فرقی نمیکنه که کسبوکارتون رو تازه راه انداخته باشین یا مدتی از راهاندازی اون گذشته باشه. در هر صورت وقتی محصولی برای ارائه دارین، باید اون رو به مردم معرفی کنین. هر چی بیشتر بتونین محصولتون رو تبلیغ کنین، شانس موفقیتتون بیشتره.
برای این کار، باید از پروموشن (Promotion) کمک بگیرین.
اگه با مفهوم پروموشن و انواع مختلف اون آشنایی ندارین، این مطلب رو از دوره آموزش بازاریابی بخونید.
پروموشن چیه؟
پروموشن یه ابزار بازاریابی یا یه استراتژیه که فروشنده و خریدار رو به هم مرتبط میکنه. هدفش هم اینه که محصول یا خدمات رو به افراد بیشتری نشون بدیم و خریدار رو متقاعد کنیم که خرید کنه. مطلب آمیخته بازاریابی رو یادتونه، پروموشن یکی از اصول 4P بود که گفتیم چرا مهمه.
پروموشن کمک میکنه تا کسبوکارها جایگاه ویژهای توی ذهن مشتری پیدا کنن و آگاهی مشتری از محصولات رو بالا ببرن تا فروششون افزایش پیدا کنه.
پروموشن در بازاریابی شامل یک سری روشهای برقراری ارتباط میشه که بازاریاب برای ارائه اطلاعات (کلامی یا تصوری) دربارهی محصول یا خدماتش استفاده میکنه.
پروموشن در بازاریابی
هدف اصلی پروموشن در بازاریابی، اطلاعرسانی دربارهی برند، محصول، یا خدماته، که هدف اون افزایش آگاهی از برند و فروش بیشتره.
همونطور که اولش هم گفتم، این کار با هدف ترغیب مشتری بالقوه به خرید انجام میشه.
پس هر فعالیتی که شامل ارتباط با مشتری درباره محصولتون، مزیتها و ویژگیهاش بشه، پروموشن بازاریابیه.
انواع پروموشن
تبلیغات
کسبوکارها از تبلیغات به عنوان ابزار پروموشن استفاده میکنن تا در کوتاهترین زمان ممکن به مخاطبهای بیشتری دسترسی پیدا کنن و محصولشون رو به اونها معرفی کنن.
تبلیغات از راههای مختلفی مثل رادیو، تلویزیون، سایتهای اینترنتی، روزنامهها، بیلبوردها و غیره انجام میشه.
همینجا تفاوت پروموشن و تبلیغات هم مشخص شد. تبلیغات فقط یکی از روشهای پروموشنه.
پروموشن مستقیم
یه نوع ترویج یا پروموشنه که شرکت مستقیما با مشتریها ارتباط برقرار میکنه. معمولا از روشهای مختلفی مثل بازاریابی ایمیلی، ارسال پیامک، وبسایتها، کاتالوگ و غیره انجام میشه.
پروموشن فروش
پروموشن یا ترویج فروش، یه استراتژی بازاریابیه که کسبوکار از یک کمپین موقتی استفاده میکنه یا تخفیفی ارائه میده تا تقاضا برای محصول یا خدماتش رو بالا ببره.
دلایل زیادی هست که چرا کسبوکار از پروموشن فروش استفاده میکنه. اما دلیل اصلیش، افزایش فروشه.
پروموشن فروش، انواع مختلفی داره، مثل:
- رقابت و چالشها
- بستههای محصول
- فروش فوری
- آزمایش رایگان
- تحویل رایگان
- اشانتیون
- کوپن تخفیف
- فروش ویژه
- اشتراک
- کمک به خیریه
پروموشن شخصی
پروموشن شخصی، فرآیندیه که شرکتها نمایندهشون رو مستقیما پیش مشتری میفرستن تا برای محصول یا خدماتشون تبلیغ کنه. اینجا به بازخورد مشتری، سریع پاسخ داده میشه، درنتیجه اعتمادسازی، راحتتره.
روابط عمومی
روابط عمومی برای تبادل اطلاعات بین شرکت، فرد، یا عموم مردم استفاده میشه. یک کمپین روابط عمومی قوی، برای شرکت خیلی باارزشه.
پروموشن آنلاین
اینطوریه که با هر کلیک روی تبلیغات، هزینهای پرداخت میشه، یا اینکه تبلیغات به ایمیل اشخاص فرستاده میشه. در کل هر پرموشونی که از اینترنت استفاده کنه، جز این دسته قرار میگیره.
فرق پروموشن با تخفیف چیه؟
اگه میخواین محصولتون خوب فروش بره، باید از روشهای مختلفی استفاده کنین. از جمله این روشها، تخفیف دادن و تبلیغاته.
وقتی تخفیف میدین، مشتریهای زیادی رو جذب محصول یا خدماتتون میکنین، پس میشه گفت یه جور تبلیغ برای محصولتونه. البته اینطوری نیست که فکر کنین تخفیف دادن همون پروموشنه. نه. پروموشن به روشهای مختلفی انجام میشه که یکی از اونها تخفیف دادنه.
اهداف پروموشن در بازاریابی
- ترویج یا تبلیغ برای یک محصول یا خدمات جدید
- افزایش آگاهی از برند
- اطلاعرسانی به مخاطب
- نشون دادن اینکه منحصربفرد هستین
- پرورش سرنخها
چطوری پروموشن در بازاریابی رو انجام بدیم؟
1. نیازهای مخاطب هدف رو درک کنین
به این فکر کنین که مخاطب پروموشنتون کیه. بر اون اساس، استراتژیتون رو مشخص کنین.
2. تصمیم بگیرین از چه کانال بازاریابی استفاده کنین
مناسبترین کانالهای بازاریابی برای اهدافتون رو انتخاب کنین. مثلا بازاریابی پیامکی برای اهداف پروموشن در سطح محلی خوبه.
3. اهدافتون رو مشخص کنین
به این فکر کنین که از پروموشن در بازاریابی، چه نتیجهای میخواین بگیرین. برای خودتون اهداف واقعی تعیین کنین.
4. به آمیخته بازاریابی نظری داشته باشید
طرح پروموشن رو بر اساس بقیه عنصرهای آمیخته بازاریابی تعیین کنید. اینجا دیگه بستگی داره که از کدوم مدل استفاده کنید.
5. پیام تبلیغاتیتون رو درست کنین
پیامی آماده کنین که برای مخاطب هدفتون آشنا و قابل درک باشه و از اون خوشش بیاد.
6. بودجهتون رو مشخص کنین
انتظاراتتون از بودجه پروموشن رو طبق منابعتون مشخص کنین و هزینه هر کانال بازاریابی رو برآورد کنین.
7. نتایج رو زیر نظر داشته باشین
از تمام دادهها و ابزارهای موجود استفاده کنین تا ببینین که آیا پروموشنتون موفقیتآمیز هست یا نه.
چند نمونه پروموشن
- هدیه و اشانتیون دادن
- کارت امتیاز
- ایجاد رقابت و مسابقه
- کمپین فروش فوری
- بازاریابی دهان به دهان
- تحویل رایگان
- تبلیغ در اینستاگرام
- پیش فروش
- فروش تکمیلی
- نمایش ویدئو
- ارسال ایمیلهای اطلاعرسانی
- نمایش محصول
1. آموزش صفر تا صد مفاهیم بازاریابی با روزی 5 دقیقه آموزش
2. بازاریابی چیه؟ تعریف بازاریابی به زبان ساده
4. انواع بازاریابی | معرفی 42 مدل از انواع مارکتینگ
5. دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال مارکتر چه وظایفی داره؟
6. بازاریابی چریکی و 3 مثال جالب
7. بازاریابی شبکه ای (Network Marketing)
8. بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
9. بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
10. بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)
11. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
12. بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)
13. بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)
14. بازاریابی ارجاعی (Referral Marketing)
15. بازاریابی مویرگی
16. افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش
17. بازاریابی حضوری
18. اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
19. برنامه بازاریابی (Marketing Plan)
20. تحقیق بازاریابی در 6 مرحله
21. آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) و مدلهای 4P و 7P و 4C
23. پروموشن چیه و چه فرقی با تبلیغات داره؟