فرق بازاریابی و فروش چیه؟ بررسی تفاوت های فروش و بازاریابی

بعضیا نمی‌تونن فروش و بازاریابی رو از هم جدا کنن و بعضیا هم فکر می‌کنن این دوتا یکسان هستن. برای همین میخوایم فرق بازاریابی و فروش رو باهم بررسی کنیم.

فرق بازاریابی و فروش چیه؟ بررسی تفاوت های فروش و بازاریابی

بعضیا نمی‌تونن فروش و بازاریابی رو از هم جدا کنن و بعضیا هم فکر می‌کنن این دوتا یکسان هستن. برای همین میخوایم فرق بازاریابی و فروش رو باهم بررسی کنیم.
فرق بازاریابی و فروش

خیلی‌ها فکر می‌کنن بازاریابی و فروش یکی باشن و این دو عبارت رو به جای همدیگه استفاده می‌کنن، اما فروش و بازاریابی با هم فرق می‌کنن. البته که هدف افزایش درآمده، اما روش کار با هم فرق داره. بیایید خیلی سریع تفاوت بازاریابی و فروش رو با هم بررسی کنیم.

 

بیایید با تعریف‌های اولیه شروع کنیم:

فروش چیه؟

منظور از فروش، همون فرآیندیه که محصول رو میدیم دست مشتری و ازش پول می‌گیریم.

بازایابی چیه؟

منظور از بازاریابی، فرآیندهاییه که مشتری رو با محصولمون آشنا میکنه و باعث میشه بهش علاقه‌مند بشن. برعکس فروش، بازاریابی هیچ درآمدی براتون ایجاد نمیکنه و فقط هزینه داره.

 

تفاوت بازاریابی و فروش چیه؟

بازارایابی و فروش، دو تا عملکرد مختلف کسب‌وکار در یک سازمان هستند، که هر دوشون هم روی تولید سرنخ و افزایش درآمد تاثیر دارن. اما یه فرق‌های کوچیکی هم با هم دارن. یکی از مهمترین تفاوتهای فروش و بازاریابی اینه که بازاریابی روی اهداف بلندمدت تمرکز داره، در حالی که فروش، چشم‌انداز کوتاه‌مدتی داره. شاید بازاریابی تاثیر مستقیمی روی درآمد شرکت نداشته باشه، اما در بلندمدت به رشد شرکت کمک میکنه.

جدول زیر، فرق بازاریابی و فروش رو در یک نگاه نشون میده.

بازاریابیفروش
روی اهداف بلندمدت تمرکز دارهچشم‌انداز کوتاه‌مدت داره
به آینده توجه دارهبه زمان حال توجه میکنه
مردم رو به محصول علاقمند میکنهمردم رو ترغیب به خرید میکنه
اطلاع‌رسانی یک‌طرفه دارهاز گفتگوی دوطرفه استفاده میکنه
از ابزارها و روشهای جدید استفاده میکنهاز روش‌های از قبل امتحان‌شده استفاده میکنه
با معیارها هدایت میشهبا ارتباط بین افراد هدایت میشه

 

 

 

 

حالا تفاوت بازاریابی و فروش رو از نظر اجزای مهم‌شون بررسی می‌کنیم.

 

تفاوت بین فرآیند فروش و بازاریابی

فرآیندهای فروش و بازاریابی یه فرق‌هایی با هم دارن. توی فرآیند فروش، سعی می‌کنین اطلاعات بیشتری به مخاطب بدین و به سوالاتش جواب بدین. اما در فرآیند بازاریابی، اطلاعات اولیه و مهم رو به مخاطب میدین؛ مثل اینکه چه محصولی دارین، هزینه‌اش چقدر هست، و از این جور اطلاعات.

 

تفاوت بین استراتژی‌های بازاریابی و فروش

استراتژی‌های بازاریابی روی رسیدن به مشتریان هدف متمرکزن، اما استراتژی‌های فروش سعی دارن سرنخ‌ها رو به مشتری تبدیل کنن.

چند نمونه از استراتژی‌های فروش، تماس سرد، فروش با تخفیف، و شرکت در نمایشگاه‌هاست.

چند نمونه از استراتژی‌های بازاریابی هم بازاریابی متمرکز بر محصول، بازاریابی متمرکز بر قیمت، و بازاریابی آنلاین هستش.

 

تفاوت بین اهداف فروش و بازاریابی

هدف اصلی بازاریابی، تبلیغ برای شرکت و محصولشه. بازاریابی مسئول قیمت‌گذاری محصوله و نشون میده که اون محصول چطور میتونه نیاز مشتری رو رفع کنه. گذشته از اینها، اهداف بازاریابی، اهداف بلند مدتن. اما اهداف فروش ماه به ماه سنجیده میشن. هدف مشخصه، و تیم فروش باید ببینه چطور میتونه توی اون ماه به اون اهداف برسه.

 

تفاوت بین ابزارها و منابع بازاریابی و فروش

چند نمونه از ابزارهای بازاریابی، بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO)، بهینه‌سازی موتور جستجو (SEM)، نرم‌افزار گزارش داده و تولید محتواست. ابزارهای فروش مثل نرم‌افزار مدیریت سفارش و موجودی کالا، نرم‌افزار صدور فاکتور، و ابزار مدیریت ایمیل‌، به تیم فروش کمک می‌کنن تا بهتر به اهداف فروش برسن.

یک سری ابزارها هم هستن که بازاریابی و فروش هر دو می‌تونن استفاده کنن، مثل CRM و شبکه‌های اجتماعی.

 

علاوه بر تفاوتهایی که گفتم، بازاریابی و فروش یک سری تفاوتهای دیگه هم دارن، که به چند موردشون اشاره می‌کنم:

  • فرآیند فروش، یک رویکرد فردی، یک به یک، و مشتری محور داره؛ در حالی که بازاریابی، یک دید کلی داره و رسانه محوره.
  • فروش، خواسته‌ها رو برآورده میکنه، در حالی که بازاریابی، خواسته جدیدی رو مطرح میکنه.
  • بازاریابی، محصول رو از شرکت به بازار می‌بره، در حالی که فروش، محصول رو از بازار به مشتری می‌رسونه.
  • فروش روی نیازهای شرکت متمرکزه، در حالی که بازاریابی روی نیازهای بازار.
  • فروش از جایی شروع میشه که بازاریابی تموم میشه.
  • فروش به مهارتهای ترغیب کردن و گفتگو نیاز داره، در حالی که بازاریابی به مهارتهای تحلیلی.
  • هدف فروش، بالا بردن سود هست، در حالی که هدف بازاریابی، افزایش سهم بازار و رضایت مشتریه.
  • بازاریابی، مشتری را به سمت محصول جذب می‌کنه، در حالی که فروش محصول رو به سمت مشتری هل میده.

 

علی‌رغم تفاوت‌های بازاریابی و فروش، بهترین نتیجه زمانی به دست میاد که این دو، در یک راستا باشن. مثلا، تحقیق بخش بازاریابی به تیم فروش کمک کنه بهتر بتونن محصول رو بفروشن. تیم فروش هم می‌تونه نظرات مفیدی درباره رفتار مشتری به تیم بازاریابی بده، تا بتونن جایگاه بهتری برای محصول پیدا کنن. هم‌راستایی بازاریابی و فروش به شرکت کمک میکنه هزینه‌هاش رو پایین بیاره و درآمدش رو بالا ببره.