تو مقالهی امروزمون میخوایم در مورد یه موضوع خیلی ساده و البته خیلی خیلی مهم باهاتون صحبت کنیم: «انواع بازاریابی». طبیعیه که توی دنیای پرسرعت امروز، بازاریابی هم سریع تغییر کنه. به لطف تکنولوژیهای جدید و تفکر خلاق، هر روز انواع مختلف بازاریابی معرفی میشه. به خاطر همین، قصد دارم در این مقاله، یه فهرست کاملی از انواع بازاریابی داشته باشیم تا بعدا اونها رو دونه دونه بررسی کنیم.
انواع بازاریابی
1. بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بازاریابی درونگرا تمام تلاشش اینه که مصرفکنندهها رو جذب کنه. این نوع بازاریابی سعی میکنه تجربههای خوبی رو خلق کنه که تاثیر مثبتی روی مردم بذاره و اونها رو جذب کسبوکارتون کنه. تو بازاریابی درونگرا مستقیم به مخاطب نمیگید که محصولتون رو بخره و از روشهای غیر مستقیم برای جذب استفاده میکنیم. اینطوری مشتری خودش علاقهمند میشه که بیشتر با محصولتون آشنا بشه و اگه مسیر رو درست بچینید، خودش میاد سراغتون و محصولتون رو میخره.
2. بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing)
این یکی برعکس مورد اوله و دیگه خیلی استفاده نمیشه. چرا به این نوع بازاریابی میگن برونگرا؟ چون برای همه پیام میفرسته. فرقی هم نمیکنه که به اون اطلاعات نیاز داشته باشن، یا نه. مثلا تبلیغات تلویزیونی، تماسهای سرد یا ایمیلهای تبلیغاتی از این دسته هستن.
3. بازاریابی سنتی (Traditional Marketing)
منظور چیزیه که قبل از پیدایش اینترنت وجود داشت. توی بازاریابی سنتی، بیشتر از ابزارهایی مثل چاپ، تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردهای تبلیغاتی استفاده میشه.
4. بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)
بازاریابی دیجیتال نقطه مقابل بازاریابی سنتیه. از تکنولوژی استفاده میکنه. هر نوع بازاریابی که از اینترنت استفاده کنه (مثل مثل موتورهای جستجو و شبکههای اجتماعی)، زیرمجموعه بازاریابی دیجیتال میشه.
5. بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
این نوع بازاریابی روی تولید محتوای مورد نیاز کاربر تمرکز میکنه. این محتوا توی کانالهای مختلف توزیع میشه تا بازار هدف بهش دسترسی داشته باشه. این محتوا میتونه متن، عکس، ویدیو، پادکست و غیره باشه. بعدا مفصل این مورد رو بررسی میکنیم.
6. بازاریابی شبکههای اجتماعی (Social Media Marketing)
بازاریابی شبکههای اجتماعی یعنی ارتباط با مخاطب در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام. این کار برای برای تبلیغ محصول یا خدمات انجام میشه. فقط محتواهایی که میذارید باید خیلی جذاب باشه و اطلاعات مفیدی رو به مخاطب بده.
7. بازاریابی موتور جستجو (Search Engine Marketing)
این یکی از بهترین انواع بازاریابیه. وقتی یک نفر کلیدواژهای رو توی سرچ میکنه، بازاریابی موتور جستجو کمک میکنه تا کسبوکار شما جزء صفحات بالاتر قرار بگیره.
8. بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing)
یعنی وقتی که مشتری از محصولتون تعریف میکنه. بازاریابی دهان به دهان یکی از بهترین روشهای بازاریابیه. چون این مشتریها هستن که براتون تبلیغ میکنن. مردم به حرف دیگران خیلی بیشتر اعتماد میکنن تا به حرف شمایی که میخوای محصول بفروشی.
9. بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)
در واقع همون بازاریابی محتواست، فقط از ویدئو استفاده میکنه. کسبوکار برای جذابیت بیشتر، از فیلمهای ویدئویی استفاده میکنه. بعد میشه این ویدیوها رو توی وبسایت، آپارات، اینستاگرام و غیره منتشر کرد.
10. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
این نوع بازاریابی، محتوای جذاب یا تبلیغاتی رو برای مخاطب ایمیل میکنه و هدفش اینه که رابطه بهتری با مشتری برقرار کنه.
11. بازاریابی مکالمهای (Conversational Marketing)
به گفتگو در کانالهای مختلفی مثل تماس تلفن یا SMS یا اینستاگرام و غیره، بازاریابی مکالمهای میگن. این بهترین روشیه که بازاریابها میتونن با نیاز مخاطب آشنا بشن.
12. بازاریابی صوتی (Voice Marketing)
بازاریابی صوتی به کمک فایلهای صوتی به افراد آموزش میده و به سوالهاشون جواب میده.
13. بازاریابی همهمهای (Buzz Marketing)
این نوع بازاریابی مثل یک ویروسه که سعی میکنه در شبکههای اجتماعی یا با تولید محتوا، همهمه ایجاد کنه تا یک سری انتظارات رو درباره یک محصول مطرح کنه و افزایش بده.
14. بازاریابی اینفلوئنسری (Influencer Marketing)
بازاریابی اینفلوئنسری روی فالوورهای شبکههای اجتماعی تمرکز میکنه. توی این روش با اینفلوئنسر ارتباط برقرار میکنید تا محصولتون رو تبلیغ کنن.
15. بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)
یعنی فعالیت هوشمندانه برند در جاهای پر رفتوآمد، برای جلب توجه مشتری. این نوع بازاریابی خیلی جالبه و خلاقیت زیادی هم میخواد، ولی تاثیر فوقالعادهای میذاره.
16. بازاریابی پورسانتی (Affiliate Marketing)
فرض کنین یک کسبوکار به یه وبسایت میگه در ازای هر مشتری که براش بفرسته، کمیسیون دریافت میکنه، این میشه بازاریابی پورسانتی.
17. بازاریابی بومی (Native Marketing)
وقتی یک کسبوکار پولی رو مثلا به یک برنامه پر مخاطب میده که توی برنامهاش براش تبلیغ کنه.
18. بازاریابی مبتنی بر حساب کاربر (Account-based Marketing)
وقتی برای یک سری مشتریهای خاص، محتوا تولید میکنین و تبلیغات انجام میدین، یعنی از بازاریابی مبتنی بر کاربر استفاده میکنین.
19. بازاریابی جهانی (Global Marketing)
روی نیازهای مشتریهای تمام دنیا تمرکز داره و سعی میکنه محصولش رو به مشتریهای کشورهای دیگه هم بفروشه.
20. بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)
یعنی استفاده از پیام کوتاه برای برقراری رابطه با مشتری! فقط کافیه شماره تلفن همراه مشتری رو بگیرید تا تخفیفها و جشنوارههاتون رو خبر رسانی کنید.
21. بازاریابی شبکهای (Network Marketing)
یعنی ایجاد یه ساختار از فروشندههای مستقل که محصول شما رو میفروشن. این افراد کارمند شما نیستن و خارج از شرکت فعالیت میکنن.
تا اینجا چند تا از مهمترین انواع بازاریابی رو معرفی کردم و توضیح کوتاهی براشون دادم، اما چون این فهرست خیلی بلنده، بقیه موارد رو فقط نام میبرم.
- بازاریابی اکتسابی (Acquisition Marketing)
- بازاریابی شخصیسازی شده (Personalized Marketing)
- بازاریابی برند (Brand Marketing)
- بازاریابی پنهان (Stealth Marketing)
- بازاریابی مشارکتی (Partner Marketing)
- بازاریابی کالا (Product Marketing)
- بازاریابی مبتنی بر مشتری (Customer Marketing)
- بازاریابی رابطهای (Relationship Marketing)
- بازاریابی محتوای تولید شده توسط کاربر (User-generated Marketing)
- بازاریابی دانشجو محور (Campus Marketing)
- بازاریابی مجاورتی (Proximity Marketing)
- بازاریابی رویدادی (Event Marketing)
- بازاریابی تجربی (Experiential Marketing)
- بازاریابی تعاملی (Interactive Marketing)
- بازاریابی چند فرهنگی (Multi-cultural Marketing)
- بازاریابی مبتنی بر اطلاعات (Informative Marketing)
- بازاریابی عصبی (Neuromarketing)
- بازاریابی تشویقی (Persuasive Marketing)
- بازاریابی سببی (Cause Marketing)
- بازاریابی بحث برانگیز (Controversial Marketing)
- بازاریابی میدانی (Field Marketing)
1. آموزش صفر تا صد مفاهیم بازاریابی با روزی 5 دقیقه آموزش
2. بازاریابی چیه؟ تعریف بازاریابی به زبان ساده
4. انواع بازاریابی | معرفی 42 مدل از انواع مارکتینگ
5. دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال مارکتر چه وظایفی داره؟
6. بازاریابی چریکی و 3 مثال جالب
7. بازاریابی شبکه ای (Network Marketing)
8. بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
9. بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
10. بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)
11. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
12. بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)
13. بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)
14. بازاریابی ارجاعی (Referral Marketing)
15. بازاریابی مویرگی
16. افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش
17. بازاریابی حضوری
18. اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
19. برنامه بازاریابی (Marketing Plan)
20. تحقیق بازاریابی در 6 مرحله
21. آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) و مدلهای 4P و 7P و 4C
23. پروموشن چیه و چه فرقی با تبلیغات داره؟