بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیه و چطور کار میکنه؟

تا حالا اسم بازاریابی شبکه ای (Network Marketing) رو شندین؟ می‌دونید نتورک مارکتینگ چیه، چطوری کار میکنه و چطور باید توی بازاریابی شبکه‌ای موفق بشید؟

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیه و چطور کار میکنه؟

تا حالا اسم بازاریابی شبکه ای (Network Marketing) رو شندین؟ می‌دونید نتورک مارکتینگ چیه، چطوری کار میکنه و چطور باید توی بازاریابی شبکه‌ای موفق بشید؟
بازاریابی شبکه ای

محاله که تو تیم فروش کار کنید و یا عضوی از یه کسب‌وکار باشید، اما اسم بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ به گوش‌تون نخورده باشه. نتورک مارکتینگ در اصل یه جور ساختار فروشه، که توش اعضا به طور مستقل یه سری محصول رو از شرکت مادر می‌خرن و بعدش می‌فروشند. این ساختار یه جورایی شبیه برنامه‌های هرمی هستش، اما متفاوته و هنوز هم خیلی از شرکت‌های معتبر از این نوع بازاریابی کسب درآمد می‌کنن.

اگه شما هم بخواین یه نتورک مارکتینگ یا همون بازاریابی شبکه ای راه بندازید، باید بلد باشید چطوری از منافع خودتون حفاظت کنید و بتونید فرصت‌های مناسب رو تشخیص بدین.

پس همراه‌مون باشید، تا با هم بازاریابی شبکه‌ای رو بشناسیم و ببینیم اصلا چجوری کار می‌کنه؟

 

تعریف بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ

برای درک بهتر بازاریابی شبکه ای یه مثال ساده براتون می‌زنم. فرض کنید شما به عنوان یه بازاریاب شبکه ای توی یه شرکتی که مواد غذایی مثل روغن کنجد و … میفروشه مشغول هستید. طرز کارتون این طوریه که اول یه سری محصول رو عمده از شرکت می‌خرید. بعدش اونا رو مستقل و بدون واسطه می‌فروشید. مشتری‌هاتون رو هم معمولا تو مهمونی‌های خانوادگی یا جمع دوستاتون پیدا می‌کنید. این از تعریف نتورک مارکتینگ به زبان ساده.

 

بازاریابی شبکه ای چطوری کار میکنه؟

برای کار تو سازمان‌های نتورک مارکتینگ، دو تا روش وجود داره که باید قبل از عضو شدن تو این سازمان‌ها، اونا رو بررسی کنید.

 

توی روش اول باید درک خودتون رو از ساختار سازمان موردنظر بالا ببرید و بفهمید دقیقا چجوری کار میکنه. بعدش باید میزان موفقیت تو این کار رو دقیق ارزیابی کنید، که بعدا تو زمینه به مشکل نخورید.

 

توی روش دوم هم باید از واقعی بودن شرکت‌های بازایابی شبکه ای مطمئن بشید و مراقب باشید یه موقع تو دام کلاهبردارای این حوزه نیفتید. یه سازمان بازاریابی شبکه ای خوب محصول باکیفیت به شما میده تا بتونید با فروش اون محصول، سود خوبی رو عاید شرکت کنید.

 

برای اینکه این اتفاق بیفته، تولیدکننده باید با نیازهای مخاطب آشنایی داشته‌ باشه و محصول رو متناسب با نیاز مصرف‌کننده تولید کنه. بعدش قیمت محصول باید جوری باشه که به جز سود رسوندن به شرکت، برای مصرف‌کننده هم بصرفه باشه.

 

خوب حالا این نوع بازاریابی، یه سری مزایا هم داره. تو این جور سازمان‌ها، فروشنده‌ها مستقل کار می‌کنن. در اصل رئیس خودشون هستن و می‌تونن یه ساعت کاری دلخواهی داشته‌باشن.

 

اما خوب خیلی از شرکت‌های بر پایه نتورک مارکتینگ هستن، که اصلا این استانداردها رو رعایت نمی‌کنن. خیلی از شرکت‌ها هستن که محصولات نه‌چندان باکیفیتی رو به فروشنده‌های تازه‌کار و بی‌تجربه می‌فروشن. و خوب درسته که با این روش شرکت درآمد کسب می‌کنه، اما فروشنده خیلی ضرر می‌کنه. چون فروشنده تازه‌کاره و سود کمی از فروش عایدش میشه و به علاوه مشتری‌هاش رو هم با یه بار خرید از دست میده.

 

پس به این نکته مهم با دقت توجه کنید: قبل از عضویت تو یه شرکت بازاریابی شبکه ای، اول مطمئن بشید که اون شرکت یه کسب‌وکار موفقه و جانب انصاف رو در برخورد با کارکنان‌اش رعایت می‌کنه.

 

چطوری در نتورک مارکتینگ موفق بشیم؟

کار توی بازاریابی شبکه ای از یه لحاظی خوبه، اینکه رئیس خودتون هستین و ساعت کاری‌تون رو هم خودتون تنظیم می‌کنید. اگه براتون درآمد مناسب و قابل‌قبولی هم داشته باشه، دیگه مشکلی باهاش ندارید!

 

اما چطوری می‌تونیم تو این حوزه موفق بشیم؟

انتخاب شرکت مناسب: در مورد شرکت‌ها حسابی تحقیق بکنید. خیلی رک بگم که پیدا کردن یه شرکت خوب، مهم‌ترین رمز موفقیت توی نتورک مارکتینگه. ساده‌ترین راه هم برای تحقیق یه سرچ ساده تو گوگل هست. یه سری چیزا مهمه که در موردشون سرچ کنید، مثلا:

  • شرکت چند ساله کار میکنه؟ تو کارش باتجربه‌اس یا اینکه تازه‌کاره؟
  • فروش شرکت چطوریه؟ سیر فروش‌اش صعودیه یا نزولی؟
  • این شرکت چقدر شناخته‌شده و مشهوره؟

 

بعد پیدا کردن جواب این سوالا، یه سری به شبکه‌های اجتماعی هم بزنید و نظر کاربرا رو هم در مورد شرکت بخونید.

در مورد محصولات یا خدماتی که شرکت ارائه میده، تحقیق کنید. از اونجایی که شما مسئول فروش این محصولات هستید، خیلی مهمه که از معتبر بودن‌شون مطمئن باشید. بعضی شرکت‌ها محصولات مشکوک و خطرناکی رو تو بازار پخش می‌کنن و اگه شما این محصولات رو بفروشید، از نظر قانونی پاتون گیره. پس وقت انتخاب محصول، این چند تا نکته رو حتما تو نظرتون داشته‌باشید:

  • آیا محصولی که این شرکت می‌فروشه، بی‌خطره؟
  • آیا خودم حاضرم از این محصول استفاده کنم؟
  • قیمت‌اش چطوره؟ عادلانه هست یا نه؟

 

چندتا نکته رو هم در نظر داشته باشید:

  • اگه میخواید یه شبه ره صدساله برید و پول زیادی به جیب بزنید، اصلا وارد این کار نشید؛ چون تو این کار باید وقت کافی و تعهدکاری رو همیشه مدنظر داشته‌باشید.
  • حتما از افراد باتجربه تو حوزه نتورک مارکتینگ، کمک و مشورت بگیرید.
  • مطالعه‌تون رو بیشتر کنید و سعی کنید اطلاعات‌تون رو تو این حوزه بالا ببرید.
  • یادتون باشه اگه یه روش واسه یه نفر نتیجه مثبت و خوبی داشته، دلیل نمیشه برای شما هم نتیجه خوبی داشته ‌باشه!

 

وقتی همه این نکته‌ها رو در نظر گرفتید، میتونید یه تصمیم منطقی در مورد کار تو این حوزه بگیرید.

 

این مطلب رو دوست داشتین؟