اثر چشم و هم چشمی چیه؟ یه سوگیری شناختی معروف برای افزایش فروش

سوگیری شناختی اثر چشم و هم چشمی برامون خیلی شناخته شده‌اس (احتمالا همین اول با شنیدن اسمش فهمیدین چیه). اما چه کاربردی برای افزایش فروش داره؟

اثر چشم و هم چشمی چیه؟ یه سوگیری شناختی معروف برای افزایش فروش

سوگیری شناختی اثر چشم و هم چشمی برامون خیلی شناخته شده‌اس (احتمالا همین اول با شنیدن اسمش فهمیدین چیه). اما چه کاربردی برای افزایش فروش داره؟
سوگیری شناختی اثر چشم و هم چشمی

همه‌ی ما توی زندگی‌مون گرفتار اثر چشم و هم چشمی بودیم و به خوبی با این مفهوم آشناییم. این مفهوم که یکی دیگه از سوگیری‌های شناختیه، توی زندگی روزمره خیلی دیده میشه. تقریبا توی همه صنایع هم کاربرد داره؛ مثلا در صنعت غذا، صنعت مد، رسانه‌های اجتماعی و حتی موسیقی!

بیاین با یه مثال ساده براتون این اثر رو تعریف کنیم. فرض کنید میخواید یه بطری دوغ بخرید. وارد فروشگاه میشید. سه تا برند هست که قبلا هیچ کدوم از اونها را مصرف نکردید. از برند اول فقط دو تا بطری توی قفسه مونده؛ اما دو برند دیگه قفسه‌ها رو پر کردن. اولین فکری که به ذهنتون میاد، اینه که برند اول باید خیلی محبوب باشه که چیزی ازش نمونده. پس ریسک نمی‌کنین و شما هم از همون برند می‌خرید. این میشه همون اثر چشم و هم چشمی. به این معنا که مبنای انتخابتون، انتخاب دیگرانه! اثر چشم و هم چشمی به عنوان یه پدیده‌ی روانشناختی، میتونه روی انتخاب‌های ما تاثیر بذاره.

 

اثر چشم و هم‌چشمی چیه؟

اثر چشم و هم چشمی (Bandwagon Effect) یه سوگیری‌های شناختی قدرتمنده که به برند شما فرصت رشد میده. این فرصت از طریق محبوبیتی که بین مخاطب‌ها کسب کردید ایجاد میشه و هزینه‌ی چندانی هم براتون نداره.

این پدیده‌ی روانی، از سیاست سرچشمه می‌گیره. مثلا مردم به کاندیدایی رای می‌دن که به نظر برسه بیشترین حمایت رو داره؛ چون می‌خوان بخشی از اکثریت باشن.

این سوگیری شناختی نشون میده که تصمیمات افراد تحت تأثیر دیگران قرار میگیره. در کل اثر چشم و هم چشمی رو میشه به عوامل روانی، اجتماعی و اقتصادی نسبت داد.

 

چرا اثر چشم و هم چشمی اتفاق می‌افته؟

ما تحت تاثیر چیزهایی هستیم که می‌بینیم و می‌شنویم.

با افزایش میزان محبوبیت یه ایده یا باور، مردم بیشتری اون رو میپذیرن. یکی از دلایلی که اثر چشم و هم چشمی اتفاق میفته، اینه که افراد معمولا تمایل دارن سریع تصمیم گیری کنن. و برای اینکه خودشون زیاد مجبور نباشن گزینه‌ها رو بالا پایین کنن، به انتخاب دیگران اطمینان می‌کنن.

حتما دیدید که اگه یه سلبریتی از یه برند لباس یا عطر استفاده کنه و یا اون رو معرفی کنه، عده‌ی زیادی اونو میخرن. اینفلوئنسر مارکتینگ هم تقریبا روی همین اساس ایجاد شده.

 

 استفاده از اثر چشم و هم چشمی در بازاریابی

برای اینکه استفاده از کارکرد اثر چشم و هم چشمی توی کسب‌وکارتون به این نکات توجه کنید:

    • محبوب باشید!

برند خودتون رو طوری تبلیغ کنید که انگار خیلی محبوب هستید. بگید که خیلی‌ها برند شما رو انتخاب می‌کنن. اثر چشم و هم چشمی یکی از پرکاربردترین تکنیک‌های تبلیغاتیه.

    • بازار رو به دست بگیرید!

هرچقدر بیشتر جلوی چشم مشتری ظاهر بشید، مشتری‌ها بیشتر به برند شما عادت می‌کنن. بنابراین رغبت بیشتری نسبت به خرید از شما دارن. هرچی محبوب‌تر باشید، اثر چشم و هم چشمی قوی‌تره و بیشتر باعث فروش میشه؛

    • همه جا باید صحبت از برند شما باشه!

اثر چشم و هم چشمی توی شبکه‌های اجتماعی (خصوصا اینستاگرام) خیلی پررنگه. اینفلوئنسرها میلیون‌ها تومان از این طریق درآمد دارن. پس سعی کنید جایگاه محبوبی در شبکه‌های اجتماعی و در بین مردم، ایجاد کنید.

    • قابل اعتماد ظاهر بشید!

حضور مثبت و موثری برای فروش‌ آنلاین خیلی مهمه. برای این کار رضایت مشتری‌ها رو به اشتراک بگذارید. اثر چشم و هم چشمی اینجا باعث جلب اعتماد میشه.