودتون رو توی بازار مشخص کنید. چقدر پرسونای هدف از برندتون آگاهی داره؟ باید اونقدر روی مشتری اثرگذار باشید، که از بین برندهای مختلف انتخاب اولش برند شما باشه. پس مهمه که برندتون بازار رو دست بگیره. برای اینکار، هم باید نیازهای مشتری رو خوب بشناسید و بعد هم با خلاقیتی که دارید، تو همون زمینه پیشگام بشید. یادتون باشه که اولینها، همیشه خیلی خوب توی ذهن مشتری حک میشن.
خودتون رو از رقبا متمایز کنید
خوب یادتون هست که چقدر روی نیازسنجی مشتری و مهم بودن اون صحبت کردیم. این نیازسنجی دقیق میتونه توی تمایز شما از رقبا خودش رو نشون بده. حالا چطوری؟ خوب ساده اس. اگه شما یکی از نیازهای مشتری رو بشناسید و با سرمایه گذاری روی اون، خودتون رو از رقبا جدا کنید، خیلی راحت میتونید به هدف برسید. مثلا فرض کنید مشتری به اینکه یه جنس ارزون اما باکیفیت رو بخره، علاقه زیادی داره. حالا اگه شما روی همین مورد سرمایهگذاری کنید و بتونید توی درازمدت این ویژگی رو حفظ کنید؛ هم از رقبا متمایز میشید و هم اینکه مشتری رو از برندتون راضی نگه میدارید.
یه شخصیت برای برندتون خلق کنید، که مشتری باهاش ارتباط بگیره
باید یه شخصیت برند داشته باشید، که مشتری بتونه باهاش ارتباط بگیره. در اصل این شخصیت برند، کلید ایجاد ارتباط با مشتری هست. قبل از ایجاد شخصیت برند، بازم باید خودتون رو جای مشتری و پرسونای هدف بذارید و ببینید که چه نوع شخصیتی رو میپسنده.
داستان برندتون رو از طریق پیامهای کلیدی بگید
برند شما باید یه پیام کلیدی داشته باشه. این پیامهای کلیدی، آنچه رو که در مورد شرکتتون به اشتراک میذارید، مثل محصولات، خدمات، ارزشها، و … رو مشخص میکنن. این پیامها رو هم باید متناسب با شخصیت مخاطبهاتون ایجاد کنید. یعنی باید پیامتون طوری باشه، که مشتری بالقوه با شنیدن اون لحظهای هم برای خرید، تعلل نکنه.