دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیه؟

بیایید با انواع بازاریابی دیجیتال (یا دیجیتال مارکتینگ) و تعریف‌های این حوزه آشنا بشیم و ببینیم یه دیجیتال مارکتر کیه و چه وظایفی داره

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیه؟

بیایید با انواع بازاریابی دیجیتال (یا دیجیتال مارکتینگ) و تعریف‌های این حوزه آشنا بشیم و ببینیم یه دیجیتال مارکتر کیه و چه وظایفی داره
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

کیه که امروز بتونه بدون اینترنت زندگی کنه! این اینترنتی که میگم انقدر توی زندگی ما پررنگ شده که اگه یه روز قطع بشه، همه‌ی کارهامون لنگ می‌مونه. کاربرهای اینترنت هم روز به روز دارن بیشتر میشن؛ هم بچه‌ها توی دوران کورونا خوب یاد گرفتن چطوری با اینترنت کار کنن و درس بخونن و هم افراد مسن‌تر سعی می‌کنن اینترنتی با بچه‌ها و نوه‌هاشون در تماس باشن. جوون‌ها هم که اکثر کارهاشون رو با اینترنت انجام میدن و توی شبکه‌های اجتماعی فعالن.

 

با این شرایط به نظرتون مصرف‌کننده‌ها بیشتر کجا هستن؟ بیشتر از روش‌های قدیمی مثل رادیو و تلوزیون استفاده می‌کنن یا توی شبکه‌های اجتماعی و گوگل و غیره هستن؟ مشخصه که همه کسب‌وکارها می‌تونن مخاطب متنوعی از همه قشر رو توی اینترنت و فضای مجازی پیدا کنن. فروشنده‌ها هم از این فرصت استفاده کردن و خیلی‌ها محصولات‌شون رو توی اینترنت معرفی می‌کنن و آنلاین می‌فروشن. شما چطور؟ می‌دونین چطوری می‌تونین توی فضای مجازی موفق بشین و فروش‌تون رو بالا ببرین؟ البته مسائل مختلفی توی موفقیت در فروش آنلاین تاثیر دارن، که یکی از اونها دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتاله. توی این مقاله می‌خوایم در این مورد صحبت کنیم.

 

بازاریابی دیجیتال چیه؟

اگه بخوام به طور خلاصه بازاریابی دیجیتال رو بهتون معرفی کنم، باید بگم دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از کانال‌های دیجیتال و اینترنتی برای بازاریابی محصول و معرفی اون به مصرف‌کننده‌ها. این نوع بازاریابی، از وب‌سایت، گوشی‌های موبایل، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، و کانال‌های اینطوری استفاده میکنه تا محصول یا خدمات رو معرفی کنه و مشتری رو جذب کنه. البته اینطوری نیست که فکر کنین دیجیتال مارکتینگ هیچ ربطی به روش‌های قدیمی بازاریابی نداره یا اصلا مخالف اونه؛ اتفاقا بازاریابی دیجیتال از بعضی از اصول بازاریابی سنتی هم استفاده میکنه. در حقیقت، بازاریابی سنتی رو با مدرن ترکیب می‌کنه و به کمک اینترنت محصول رو می‌فروشه.

 

می‌دونین چرا دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارتون مهمه؟ چون الان دیگه همه‌ی کسب‌وکارها توی اینترنت فعالن و از شکل‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنن، به اضافه اینکه مصرف‌کننده‌های زیادی هم توی اینترنت هستن که می‌تونین اونها رو به مشتری‌ تبدیل کنین؛ پس اگه می‌خواین این بازار مهم رو از دست ندین، شما هم بهتره یاد بگیرین چطوری از بازاریابی دیجیتال توی کسب‌وکارتون استفاده کنین تا از رقیب‌هاتون عقب نیفتین.

 

مثال دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ انواع مختلفی داره که هر کدوم‌شون یک مزیتی دارن. اینجا چند تا از مهمترین‌هاشون رو بهتون معرفی می‌کنم:

 

1. بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

حتی اگه با مفهوم سئو هم آشنا نباشین، حتما اسمش رو زیاد شنیدین. سئو یعنی وب‌سایت‌تون رو تقویت کنین که در لیست صفحات نتیجه موتور جستجو، در رتبه بالاتری قرار بگیره. وقتی یه کاربر، عبارتی رو جستجو میکنه، اگه صفحه وب‌سایت شما رتبه خوبی داشته باشه، مسلما کاربر روی اون کلیک میکنه تا جوابش رو پیدا کنه. در نتیجه ترافیک سایت‌تون بالا میره و اگه این کاربر جواب سوالش رو توی صفحه شما پیدا کنه، جذب وب‌سایت‌تون میشه و احتمالش زیاده که محصول‌تون رو بخره.

 

2. بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا یعنی تولید محتوا برای حل کردن مشکل کاربرها، آموزش، معرفی برند و محصول، بالا بردن ترافیک، تولید سرنخ و جذب مشتری. می‌تونین توی وبلاگ‌تون، محتوایی رو ارائه بدین که جواب سوالهای مخاطب رو بده، یا اینکه کتاب الکترونیکی منتشر کنین، یا حتی یه فایل ویدئویی یا صوتی بذارین و درباره یه موضوع توضیح بدین. اینطوری ترافیک سایت‌تون بالا میره و بالطبع، فروش بیشتری دارین.

 

3. بازاریابی شبکه‌ اجتماعی (Social Media Marketing)

برای بهتر دیده شدن توی فضای مجازی، بهتره که یه حساب کاربری توی شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام باز کنین و اونجا محصول‌تون رو معرفی کنین، یا حتی محتوای خوبی ارائه بدین و مخاطب جذب کنین. البته باید شبکه‌ی اجتماعی درستی رو انتخاب کنید. در مورد این مدل از دیجیتال مارکتینگ،  بعدا خیلی مفصل‌تر حرف می‌زنیم.

 

4. بازاریابی موتور جستجو (SEM)

وقتی یک سرنخ دنبال محصولی مثل محصول شما می‌گرده، فرصت خوبیه که شما هم برای محصول‌تون تبلیغ کنین. به کمک بازاریابی موتور جستجو، می‌تونین هزینه‌ای رو به موتورهای جستجو بدین تا براتون تبلیغ کنن. اینطوری می‌تونین فروش بیشتری داشته باشین.

 

5. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

شرکت‌های مختلف به کمک ایمیل با مخاطب‌هاشون ارتباط برقرار میکنن. معمولا توی ایمیل‌ها درباره تخفیف‌ها و طرح‌های ویژه‌شون، رویدادها، و مسائل این چنینی اطلاع رسانی میکنن.

 

البته مثال‌های بازاریابی دیجیتال فقط این چند مورد نیست، لیست بلندی از انواع بازاریابی دیجیتال هست؛ مثل بازاریابی پورسانتی (Affiliate Marketing)، تبلیغات کلیکی (Pay Per Click)، تبلیغات همسان (Native Advertising) و غیره. هر کدوم از اینها می‌تونه کمک زیادی به رشد کسب‌وکارتون بکنه، اما من اینجا به طور خلاصه فقط چند تا از مهمترین‌هاشون رو نام بردم.

 

دیجیتال مارکتر کیه؟

دیجیتال مارکتر (Digital Marketer) از کانال‌های دیجیتال استفاده میکنه تا به مشتری‌ برسه و برند و محصولش رو معرفی کنه. دیجیتال مارکترها باید آدم‌های دقیق و خلاقی باشن و برای کارهاشون برنامه‌ریزی داشته باشن. علاوه بر اینها باید یک سری مهارت‌های مهم مثل مهارت استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی درونگرا، استفاده از ایمیل، روابط عمومی خوب، تحلیلگری و گزارشگری خوب و دقیق داشته باشن تا بتونن توی بازاریابی دیجیتال موفق باشن.

 

این مطلب رو دوست داشتین؟