استراتژی های قیمت ‌گذاری در بازاریابی | 14 مدل معروف

بیایید با متداول ترین انواع قیمت گذاری آشنا بشیم. 14 تا مدل قیمت گذاری رو با هم می‌خونیم تا بهترین روش رو برای خودتون انتخاب کنید

استراتژی های قیمت ‌گذاری در بازاریابی | 14 مدل معروف

بیایید با متداول ترین انواع قیمت گذاری آشنا بشیم. 14 تا مدل قیمت گذاری رو با هم می‌خونیم تا بهترین روش رو برای خودتون انتخاب کنید
استراتژی قیمت گذاری - معرفی بهترین روش های قیمت گذاری

قیمت گذاری محصول، هم کار سخت و پیچیده‌ایه، هم خیلی مهمه.

اگه قیمت پایینی برای محصول‌تون انتخاب کنین، علاوه بر اینکه سود نمی‌کنین، شاید مشتری‌ها فکر کنن محصول‌تون کیفیت خوبی نداره. از طرفی اگه خیلی بالا قیمت‌گذاری کنین، احتمالا تعداد زیادی مشتری‌ها توان خرید نداشته باشه یا محصولات ارزون‌تر رو ترجیح بدن و باز هم سود زیادی نکنین.

پس خیلی مهمه که محصول‌تون یه قیمت منطقی داشته باشه. و امروز می‌خوایم توی دوره آموزش بازاریابی، درمورد این صحبت کنیم که چطور باید قیمت محصول یا خدماتتون رو تعیین کنید.

 

برا این کار از استراتژی قیمت گذاری استفاده میشه. این استراتژی، روش یا مدلیه که بهترین قیمت برای یک محصول یا خدمات رو تعیین میکنه.

استراتژی قیمت گذاری کمک میکنه قیمتی رو برای محصول‌تون انتخاب کنین که با توجه به مصرف‌کننده و تقاضای بازار، سودتون رو هم به حداکثر برسونین.

یه استراتژی‌های قیمت گذاری درست، خیلی از فاکتورهای کسب‌وکارتون مثل اهداف بازاریابی، اهداف درآمد، مخاطب، جایگاه برند، و ویژگی‌های محصول و غیره رو شامل میشه. این استراتژی‌ها تحت تأثیر عوامل خارجی مثل تقاضای مصرف‌کننده، قیمت‌های رقبا، شرایط کلی بازار، و اوضاع اقتصادی هم هستن.

 

البته اینم بگیم که بعضی از صاحبان کسب‌وکارها توجه زیادی به قیمت گذاری محصولات‌شون نمیکنن. فقط نگاه میکنن رقیب‌هاشون برای محصول مشابه چه قیمتی گذاشته، سطح کشش بازار چقدره و یکم بالاتر یا پایین‌تر برای محصول‌شون قیمت می‌ذارن.

درسته که این فاکتورها مهمه، اما نباید فقط بر همین اساس قیمت‌گذاری کنید. بهترین استراتژی قیمت گذاری اونیه که سود و درآمدتون رو به حداکثر برسونه.

 

انواع استراتژی قیمت گذاری

خب بریم 9 تا استراتژی رو با هم مرور کنیم.

 

1. استراتژی قیمت گذاری رقابتی

قیمت گذاری رقابتی روی نرخ فعلی بازار برای محصول یا خدمات مشخص تمرکز میکنه.

ملاک استراتژی قیمت گذاری رقابتی، قیمتیه که رقبا برای محصول مشابه انتخاب کردن و هزینه‌ی تقاضای مصرف‌کننده یا محصول رو در نظر نمی‌گیره.

 

2. استراتژی قیمت‌ گذاری افزون بر هزینه

این نوع استراتژی قیمت گذاری فقط روی هزینه تولید محصول یا خدمات تمرکز میکنه.

کسب‌وکارهایی که از این استراتژی استفاده می‌کنن، قیمت تولید محصول رو به اضافه سودی که دوست دارن روش بکشن، حساب می‌کنن.

 

3. استراتژی قیمت گذاری پویا

قیمت‌گذاری پویا یک استراتژی قیمت‌گذاری منعطفه که قیمت‌ها بر اساس تقاضای بازار و مشتری تغییر میکنه.

این استراتژی قیمت‌گذاری برای هتل‌ها و شرکت‌های ‌هواپیمایی مناسبه.

 

4. استراتژی قیمت گذاری فریمیوم (نیمه رایگان)

وقتی شرکت‌ها نسخه اصلی محصول‌شون رو ارائه میدن به این امید که کاربرها برای به‌روزرسانی یا دسترسی به امکانات بیشتر، بعدا ازشون بخرن، درواقع از استراتژی قیمت‌گذاری فریمیوم استفاده می‌کنن. توی این استراتژی، قیمت محصول تابع ارزش درک ‌شده محصوله.

این استراتژی قیمت‌گذاری معمولاً برای شرکت‌های نرم‌افزاری خوبه.

 

5. استراتژی قیمت گذاری نفوذی

استراتژی قیمت‌گذاری نفوذی وقتیه که شرکت‌ها با قیمت‌های خیلی پایین وارد بازار میشن و به‌شدت مورد توجه رقبایی قرار می‌گیرن که قیمت‌های بالاتری دارن.

این روش قیمت‌گذاری برای کسب‌وکارهایی با برند جدید مناسبه که دنبال مشتری می‌گردن. اما برای بلندمدت مناسب نیست و ضرر داره.

 

6. استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر پروژه

استراتژی قیمت‌گذاری پروژه‌ای، برای هر پروژه، هزینه ثابتی رو می‌گیره. مشاورها، فریلنسرها، و پیمانکارها از این استراتژی قیمت‌گذاری استفاده می‌کنن.

 

7. استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر ارزش

این استراتژی قیمت‌گذاری زمانی استفاده میشه که شرکت‌ها قیمت محصول یا خدمات‌شون رو بر اساس مقداری تعیین می‌کنن که مشتری‌ها حاضرن براش پول بدن.

 

8. استراتژی قیمت گذاری روانشناختی

قیمت‌گذاری روانشناختی اینطوریه که به کمک روانشناسی افراد و سوگیری‌های شناختی، فروش رو بالا می‌بره. مثلاً میشه از اثر لنگر انداختن استفاده کرد و قیمت 99000 تومن رو به‌جای 100 هزار تومن گذاشت تا فروش بالاتر بره.

 

9. استراتژی قیمت گذاری بر اساس منطقه جغرافیایی

یعنی وقتی که قیمت محصول رو بسته به بازار یا منطقه جغرافیایی تعیین کنیم. این استراتژی بیشتر زمانی استفاده میشه که مشتری از کشور دیگه‌ای هست.

 

مدل‌های قیمت گذاری بر اساس صنعت یا کسب‌وکار

یادتون باشه هر استراتژی قیمت‌گذاری برای همه‌ی کسب‌وکارها مناسب نیست. بسته به نوع صنعت و کسب‌وکار، استراتژی قیمت‌گذاری فرق میکنه.

چند تا از مدل‌های رایج قیمت‌گذاری بر اساس نوع صنعت و کسب‌وکار عبارتن از:

 

10. مدل قیمت گذاری محصولات تولیدی

برخلاف خدمات یا محصولات دیجیتال، محصولات تولیدی هزینه‌های بیشتری رو تحمیل می‌کنن، مثل هزینه انبارداری و حمل‌ونقل، که روی قیمت‌ها تأثیر داره.

برای قیمت‌گذاری محصولات تولیدی، استراتژی‌های قیمت‌گذاری افزون بر هزینه، رقابتی، و مبتنی بر ارزش رو پیشنهاد می‌کنم.

 

11. مدل قیمت گذاری محصولات دیجیتال

محصولات دیجیتال، مثل نرم‌افزارها، دوره‌های آنلاین، و کتاب‌های دیجیتال به روش قیمت‌گذاری متفاوتی نیاز دارن. قیمت این محصولات باید برند، صنعت، و ارزش کلی محصول‌ رو منعکس کنه.

استراتژی‌های قیمت‌گذاری پیشنهادی، رقابتی، فریمیوم، و مبتنی بر ارزش جز این دسته حساب میشن.

 

12. مدل قیمت گذاری خدمات

قیمت‌گذاری خدمات، سخته؛ چون هزینه تولید مستقیم ندارن و ملموس نیستن. بیشترین ارزش خدمات به خاطر توانایی خدمات دهنده و مهارتش هست.

فریلنسرها و پیمانکارها از این مدل استفاده می‌کنن. و استراتژی‌های پیشنهادی، مبتنی بر پروژه و مبتنی بر ارزش هستن.

 

13. مدل قیمت گذاری آموزشی

بسته به سطح آموزش، آموزش خصوصی یا عمومی، و برنامه آموزشی می‌تونین قیمت‌گذاری کنین.

استراتژی‌های پیشنهادی برای این مدل، رقابتی و مبتنی بر هزینه است.

 

14. مدل قیمت گذاری آژانس

این مدل قیمت‌گذاری هم روی سودآوری کسب‌وکار و هم روی رضایت مشتری تأثیر می‌ذاره. بهترین استراتژی‌های قیمت‌گذاری برای این دسته، مبتنی بر پروژه و مبتنی بر ارزشه.

 

چطوری استراتژی قیمت گذاری ایجاد کنیم؟

باید از 5 تا مرحله استفاده کنید:

  1. پتانسیل قیمت گذاری رو ارزیابی کنین
  2. پرسونای خریدار رو مشخص کنین
  3. داده‌های موجود رو آنالیز کنین
  4. بین اهداف کسب‌وکار و ارزش، تعادل برقرار کنین
  5. به قیمت‌گذاری رقبا توجه کنین

 

قیمت گذاری کار پیچیده‌ایه. این‌طوری نیست که یک‌دفعه بتونین قیمت مناسبی رو انتخاب کنین که هم سود خوبی داشته باشه و هم مشتری‌ها راضی باشن. باید چند بار امتحان کنین تا به نتیجه‌ی مطلوب برسین.

استراتژی‌های قیمت گذاری در بازاریابی کمک می‌کنن با توجه به کسب‌وکار و محصول‌تون، قیمتی رو انتخاب کنین که به نفع همه باشه و بیشترین سود رو ببرین.