شاید خیلی کم پیش بیاد که کسی رو ببینین که از شبکه های اجتماعی استفاده نکنه. اینستاگرام هم یکی از محبوبترین پلتفرمها در ایرانه. پس باید روی بازاریابی شبکههای اجتماعی در اینستاگرام تمرکز کنین. ولی این همه ماجرا نیست. اینفلوئنسر مارکتینگ فقط محدود به اینستاگرام نیست اما همین یک پلتفرم میتونه تحول بزرگی توی جذب مشتری برای شما ایجاد کنه.
یک نکته رو همین اول مشخص کنیم، من توی یه درسنامه جداگانه به نام «آموزش صفر تا صد بازاریابی با روزی 5 دقیقه مطالعه» درباره بازاریابی حسابی صحبت کردم. پس بی مقدمه میرم سراغ اصل مطلب؛ یعنی اینفلوئنسرمارکتینگ!
منظور از اینفلوئنسر چیه؟
اینفلوئنسرها افرادی هستن که از طریق قدرت، دانش، جایگاه یا رابطهشون، میتونن تصمیمات خرید بقیه رو تحت تأثیر قرار بدن. همچنین اونها میتونن نظر مخاطبینشون رو نسبت به یک برند، کارکنان داخلی (مهندسان، مدیران، خریداران) و یا مشاوران خارجی خاص جلب کنن.
انواع اینفلوئنسرها
کسبوکارهایی که میخوان برای بازاریابی خودشون از اینفلوئنسرها کمک بگیرن، باید از بین انواع مختلف اینفلوئنسرها، مورد مناسب رو انتخاب کنن تا به بهترین نتیجه ممکن برسن.
مگا اینفلوئنسرها با بیش از یک میلیون فالوور (سلبریتیهای خیلی معروف)
این اینفلوئنسرها با بیش از یک میلیون دنبال کننده، چون خیلی معروفن، توی شبکههای اجتماعی خیلی دیده میشن.
ماکرو اینفلوئنسرها
ماکرو اینفلوئنسرها با حدود 500 هزار تا 1 میلیون فالوور، شامل سلبریتیها، شخصیتهای تلویزیون، ورزشکاران یا روشنفکران اجتماعی میشن.
میکرو اینفلوئنسرها
در حالی که فالوورهای میکرو اینفلوئنسرها در مقایسه با مگا و ماکرو اینفلوئنسرها خیلی کمتره، اما خیلی از کسبوکارها فکر میکنن این گروه از اینفلوئنسرها بهترن چون مخاطبینشون به اونها اعتماد زیادی دارن.
نانو اینفلوئنسرها
این گروه، کوچکترین دسته اینفلوئنسرها هستن که به برندها دسترسی زیادی ندارن. اما نانو اینفلوئنسرها بیشترین نرخ تعامل با مخاطب رو از بین انواع مختلف اینفلوئنسرها دارن.
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
اینفلوئنسر مارکتینگ، مثل بازاریابی شبکههای اجتماعی، توی پلتفرمهایی مثل اینستاگرام انجام میشه. این افراد تأثیرگذار، در مورد محصولات یا خدمات شما محتوا میسازن و توی اکانتشون، به مخاطبینشون نشون میدن. این کار، باعث میشه مخاطبین بیشتری از برند شما بدونن و احتمال اینکه مشتری شما بشن هم بیشتر میشه.
تدوین استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ موفق
حالا که میخواین اینفلوئنسر مارکتینگ رو توی برنامه بازاریابیتون بگنجونین، وقتشه که با یک استراتژی شروع کنین.
گام اول: اهداف و شاخصهای کلیدی عملکرد خودتون رو مستند کنین
هر استراتژی خوب با تعیین هدف شروع میشه. وقتی به اینفلوئنسر مارکتینگ فکر میکنین، چند تا هدف برای کمپینتون داشته باشین. در حالی که واضحترین هدف احتمالاً افزایش فروشه، کار با اینفلوئنسرها میتونه برای برندتون بیشتر از ایجاد فروش در لحظه باشه.
گام دوم: چطور کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ بنویسیم؟!
وقتی مشخص کردین که به چی میخواین برسین، بقیه استراتژی براساس اون توسعه پیدا میکنه.
گام سوم: تولید محتوای مشترک
وقتی استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ خودتون رو تعیین کردین، مدت زمان و تعداد دفعات انتشار محتوا (تعداد پستهای روزانه، هفتگی یا ماهانه)، نوبت به ایجاد یک محتوای مشترک میرسه.
گام چهارم: اجرای کمپین
وقتی که فقط منتظر دیدن نتایج هستین، اصلا به این فکر نکنین که کارها رو به اینفلوئنسر واگذار کنین. باید با اینفلوئنسرها در ارتباط باشین و محتوایی که تولید میکنن رو بررسی و تأیید کنین.
گام پنجم: اندازه گیری اثربخشی کمپین
این مرحله یک گام مهم برای هر کمپین هست. مرحلهای که نشون میده آیا تلاشهای شما جواب داده یا نه؟ و چه چیزهایی رو میشه بهتر کرد. برای این کار، باید از شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) که توی گام اول تعیین کردید استفاده کنید.
اشتباهات اینفلوئنسر مارکتینگ که باید ازشون دوری کنید
اگه اینفلوئنسر مارکتینگ درست انجام بشه، تاثیر خیلی خوبی داره. ولی حواستون باشه که این اشتباهات رو نکنین.
- عدم تعریف مشخص اهداف و KPI
- اولویت دادن تعداد فالوور بهجای میزان تعامل
- دست کم گرفتن تحقیق درباره اینفلوئنسر
- تمرکز روی معیارهای اشتباه
در انتخاب اینفلوئنسرها به چه نکاتی توجه کنیم؟
- اینفلوئنسرها کجا و توی چه پلتفرم ارتباطی هستن؟
- مشتریهای شما توی چه پلتفرمهایی هستن؟
- سبک تبلیغاتی اینفلوئنسر چیه؟
کلام آخر
بازاریابی اینفلوئنسری سریعترین و جدیدترین کانال بازاریابی دیجیتاله. اینفلوئنسر مارکتینگ میتونه برندتون رو به چشم مخاطبان و مشتریان جدید بیاره و شما رو توی ذهن مشتریان فعلیتون موندگار کنه. پس حواستون باشه روی کدوم پلتفرم و با کدوم اینفلوئنسر کار میکنید تا بهترین نتیجه رو بگیرید.