چطور بفهمیم نیاز مشتری چیه؟!

برای اینکه مشتری مدار باشید باید بدونید نیاز مشتری چیه! برای اینکه نیاز مشتری‌ها رو بشناسید هم باید تکنیک‌های اصولی رو بلد باشید. بذارید بیشتر توضیح بدم...

چطور بفهمیم نیاز مشتری چیه؟!

برای اینکه مشتری مدار باشید باید بدونید نیاز مشتری چیه! برای اینکه نیاز مشتری‌ها رو بشناسید هم باید تکنیک‌های اصولی رو بلد باشید. بذارید بیشتر توضیح بدم...
نیاز مشتری چیست؟

خیلی از شرکتا هستن که تو دنیای بازاریابی و تجارت امروز، تمرکزشون رو روی نوآوری گذاشتن و یادشون رفته که برندشون رو با نیازهای مشتریاشون هماهنگ کنن؛ این در صورتیه که چیزی که موفقیت و عمر یک کسب‌وکارو تضمین می‌کنه، مشتری‌های اون کسب‌وکارن. خوبه بدونید که شرکتای مشتری‌محور نسبت به شرکتایی که روی مشتریانشون هیچ تمرکزی ندارن، 60 درصد سود بیشتری دریافت می‌کنن.

 

این نیازهای مشتری که می‌گن یعنی چی؟

از نظر جناب گوگل نیازهای مشتری به عوامل موثری گفته می‌شه که مشتری‌ها رو برای خرید محصول یا خدمات ما تحریک می‌کنه.

 

مثلا این روزا مشتریان برای برقراری ارتباط به راه‌های سریع و راحتی مثل پشتیبانی آنلاین نیاز دارن. اگه یه کسب و کار خدمات پشتیبانی آنلاینی ارائه نکنه که همتراز با تجربه حضور مشتری به دفتر شرکت یا بهتر از اون باشه، به احتمال زیاد مشتری‌ها سراغ کسب‌وکارهایی ‌میرن که این کارو انجام بدن.

برای اینکه نیاز مشتری رو بهتر درک کنیم، خیلی مهمه که بدونیم مشتریامون چه کسایی هستن. برای اینکار پیشنهاد می‌کنم چهار مرحله ساده رو پیش برید:

 

1. مشتریانتون رو زیر ذره‌بین بذارین

منظورم اینه که در اولین قدم باید با کمک ابزارهای تجزیه و تحلیل مثل نظرسنجی، مصاحبه یا گوش دادن به کاربران از طریق فضای مجازی مشتریامونو شناسایی کنید.

 

2. مشتریاتونو تقسیم کنید

بعد از اینکه با مشتری‌ها و علایقشون آشنا شدیم باید اونارو با توجه به علایق و سلیقه‌هاشون تو بخش‌های مختلف تقسیم‌ کنیم.

 

3. محتواهای متناسب خلق کنین

یعنی باید سعی کنیم محتواها و محصولاتیو ارائه بدیم که به مشتری نشون بده نیازهای اون اولویت ماست.

 

4. صورت منظم با مشتریاتون ارتباط برقرار کنین

باید یک برنامه بلند مدت برای برقراری ارتباط دوره‌ای با مشتریا بچینیم تا بتونیم به صورت منظم بازخورد و نظراتشونو دریافت کنیم و از نیازهای مشتری مطلع بشیم.

 

رایج‌ترین نیازهای مشتری چیه؟

باید بگم که نیازهای مشتری در مورد ارائه خدمات و محصولات بهتر یا خیلی بیشتر از انتظارات اوناست. وقتی پیش‌بینی می‌کنیم که مشتریانمون چه می‌خوان، می‌تونیم محتوای مرتبط ایجاد کنیم، ویژگی‌های محصول یا خدماتمونو بالا ببریم تا این نیازها رو زودتر برآورده کنیم.

 

نیازهایی درباره محصول

اگه محصول ما با نیازهای مشتری‌هامون مطابقت داشته باشه، قطعا کاربرای زیادی تبدیل به مشتریان پر و پا قرص می‌شن. ویژگیای اصلی نیاز به محصول می‌تونن قیمت، ویژگی‌های خود محصول یا خدمات و اثربخش باشه.

همه ما به خوبی می‌دونیم که مشتریامون دنبال کالایی هستن که قیمت مناسب و منصفانه‌ای داره. یا ویژگی‌هایی که برای مشتری‌ها مهمه رو داره و می‌تونه مشکلشونو موقع استفاده از محصول حل و فصل کنه.

بجز اینا، مشتریان دنبال کالا یا خدماتی هستن که براشون موثر و کاربردی باشه. مثلا محصول ما باید در صرفه‌جویی زمان موثر باشه.

 

نیازهایی درباره خدمات

منظور ما از نیازهای خدماتی همون نیازهای رفتاری مشتری‌هاست. پس رفع نیازهای خدمات مشتری، می‌تونه به کسب‌و‌کارهامون مزیت رقابتی بده و الگوی خوبی برای بقیه برندها باشه تا از اون پیروی کنن. ویژگی‌های کلیدی خدمات خوب می‌تونه مواردی مثل همدلی، شفافیت یا اطلاعات باشه. یعنی چی؟

 

دقت کنید؛ مشتریان برندهایی که باهاشون همدل و همراه هستن و به اونا خدمت می‌کنن رو دوست دارن. براشون اطلاعات شفاف و کامل از برند ما یا کالایی که از ما خریداری می‌کنن هم مهمه. تازه، مشتریان عاشق کسب اطلاعات جدید در رابطه با حیطه فعالیت ما هستن. پس یادتون باشه حسابی برای بخش تولید محتوای کسب‌وکارتون وقت بگذارین که نیاز مشتریان رو جوابگو باشه

 

چطور بفهمیم دقیقا نیاز مشتری ما چیه؟

همونقدر که مرحله رسیدگی به نیازهای مشتری مهمه مرحله چگونگی پی بردن به نیازهای اونها هم اهمیت خودشو داره. برای این کار من سه راهکار رو مهمتر از بقیه راه حل ها میدونم.

 

1. خدمات پشتیبانی باکیفیت داشته باشید

کیفیت محصول تنها چیزی نیست که مشتری‌ها به دنبال اون هستن. راستشو بخواید مشتریان برندهایی رو ترجیح می‌دن که پشتیبانی باکیفیت و سریعی ارائه می‌ده. بنابراین، تیم‌های پشتیبانی ما باید در مورد ارائه خدمات و ارتباط با مشتری به بهترین شکل عمل کنن.

جالبه بدونید که 66 درصد از مشتری‌ها فکر می‌کنن که ارزش قائل بودن و احترام گذاشتن به وقتشون، مهمترین خواسته‌ایه که اونها از تیمای پشتیبانی می‌خوان.

 

2. بطور منظم میزان رضایت مشتری ها رو بسنجید

برای اینکه بدونیم مشتریان ما چقدر از کسب‌وکار ما راضی هستن و از نیازشون سر در بیاریم، باید اونو به طور منظم و مستمر چک کنیم. انتخاب کانالای ارتباطی مناسب و معیارهای رضایت مشتری هم خیلی مهمه.

 

3. ثبت بازخوردهای مشتری

بازخورد مشتری یه عنصر حیاتی برای موفقیت هر کسب‌وکاریه. کمک می‌کنه تا محصولات و خدماتمونو برای مطابقت بهتر با نیازهای مشتری هامون ارتقا بدیم. این ویژگی شانس خرید محصولات یا خدمات مون رو هم افزایش می‌ده.

 

پس یادتون باشه، داشتن اطلاعات خوب از خواسته‌ها و نیازهای مشتری نه تنها به وفاداری مشتری‌ها کمک می‌کنه، باعث شناخته شدن برند هم میشه. این امر برای کسب‌وکارمون یه مزیت رقابتی به حساب میاد و ما رو یه قدم در بازار رقابت جلو میندازه. پس اگه تا به الان برای برقراری ارتباط با مشتری‌هاتون و شناسایی نیاز اونها کاری نکردین، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا آستین‌هاتونو بالا بزنید!