بازاریابی شبکه های اجتماعی چیه؟ سوشال مدیا مارکتینگ در 7 قدم

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیه؟ سوشال مدیا مارکتینگ در 7 قدم

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشال مدیا مارکتینگ چیه؟

توی این دوره‌زمونه، ما آدما بیشتر زندگی‌مون رو تو شبکه‌های اجتماعی می‌گذرونیم. خودمونیم. راستشو بگین! روزی چند ساعت رو توی تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و… چرخ می‌زنید؟ بعد از چند ساعت به خودتون میاید و می‌بینید هنوز گوشی دستتونه و به هیچ کاری هم نرسیدید؟

 

تازه این دو سال و خورده‌ای که کرونا هم اومده، حتی این تایم گوشی به دست بودن و گشتن تو شبکه‌های اجتماعی بیشتر هم شده. همه اینها دست‌به‌دست هم دادن تا برندها خیلی بیشتر از قبل، به فکر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing) بیفتن.

 

پس سوشال مدیا مارکتینگ یه روش خوب برای موفقیته  و یکی دیگه از اتواع روش‌های بازاریابیه که می‌خوایم توی این بخش از دوره آموزش بازاریابی درموردش صحبت کنیم.

 

تعریف بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشال مدیا مارکتینگ در اصل همون استفاده از شبکه‌های اجتماعی، برای برقراری ارتباط با مخاطب برند و بازاریابی محصولات و خدماته.

اینستاگرام، لینکدین، پینترست و یوتیوب، آپارت و غیره انقدر توی ایران مشهور شدن، که برندها هم دیگه نمی‌تونن بی‌خیال اونها بشن!

خوب قضیه خیلی ساده‌اس. شما به عنوان برند محتوای کاربردی و جذاب رو تو این شبکه‌ها به اشتراک میذاری و فالوور جذب می‌کنی. بعد اگه محتوات اونقدری خوب باشه که فالوورها باهاش حال کنن، احتمال خریدشون بالاتر میره.

 

فرمول موفقیت تو سوشال مدیا مارکتینگ چیه؟ مراحل بازایابی شبکه های اجتماعی

خوب حالا که فهمیدیم بازایابی شبکه های اجتماعی چیه، باید بدونیم که چطوری ازش استفاده کنیم که موفق بشیم؟ معلومه که باید یه استراتژی مشخص، برای موفقیت تو این زمینه داشته ‌باشیم.

شاید براتون جالب باشه که هنوزم خیلی از کسب‌وکارها، انتظار دارن بدون داشتن یه استراتژی منظم توی شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنن و موفق هم بشن! ولی یادتون باشه هیچ‌کس با بی‌برنامه و هیجانی عمل‌کردن، به نتیجه خوب نرسیده. پس اگه می‌خواین تو زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی موفق بشین، 7 تا مرحله زیر رو موبه‌مو اجراء کنید:

 

1. اول جایگاه‌تون رو پیدا کنید.

قبل از شروع، موقعیت فعلی‌تون رو ببینید. الان تو کدوم شبکه‌ها فعال هستید؟ پروفایل‌هاتون رو بهینه کردید؟ کدوم پلتفرم‌ها براتون بیشترین ارزش رو دارن؟ مخاطب شما بیشتر کجاها هستن؟ رقبا بیشتر کجا فعالن؟ اصلا در مقابل رقبا حرفی برای گفتن دارید؟

 

2. مشتری ایدئال خودتون رو بشناسید.

خیلی مهمه که تو شروع بازاریابی، مشتری‌هاتون رو خیلی خوب بشناسید و چک کنید که محصول و خدمت‌تون، نیازهای مشتری رو برطرف میکنه یا نه؟

هدف‌تون اصلا نباید کلی باشه. مثلا نباید بگید:” بازار هدف ما جوون‌ها هستند”. بگید:” بازار هدف‌مون جوون‌هایی هستن که تو تهران زندگی می‌کنن، بین 20 تا 35 سال سن‌شون هست، بین 5 تا 10 میلیون درآمد دارن و بیشتر از یوتیوب استفاده می‌کنن”.

 

3. ماموریت‌تون رو تعیین کنین.

ماموریت همون چیزیه که شما رو از بقیه متمایز می‌کنه، برندتون رو خاص می‌کنه و بهتون هویت میده. هدف‌تون از حضور توی شبکه‌های اجتماعی، دقیقا چیه؟ مثلا دنبال برندینگ هستید یا فروش؟

 

4. معیارهای کلیدی موفقیت رو شناسایی کنین

قضیه خیلی ساده‌اس. اگر برای موفقیت معیار نداشته‌باشید، نمی‌تونید میزان موفقیت رو اندازه‌گیری کنین و برای آینده برنامه‌ریزی کنید.  بذارید چند تا معیار مهم برای اندازه‌گیری موفقیت تو بحث شبکه‌های اجتماعی، رو بهتون بگم تا یه میزانی برای خودتون داشته باشید.

  • نرخ تبدیل (Conversion Rate)
  • بازدید (Reach)
  • تعداد منشن‌های برند (Brand Mentions)
  • و غیره

 

5. محتوای جذاب تولید کنید و اون رو مدیریت کنید.

خوب بعد از اینکه جامعه هدف رو شناختید و ماموریت‌تون رو هم تعیین کردید، باید برید سراغ تولید و مدیریت محتوا. بازم میگیم، نباید هیجان‌زده بشید و یه راست بیاید سر این مرحله!

عکس، ویدئو، پست، اینفوگرافیک، کتاب‌های الکترونیکی، مصاحبه، لایو آموزشی و غیره تولید کنید. فقط روی محتوایی تمرکز کنید که هم‌جهت با ماموریت‌تون باشه. حتما یه تقویم محتوا داشته‌باشید، که زمان گذاشتن پست یا استوری تو هر پلتفرم رو، توش بنویسید. تعیین زمان‌بندی محتوا، برای هر برندی متفاوت هست و باید با آزمون‌وخطا و آنالیز نتایج تعیین بشه.

 

6. از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی استفاده‌کنید.

استفاده از یه ابزار مناسب که کارها رو روی غلتک و روال بندازه، خیلی کمک بزرگی هست. اگه کارتون خوب پیش رفت و مجبور شدید روزانه با مشتری‌های زیادی ارتباط بگیرید، می‌تونید از نرم‎‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری CRM استفاده‌کنید.

 

7. پیگیری، تجزیه‌وتحلیل، بهینه‌سازی

رسیدیم به مرحله آخر، یعنی یه قدم تا موفقیت. فکر کنید مراحل 1 تا 6 رو خیلی عالی پیاده کردید. خوب حالا از کجا می‌فهمید بازخورد مشتری چی بوده و اصلا تو بازاریابی شبکه های اجتماعی موفق بودید یا نه؟

در اصل مرحله آخر مهم‌ترین مرحله برای موفقیت تو مبحث شبکه‌های اجتماعی هست. تو این مرحله باید 3 تا کار مهم رو انجام بدید:

  • پیگیری
  • آنالیز داده‌ها
  • ایجاد تغییرات برای بهینه‌کردن تلاش‌ها

 

هیچ‌وقت فکر نکنید اطلاعاتی که از بررسی معیارها به دست آوردین، به دردتون نمیخوره. تقریبا همه داده‌ها باارزش‌ان. مهم قدرت تحلیل و تجربه شماست، اینه که شما رو به موفقیت تو بحث سوشال مدیا مارکتینگ می‌رسونه.

 

یادتون باشه که بازاریابی شبکه های اجتماعی شما را هویت‌دار می‌کنه و براتون یه جور شخصیت انسانی میسازه. یه شخصیتی که مخاطب باهاش ارتباط برقرار میکنه. برای رسیدن به این شخصیت، به یه استراتژی بازاریابی دقیق و برنامه‌ریزی‌شده نیاز دارید. این استراتژی یه شبه ساخته ‌نمیشه و چند مرحله آزمون‌وخطا و یه عالمه هم زمان نیاز داره. تیم بازاریابی‌تون باید چند بار مراحل گفته شده تو این مقاله رو اجراء کنه، تا بالاخره به یه حالت ایده‌آل برسه. اما اصلا نگران نباشین. سوشال مدیا مارکتینگ کار سختی نیست و اگه با برنامه و پرقدرت شروع کنید و پشتکار هم داشته‌باشید، حتما به موفقیت می‌رسید.