استارتاپ های موفق جهان چه ویژگی‌هایی دارند؟

حتما شما هم اسم چندتا استارتاپ موفق دنیا رو شنیدین. یا حتما شنیدین که استاتاپ‌ها به کلی باعث تغییر دنیای تجارت شدن. بیایید ببینیم دلیل موفقیتشون چی بوده؟!

استارتاپ های موفق جهان چه ویژگی‌هایی دارند؟

حتما شما هم اسم چندتا استارتاپ موفق دنیا رو شنیدین. یا حتما شنیدین که استاتاپ‌ها به کلی باعث تغییر دنیای تجارت شدن. بیایید ببینیم دلیل موفقیتشون چی بوده؟!
استارتاپ‌های موفق جهان

می‌دونین استارتاپ های موفق دنیا تو چه حوزه‌هایی کار میکنن و چجوری به جایگاه امروزشون رسیدن؟ این استارتاپها چه ویژگی خاصی داشتن که به اون جایگاه خاص رسیدن؟

 

احتمالا شندین که می‌گن یه شبه نمی‌شه پولدار بشی؛ نمی‌خوایم بگیم با استارتاپ این کار ممکنه؛ ولی میشه راه چندین ساله تو چندین ماه بری. استارتاپ‌هایی هستن که توی مدت کمی عجیب رشد کردن و ثروتمند شدن، همینه که باعث جذابیت استارتاپ‌ها میشه. تو این مقاله می‌خوایم چند تا از موفق‌ترین استارت‌های جهان رو بهتون معرفی کنم؛ ولی لازمه قبلش بدونین استارتاپ چیه؟!

 

استارتاپ چیه؟

بذارین اینجوری شروع کنم که استارتاپ‌ها شرکت‌های نوپایی هستن که پتانسیل بالایی تو رشد سریع و نوآوری دارن؛ ولی چه چیزی باعث این رشد سریع میشه؟ جوابش آسونه، دلایل زیادی داره؛ ولی مهم‌ترینشون تکنولوژی و اینترنتن. مثلا حداکثر مشتری یه پوشاک فروشی تو یه محله (منظورم مغازه داخل بازار نیس) چقد می‌تونه باشه؟ این هم سخت نیس که، مشتری‌های این مغازه می‌تونن افراد این محله و محله‌های اطراف باشن، البته ممکنه بعضی از افراد هم راهشون به اونجا بخوره.

 

مثلا افرادی میرن سفر و از اون محله می‌گذرن و ازش خرید می‌کنن یا واسه مهمونی به اون محله اومدن؛ ولی این افراد نمی‌تونن مشتری دائمیش باشن فقط ممکنه چند باری ازش بخرن. اگه هنر کنه می‌تونه مشتری‌هایی که از محله‌های دیگه میان رو دائمی و ثابت کنه. حالا تصور کنین این پوشاک فروشی آنلاینه و وبسایت داره و لباس‌هاش رو با پست به سراسر ایران ارسال می‌کنه، چقد می‌تونه پیشرفت کنه؟ می‌تونه فروشش رو بیشتر کنه؟ خب اره، خیلی واضحه دیگه چون تعداد افراد هدفش خیلی بیشتره. این یه مثال ساده از معجزه تکنولوژی و اینترنته.

 

ویژگی استارتاپ‌های موفق دنیا

ریسک بالای استارتاپ‌ها

آمارهای جهانی نشون می‌ده که 90% استارتاپ ها موفق نمی‌شن و شکست می‌خورن حتی نابود می‌شن. ممکنه بگین اگه خوبن چرا این همه ورشکست میشن، اینجا باید بهتون بگیم که این آمار تو کسب و کارهای معمولی خیلی کمتره و این ریسک بالای استارتاپ‌ها رو نشون می‌ده، البته استارتاپی که شکست نخوره درآمدش خیلی از کسب و کار معمولی بیشتره. دلیل اینکه خیلی از استارتاپ‌ها نابود می‌شن اینه که تو فضای عدم قطعیت تصمیم‌های بلند پروازانه قرار می‌گیرن و تصمیماتی ریسکی می‌گیرن.

 

شنیدین می‌گن اونی که بیشتر ریسک کنه، موفق تره؟ تو کسب و کار هم همینجوریه، لازمه ریسک رو مدیریت کنی تا تو کارت شکست نخوری و بتونی موفق شی. در بیشتر مواقع ریسک به این دلیله که کار استارتاپ‌ها جدیده و تجربیات قبلی وجود نداره. مثلا اونا نمی‌دونن تو زمینه کارشون چی واسه مشتری جذابه.

 

رشد عجیب غریب

درسته ریسک استارتاپ‌ها زیاده؛ ولی اگه موفق بشن رشد چشمگیری دارن. هر چه ریسک بالاتر باشه در صورت موفقیت، رشد بیشتره. مثلا رشدش اینجوریه مثلا بعد از یه سال تعداد پرسنلش چند برابر میشه و درآمدش 10 برابر میشه. همین که افراد رو وسوسه می‌کنه یه استارتاپ تاسیس کنن، البته تاسیس یه استارتاپ سرمایه زیادی لازم داره و استارتاپ‌ها به جورین که اوایل فروششون کمه و رشد اولیه‌شون کمه؛ ولی اگه به سطحی از درآمد برسن خیلی سریع تر پیشرفت می‌کنن.

 

مثلا یه پیج اینستاگرام رو در نظر بگیرین، اوایل کارش 200 فالور داره و فروشش به اون 200 نفره و یه نفر رو داره دایرکت و کامنت این افراد رو جواب بده، بعد یه سال با بازاریابی اینستاگرامی فالوراش 50 برابر میشه و به 10000 نفر می‌رسه. پیش بینی میشه که چون اندازه بازار هدفش چند برابر شده حداقل درآمدش 30 برابر بشه و پشتیبانی و جواب دادن به پیام و سوال‌های این افراد کار یه کارمند نیست و برای پشتیبانی به افراد بیشتری نیازه. یادتون باشه کارمندان یه استارتاپ بایستی خاص و ماهر باشن.

 

همین پیج برای اینکه به 20000 فالور برسه باید زمان بیشتری بذاره. اتفاقا درآمدش تو این مدت هم کمه؛ ولی بعد از اینکه به 20000 نفر فالور رسید یهو فروشش یه جهش حسابی میکنه. یه مشتری به یه پیج با فالور بیشتر، اعتماد بیشتری داره و بیشتر ازش می‌خره.

 

استارتاپ های موفق جهان

Instagram

کمتر کسی وجود داره که اسم این استارتاپ رو نشنیده باشه. کوین سیستروم که سازنده اینستاگرامه تو چند روز اولی که این اپلیکیشن رو عرضه کرد و گفت این یه اپلیکیشن خاص واسه اشتراگ گذاری عکسه، تونست که 25 هزار کاربر جذب کنه. بعدا که کاربران ازش استفاده کردن به دلیل توانایی خوب در فیلتر عکس و اشتراک گذاریش عاشقش شدن و اون رو به بقیه معرفی کردن، این باعث رشد سریع این اپلیکیشن و اوج گیری اون تو جذب کاربر شد.

 

آخرش شرکت فیسبوک سال 2012 این اپلیکیش رو به قیمت یک میلیارد دلار خرید و سازنده‌ش رو میلیاردر کرد. این روزها کارشناسان می‌گن که ارزش این استارتاپ بیش از 100 میلیون دلاره.

 

دیگر استارتاپ‌های موفق دنیا

اینجا لیستی از بهترین و موفق‌ترین استارتاپ‌های جهانی رو آوردیم:

  • Airbnb
  • Mailchimp
  • Uber
  • Pinterest
  • Square
  • ThousandEyes

همگی استارتاپ هایی هستن که اوایل هیچ کسی فکر نمیکرد به این شدت رشد کنند.

 

جمع بندی

استارتاپ‌ها، کسب و کارهای اینترنتین که ریسک بالایی دارن؛ ولی در صورت شکست نخوردن رشد چشمگیری دارن. در واقع باید بتونن ریسک شون رو کنترل و مدیریت کنن تا به اون رشد عجیب غریب که گفتم برسن.