خطای هزینه هدر رفته چیه؟ آشنایی با یه سوگیری که موقع تصمیم‌گیری گریبان‌گیرمون میشه

خطای هزینه هدر رفته چیه و چه تاثیری روی ما داره؟ چطور میتونیم از این سوگیری شناختی برای افزایش فروش استفاده کنیم. بیایید 4 تا روش ساده رو یاد بگیریم

خطای هزینه هدر رفته چیه؟ آشنایی با یه سوگیری که موقع تصمیم‌گیری گریبان‌گیرمون میشه

خطای هزینه هدر رفته چیه و چه تاثیری روی ما داره؟ چطور میتونیم از این سوگیری شناختی برای افزایش فروش استفاده کنیم. بیایید 4 تا روش ساده رو یاد بگیریم
سوگیری هزینه هدر رفته

تو این مقاله می‌خوایم مورد دیگه‌ای از انواع خطاهای شناختی رو به اسم «خطای هزینه هدر رفته» با هم مرور کنیم. این سوگیری یه تله‌ی روانیه که ما وقت تصمیم گرفتن، گرفتارش میشیم.

 

هزینه هدر رفته چیه؟

فکر کنین کلی پول اینترنت دادین و هفت فصل یه سریال مشهور رو با کیفیت عالی دانلود کردین و الان وقت تماشاست! قسمت 1و 2 رو می‌بینین، ولی چنگی به دلتون نمیزنه. با خودتون میگین، حالا یه چند قسمت دیگه‌ام ببینم. نمیشه که با دیدن دو تا قسمت، سریال به این مشهوری رو قضاوت کرد!

خلاصه فصل 1 سریال تموم میشه، اما هنوزم جذبش نشدین. اینجاس که اثر سوگیری هزینه هدر رفته فعال میشه. با خودتون فک می‌کنین که کلی هزینه کردین و وقت گذاشتین؛ پس هر جور که شده تا آخر فصل هفتم به دیدن سریال ادامه میدین!

اگه تو زندگی روزانه‌تون دقیق بشین، خیلی از این تیپ تصمیما میبینین که همشون هم زیر سر خطای هزینه از دست رفته‌ است!

 

نقش سوگیری شناختی هزینه هدر رفته در فضای کسب و کاری

خوب، بریم سر اصل مطلب! چطور میشه از خطای هزینه هدر رفته توی بازاریابی و فروش استفاده کرد؟

 

1. اول از همه باید محصولی داشته باشید که مشتری از خریدنش پشیمون نشه. همه‌مون میدونیم پشیمونی بعد از خرید، چه حس دردناکیه! پس سعی کنین خودتونو جای مشتری بذارین. چه کار میتونین بکنین تا مشتری از خریدش راضی باشه و کلی مشتری جدید هم براتون بیاره!

 

2. پرداخت آنلاین رو فعال کنین. تا تنور داغه، نون رو بچسبونین! مشتری باید بتونه به محض اینکه جذب محصول شد، محصول رو بخره.

 

3. جایزه یادتون نره! حتما برای اینکه یه حس خوب تو مشتری برای خریدای بعدی ایجاد بشه، یه پاداش برای خریدشون در نظر بگیرین. مثلا اگر یه نرم افزار محصولتونه، در ازای خرید 2 نرم افزار، یه نرم افزار رایگان به عنوان پاداش برای مشتری در نظر بگیرین.

 

4. توصیه به دوستان: برای اینکه مشتری محصول‌تون رو به دوستاش توصیه کنه و معرفشون بشه، یه پاداش برای مشتری در نظر بگیرین. اینجوری میتونین از طریق مشتریاتون، یه سری مشتری جدید هم داشته باشین.

 

برای جلوگیری از ایجاد خطای هزینه هدر رفته باید خیلی متعادل باشید. پس مواظب باشین از اونور بوم نیفتین! تصویر برند شما باید خلاق و به‌روز باشه. به علاوه باید فرصت‌های زیادی برای مشتری فراهم کنید که از محصولاتتون استفاده کنه و مطمئن بشه که براش مفیده.