اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation) چیه؟

اتوماسیون بازاریابی، یکی از بهترین راه‌حل‌هایی بوده که برای پیشرفت این حوزه مطرح شده. بیایید با ابزارهای اتوماسیون مارکتینگ و نکاتش آشنا بشیم

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation) چیه؟

اتوماسیون بازاریابی، یکی از بهترین راه‌حل‌هایی بوده که برای پیشرفت این حوزه مطرح شده. بیایید با ابزارهای اتوماسیون مارکتینگ و نکاتش آشنا بشیم
اتوماسیون بازاریابی

تا الان یه عالمه درمورد بازاریابی صحبت کردیم. همونطوری که حتما متوجه شدید، بازاریابی کلی تکنیک و روش داره و پر از کارهای تکراریه. بازاریاب‌ها هر روز باید وقت باارزش‌شون رو بذارن و این کارهای تکراری رو انجام بدن؛ در حالی که می‌تونستن کارهای مهم‌تری انجام بدن. همین موضوع باعث شد یه راه‌حل پیدا بشه: اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

 

اتوماسیون بازاریابی یعنی استفاده از یک نرم‌افزارهایی که کارهای تکراری و خسته‌کننده (مثل ارسال ایمیل‌ها، پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی و حتی آنالیز کمپین‌های تبلیغاتی) رو اتوماتیک انجام بدن.

به کمک ابزارهای موجود، می‌تونین وقت و تمرکزتون رو روی کارهایی بذارین که راندمان رو بالا می‌بره و درآمد بیشتری براتون داره. به عبارت ساده‌تر، به کمک اتوماسیون بازاریابی، توی وقت و هزینه‌هاتون صرفه‌جویی می‌کنین و بازده‌تون رو هم به‌طور چشمگیری بالا می‌برین.

 

مشکلات رایجی که اتوماسیون بازاریابی اونها رو حل میکنه

امروزه اکثر بازاریاب‌ها حسابی سرشون شلوغه و وقت ندارن مثلاً سرنخ‌های بی‌کیفیت یا ارتباط با مشتری‌ها رو دنبال کنن. اتوماسیون بازاریابی کمک میکنه برنامه‌هاتون رو منظم کنین و ارتباط شخصی و هدفمندی با مشتری‌ها داشته باشین. بیایید چند تا از مشکلاتی که به کمک اتوماسیون بازاریابی حل میشن رو بررسی کنیم:

 

برای نتیجه گرفتن، باید کلی زحمت بکشم و کار کنم.

فضای دیجیتالی انقدر سرعتش بالاست که بازاریاب‌ها همش تحت فشارن. کلی کار هست که باید انجام بشه. مثلا باید سرنخ‌های بیشتری و بهتری تولید کنن، درآمد رو افزایش بدن، هزینه کمپین‌ها رو مدیریت کنن و غیره. ولی با اتوماتیک کردن خیلی از کارها، برنامه‌ی شلوغ بازاریاب‌ها خلوت‌تر‌ میشه تا دیگه لازم نباشه برای یه نتیجه کوچیک، چند ماه زحمت بکشن.

 

نداشتن سیستمی برای آنالیز نتایج

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ابزارهای اتوماسیون بازاریابی اینه که خیلی راحت میتونن نتایج رو آنالیز کنن. این مزیت باعث میشه که از نتایج برای برنامه‌ریزی درست کمپین‌های بعدی استفاده کنید.

 

نرخ تبدیل پایین

خیلی از بازاریاب‌ها میگن بزرگ‌ترین چالش‌‌شون، تولید سرنخ باکیفیته و بیشتر سرنخ‌هایی که به دست میارن، در نهایت به خرید نمی‌رسن. ولی به کمک اتوماسیون و با استفاده از اطلاعات مفیدی که جمع کردید، می‌تونید سرنخ‌های باکیفیتی جذب کنید و اونا رو خیلی خوب پرورش بدید.

 

هفت ابزار معروف اتوماسیون بازاریابی

ابزارهای اتوماسیون بازاریابی زیادی وجود دارد که شرکتها باید از بین اونها انتخاب کنن. اینجا می‌خوایم چند تا از بهترین و معروف‌ترین ابزارها رو بهتون معرفی کنیم:

Marketo

معروف‌ترین ابزاره، که به بازاریاب‌ها کمک میکنه کمپین‌های ایمیل‌شون رو مدیریت کنن. این ابزار برای تیم فروش هم فوق‌العاده است.

Eloqua

دومین نرم‌افزاره. می‌تونیم بگیم که یکی از بهترین ابزارهاست. این شرکت خدمات استثنائی ارائه می‌ده و قیمت خوبی داره.

Customer.io

این پلتفرم هم ابزار خوبیه و انعطاف‌پذیری علت اصلی شهرتشه. با این نرم‌افزار هر کار بخواین، می تونین انجام بدین.

Constant Contact

یه ابزار معروف بازاریابی ایمیلی برای کسب وکارهای کوچیکه، و کاربریش هم خیلی آسونه.

HubSpot

یه سیستمه که همه کار میکنه اما خیلی وارد جزئیات نمیشه.

ExactTarget/Pardot

این هم سیستم خوبیه و مهم‌ترین نکته‌اش اینه که کانالهای مختلف رو پوشش میده.

Userfox

یه نرم‌افزار مطرح دیگه‌اس که میتونید ازش استفاده کنید.

 

مراحل اجرای اتوماسیون بازاریابی

 

1. تمرکز روی کارهای مهم

اتوماسیون بازاریابی کارهای تکراری تیم بازاریابی رو انجام میده. درنتیجه، اعضا وقت کافی برای انجام کارهای مهم‌تر، دارن.

 

2. انتخاب نرم‌افزار مناسب اتوماسیون بازاریابی

ابزارهای زیادی برای اتوماسیون موجوده. با توجه به شرایط کسب‌وکارتون، نرم‌افزاری رو انتخاب کنین که از همه مناسب‌تره.

 

3. آموزش تیم بازاریابی

اگه تیم بازاریابی بدونه دقیقا قراره چه کار کنه و این نرم‌افزار چه فایده‌ای براش داره، خیلی راحت‌تر می‌تونه با اون کار کنه و نتیجه‌ی بهتری بگیره.

 

4. ارزیابی کارایی و عملکرد اتوماسیون بازاریابی

بعد از استفاده از اتوماسیون بازاریابی، کارایی و بهره‌‌وری اون رو بررسی کنین، تا ببینین چه تاثیری روی کسب‌وکارتون داشته.

 

اتوماسیون بازاریابی چه فایده‌ای برای کسب‌وکارتون داره؟

دغدغه‌ی اصلی همه‌ی کسب‌وکارها اینه که سرنخ جدید تولید کنن، مشتری‌هاشون رو نگه دارن و در عین حال هزینه‌ها رو به حداقل برسونن. و نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی، میتونه همه اینا رو با هم انجام بده.

استفاده درست از اتوماسیون بازاریابی ، سه تا مزیت مهم داره:

 

1. گردش کار شخصی

به کمک اتوماسیون بازاریابی، از داده‌های کانال‌های مختلف استفاده می‌کنین تا متوجه نیازهای مشتری‌ها بشین و محتوای درست رو در زمان مناسب به اونها ارائه بدین. این گردش‌های کار، سرنخ‌های باکیفیت رو به سمت محتوای مفید هدایت میکنه، که موجب میشه به‌خوبی پرورش پیدا کنن و به مشتری تبدیل بشن.

البته کار ابزارهای اتوماسیون بازاریابی به اینجا ختم نمیشه. با ارتباط بهتر و بیشتر با مشتری و یه برنامه‌ریزی درست، می‌تونید اونها رو به مشتری وفادار تبدیل کنید.

 

2. فرآیندهای ساده شده

اگه می‌خواید موفق بشید، باید زحمت مشتری رو در طول فرایندها کم کنید. پس باید فرایندها رو ساده کنید. مثلا نباید هر بار از مشتری بخواید که اطلاعاتش رو ثبت کنه یا داده‌های تکراری وارد کنه. و این ابزارها از چنین مواردی جلوگیری میکنن.

 

3. داده‌های یکپارچه و آنالیز اونها

خوبی این ابزارها اینه که همه‌ی داده‌ها رو یه جا جمع می‌کنن و با یه کلیک ساده، آنالیزشون می‌کنن. این موضوع باعث میشه که هم روش‌هاتون رو درست ارزیابی کنید و هم روی سرنخ‌های درست تمرکز کنید.

 

این مطلب رو دوست داشتین؟