یکی دیگه از روشهای خیلی موثر برای بازاریابی و فروش، افیلیت مارکتینگ یا همون همکاری در فروشه. تا حالا اسمشو شنیدید؟ میدونید چطوری میشه از افیلیت مارکتینگ درآمد کسب کرد؟ چند دقیقه وقت بذارید تا جواب سوالاتتون رو با هم پیدا کنیم.
تعریف بازاریابی پورسانتی
بازاریابی پورسانتی یا همکاری در فروش (که بهش افیلیت مارکتینگ هم میگن)، یه مدل تبلیغاتیه که توی اون شرکت به شخص یا شرکتی که محصولش رو تبلیغ میکنه و میفروشه، کمیسیون یا پورسانت پرداخت میکنه.
بازایابی پورسانتی قبل از فراگیرشدن اینترنت و شبکههای اجتماعی هم وجود داشت؛ ولی امروز به یه صنعت میلیاردی تبدیل شده. شرکتهایی که برنامه بازاریابی پورسانتی رو اجراء میکنن، میتونن لینکهایی که باعث فروش محصولاتشون میشن، شناسایی کنن و از طریق تجزیهوتحلیل داخلی، میزان فروششون رو ببینن.
مثلا اگه یه تاجر بخواد پایگاه تجارت الکترونیک خودش رو گسترش بده و به کاربرها و خریدارهای بیشتری تو شبکههای اجتماعی دسترسی داشته باشه، ممکنه یه شرکت تبلیغاتی رو برای همکاری تو فروش یا افیلیت مارکتینگ استخدام کنه.
این شرکت تبلیغاتی احتمالا مالک چند تا وب سایت و صفحههای مختلف توی شبکههای مجازی هست. هر چی تعداد این شبکهها بیشتر باشه، میزان موفقیت و درامدش هم بیشتر میشه. حالا یه شرکت تبلیغاتی چجوری این کار رو انجام میده؟ شرکتهای تبلیغاتی این کار رو از طریق تبلیغات بنر، تبلیغات متنی و ایجاد لینک تو چند تا وب سایت یا فرستادن اون به ایمیل مشتریها انجام میدن. همینطور این شرکتها میتونن تو تبلیغات خودشون از مقاله، فیلم و عکس برای جلب توجه مخاطب به یه محصول یا خدمت استفاده کنن.
شرکتهای تبلیغاتی یا همون بازاریابهای پورسانتی، بازدیدکنندههایی رو که روی یکی از لینکها یا تبلیغات کلیک میکنن، به سایت تجارت الکترونیکی هدایت میکنن. اگر خرید محصول انجام بشه، کمیسیون خودشون رو دریافت میکنن.
انواع روش های کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ
برای کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ یا همون همکاری در فروش، سه نوع روش بازاریابی پورسانتی وجود داره:
1. افیلیت مارکتینگ مستقل یا Unattached Affiliate Marketing
بازاریابی پورسانتی غیر وابسته یا مستقل یه مدل تبلیغاتی هست، که تو اون شخص یا شرکت تبلیغاتی، هیچ ارتباطی با محصول یا خدمتی که تبلیغ میکنه، نداره. بنابراین بازاریاب هم نیازی به کسب مهارت یا تخصص مرتبط با محصولات و یا خدمات نداره. در واقع این نوع از بازاریابی پورسانتی یکی از راحتترین انواع همکاری در فروش هستش.
2. افیلیت مارکتینگ وابسته یا Related Affiliate Marketing
تو این نوع از افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی پورسانتی، درآمد شرکت تبلیغاتی کاملا وابسته به فروش محصول هستش. برای همین خیلی مهمه که بازاریاب نفوذ و تخصص کافی برای جذب مشتری و معرفی محصولات داشته باشه.
3. افیلیت مارکتینگ درگیر یا Involved Affiliate Marketing
تو این حالت شرکت فقط معرفی محصولاتی رو انجام میده، که خودش از اونها استفاده کرده و اطمینان داره که مشتری ازش راضی هست. این شرکتها با معرفی و نقد و بررسی محصولی که استفاده کردن، اعتماد مخاطبین رو جلب کرده و در صورت فروش محصولات، مبلغ توافق شده رو دریافت میکنن.
بهترین سایت های افیلیت مارکتینگ
بیاید دوتا سایت خارجی و دو تا سایت ایرانی افیلیت مارکتینگ رو با هم بررسی کنیم.
آمازون
سایت آمازون با ایجاد یه برنامه بازاریابی پورسانتی به بقیه وبسایتها و وبلاگ نویسها اجازه داد، محصولات و خدماتشون رو از طریق لینکهای مرتبط تو این سایت با مخاطب به اشتراک بذارن. بعدش برای هر خرید، کمیسیون یا پورسانت دریافت کنن. شرکت دیجیکالا هم چنین سیستمی داره که بهش افیلیو میگن.
eBay
شرکتeBay هم به شرکتهای بازاریابی که محصولات و خدمات اونها رو به اشتراک میذارن، پورسانت و کمیسیون پرداخت میکنه. جالبه بدونید که سیستم افیلیت مارکتینگ EBAy خیلی ساده است و هرکسی میتونه عضوش بشه.
سیستم همکاری در فروش CRM دیدار
CRM یه تْرِند جهانی داره که توی ایران هنوز حتی شروع هم نشده. بیشتر کسبوکارهای خارجی همین حالا هم CRM دارن ولی این بازار توی ایران یه بازار آزاده و فرصتهای فروش خیلی زیادی داره. شما میتونید جز سیستم افیلیت مارکتینگ دیدار بشید و در ازای فروش نرمافزار، درآمد مادام العمر کسب کنید. چون از اونجایی که CRM دیدار یه نرمافزار با پرداخت ماهانهس، شما از فروش هر ماه نرمافزار پورسانت دریافت میکنید.
توربین
وبسایت توربین بهتون این امکان رو میده که توی حوزه گردشگری و فروش بلیت فعالیت کنید. با هر فروش، پورسانت خودتون رو دریافت میکنید.
بازاریابی پورسانتی یه مدل تبلیغاتی سودآور هست، که روزبهروز هم مشهورتر میشه. با وجود اینترنت و شبکههای اجتماعی، این نوع بازاریابی هم حسابی برای خودش جایگاهی پیدا کرده. به طور کلی افیلیت مرکتینگ یا همکاری در فروش، یک روش کم هزینه و موثر برای تبلیغ محصولات و خدمات یک شرکت هست. به جز اون، باعث افزایش آگاهی مخاطب از برند یه شرکت و در نتیجه افزایش تعداد مصرف کنندهها میشه.
1. آموزش صفر تا صد مفاهیم بازاریابی با روزی 5 دقیقه آموزش
2. بازاریابی چیه؟ تعریف بازاریابی به زبان ساده
4. انواع بازاریابی | معرفی 42 مدل از انواع مارکتینگ
5. دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال مارکتر چه وظایفی داره؟
6. بازاریابی چریکی و 3 مثال جالب
7. بازاریابی شبکه ای (Network Marketing)
8. بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
9. بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
10. بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)
11. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
12. بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)
13. بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)
14. بازاریابی ارجاعی (Referral Marketing)
15. بازاریابی مویرگی
16. افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش
17. بازاریابی حضوری
18. اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
19. برنامه بازاریابی (Marketing Plan)
20. تحقیق بازاریابی در 6 مرحله
21. آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) و مدلهای 4P و 7P و 4C
23. پروموشن چیه و چه فرقی با تبلیغات داره؟