توی این مقاله میخوایم در مورد بازاریابی ایمیلی یا همون Email marketing حرف بزنیم. همون اوایل که ایمیل به وجود اومد و جوونترها رفتن سراغ یاهو مسنجر و غیره، شرکتها هم رفتن سراغ بازاریابی ایمیلی. همونطوری که توی مقاله انواع بازاریابی گفتیم، بازاریابی ایمیلی پای ثابت روشهای بازاریابی برای کسبوکارهای کوچیک، متوسط و بزرگه و یکی از اصلیترین کانالها هم هست.
بیایید از اول ماجرا شروع کنیم.
تعریف بازایابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
بازاریابی ایمیلی یه کانال بازاریابیه که شرایط لازم برای شرکتها رو فراهم میکنه که با آدمهایی که آدرس ایمیلشون رو دارن، در تماس باشن. حالا هدف ایمیل مارکتینگ چیه؟ اینه که به واسطه ایمیل، بتونه آدما رو به وبسایت یا بخش فروش یه شرکت هدایت کنه یا کاری کنه که یه اقدام خاصی انجام بدن. بازاریابی ایمیلی تو چند سال گذشته خیلی سریع پیشرفت کرده و ابزارهای زیادی هم براش اومده، برای همین هم امروز خیلی راحت میشه، محتوای ایمیلها رو شخصیسازی و مخاطبها رو هم بخشبندی کرد.
آموزش ایمیل مارکتینگ
بازاریابی ایمیلی یه حالتی از بازاریابی مستقیم هست، که از ایمیل برای برقراری ارتباط با مخاطب استفاده میکنه تا به مرور زمان، بتونه این ارتباط را قویتر کنه. در نتیجه یه ایمیل مارکتینگ موفق، باعث بالارفتن نرخ وفاداری مشتریها میشه.
خوب برای داشتن یه بازازیابی ایمیلی موفق باید چیکار کنید:
- اولین و مهمترین قدم اینه که یه فهرست از کسایی که دوست دارن اطلاعات شرکتتون رو دریافت کنن، درست کنید. روشهای مختلفی هم وجود داره. مثلا میتونید موقع خرید یا ثبتنام توی سایت ایمیل افراد رو بگیرید و یا یه فایل رایگان روی سایت بذارید که برای دانلود کردنش نیاز به ثبت ایمیل باشه.
- خوب حالا باید برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با این افراد، یه استراتژی بازاریابی ایمیلی انتخاب کنید و بعدش اطلاعات موردنظرتون رو به اشتراک بگذارید.
KPI های بازاریابی ایمیلی چیه؟
شاخصهای کلیدی ارزیابی عملکرد، همون معیارهایی هستن که نتیجه کار رو مشخص میکنن. ما 6 تا KPI مهم برای بازاریابی ایمیلی داریم:
- نرخ باز شدن ایمیلها: تعداد افرادی که ایمیلتون رو باز میکنن، در مقایسه با تعداد کل ایمیلهای ارسالی.
- نرخ کلیک (CTR): چند درصد از افرادی که ایمیل رو باز کردن، روی دکمه کلیک کردن.
- نرخ تبدیل: درصد افرادی که از کانال ایمیل مارکتینگ اومدن و کالا یا خدمتی رو ازتون خریدن.
- ضریب بازگشت یا نرخ خروج: تعداد افرادی که بدون تعامل، از ایمیلتون خارج میشن.
- نرخ اشتراک: درصد افزایش/کاهش لیست مشترکینی که توی یه دوره زمانی، به لیست بازاریابی ایمیلیتون اضافه/کم میشن.
- نرخ لغو اشتراک: درصدی از مشترکین که اشتراک خودشون رو لغو میکنن.
نرخ باز شدن استاندارد ایمیل در کمپینهای ایمیل مارکتینگ چقدره؟
بسته به نوع کسبوکارتون، نرخ باز شدن استاندارد میتونه بین 14 تا 27 درصد باشه. اگه نرخ باز شدن ایمیلتون کمه، باید روی طراحی عنوان ایمل کار کنید. یا اگه نرخ کلیک کمه، میتونید قالبهای جدیدی رو امتحان کنین و یا متن بهتری بنویسید. باید مطمئن بشید که افراد بیشتری ایمیلتون رو باز میکنن و ایمیل تو پوشه اسپم مشتری نمیره.
روشهای زیادی برای افزایش نرخ باز شدن ایمیلتون وجود داره، اما مهمترین کار اینه که از خودتون بپرسید، اصلا اطلاعات مهمی برای ارسال برای مشترکین دارید یا نه؟! اگر جوابتون به این سوال «نه» هست، باید استراتژیتون رو عوض کنید. اگه هم جوابتون «بله» است، میتونید عناصر مختلف ایمیل رو بررسی کنین و نحوه انجام کارهاتون رو عوض کنید، تا ببینید کدوم فاکتور تو نرخ باز شدن ایمیلتون تفاوت ایجاد میکنه.
مزایای بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
قابلیت بررسی نتایج
با استفاده از ابزارهای رایگان مثل Google Analytics میتونید افرادی رو که از طریق ایمیلهاشون به وبسایتتون مراجعه میکنن، ردیابی کنید. این کار رو میتونید با ایجاد UTM یا از طریق ابزاری مثل Google URL Builder انجام بدین.
وقتی یه ایمیل ارسال میکنین، تمام ترافیکی که به وبسایتتون میاد از این ایمیل توی Google Analytics بهعنوان منبع “Email” ثبت میشه. اگه این موارد رو تو حساب Google Analytics تون تنظیم کرده باشید، از اونجا میتونید تعداد بازدیدکنندهها رو که تبدیل به مشتری هدف شدن، ببینید.
قابلیت اتوماسیون
نرمافزارهای بازاریابی ایمیلی زیادی هستن که ایمیل مارکتینگ رو اتوماتیک میکنن و شما رو از شر وارد کردن دستی دادهها (مثل اسم مشتری) راحت میکنن. یعنی هر زمانی که شما تعیین کنید، ایمیل موردنظرتون به مشترکین ارسال میشه، حتی اگه تو اون زمان خاص پشت کامپیوترتون نباشید!
هزینه نسبتا پایین و کنترل بالا روی فرایند
هزینهی ایمیل مارکتینگ در مقایسه با سایر روشهای بازاریابی مثل SEM و تبلیغات، خیلی پایینتره. به علاوه شما روی محتوا و فرمت اون کنترل کامل دارید. این دوتا موضوع در کنار هم، بازاریابی ایمیل رو به یکی از بهترین روشهای بازاریابی تبدیل میکنه.
4 نکته برای بازاریابی ایمیلی موفق
1. یه لیست مشترکین درست کنید
درست کردن لیست مشترکین خیلی مهمه؛ چون اگه این کارو نکنید، به مرور یه سری از مخاطبها اشتراکشون رو لغو میکنن یا اصلا به ایمیلتون توجه نمیکنن. نتیجه این میشه که نرخ موفقیت کمپینهاتون، خیلی سریع پایین میاد. برای جلوگیری از این اتفاق میتونید دو تا کار انجام بدید:
یکی اینکه یه cta اشتراک به وبسایتتون اضافه کنید، که توی همه صفحههای وبسایت بیاد.
دوم اینکه یه دکمه اشتراک تو طول مراحل سفارش اضافه کنین و بخواید، برای دریافت خبرنامه یا تخفیفات ویژه ثبتنام کنن. اینطوری دائما یه سری مشترک جدید دارید، که باهاشون ارتباط بگیرید.
2. محتواتون رو شخصیسازی کنید
تحقیقات نشون داده که شخصیسازی محتوای ایمیلی، باعث بالارفتن نرخ تبدیل میشه و به جلب اعتماد مشتری کمک میکنه. وقتی این حس رو به مخاطب بدید که ایمیل مخصوص خودش طراحی شده، 80 درصد مشتریها ازتون خرید میکنن! فقط کافیه اسم مشترک رو اول ایمیل بیارید، همین!
3. مخاطبهاتون رو تقسیمبندی کنید
میتونید چند تا فاکتور (مثل عوامل جمعیتشناختی، روانشناسی، وضعیت مشترک یا محصولات خریداریشده) رو در نظر بگیرید و بر اساس اونها، مشترکین رو از هم جدا کنید. وقتی برای هر گروهی محتوای متناسب با همون گروه رو بفرستید، نرخ تبدیلتون هم بهتر میشه.
4. تقویم ایمیلی ایجاد کنید
یکم که توی ایمیل مارکتینگ پیشرفت کردید و نتیجه گرفتید، وقتش شده که یه تقویم ایمیلی درست کنید. حالا کاربردهای تقویم ایمیلی چیه؟
- برنامههای تبلیغات الکترونیکی رو تنظیم میکنه.
- تعیین میکنه که ایمیل برای چه کسایی ارسال بشه.
- محتوای ایمیلها چی باشه.
خب اینم از بازاریابی ایمیلی. یادتون باشه که ایمیل مارکتینگ اونقدرها هم ساده نیست و به ابزار، استراتژی، برنامهی دقیق و اندازهگیری نتایج نیاز داره. اما از هرکی بپرسید، بهتون میگه که این روش واقعا ارزش داره و نتیجه میده. پس دستدست نکنید و تا دیر نشده، شروع کنید.
1. آموزش صفر تا صد مفاهیم بازاریابی با روزی 5 دقیقه آموزش
2. بازاریابی چیه؟ تعریف بازاریابی به زبان ساده
4. انواع بازاریابی | معرفی 42 مدل از انواع مارکتینگ
5. دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال مارکتر چه وظایفی داره؟
6. بازاریابی چریکی و 3 مثال جالب
7. بازاریابی شبکه ای (Network Marketing)
8. بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
9. بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
10. بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)
11. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
12. بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)
13. بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)
14. بازاریابی ارجاعی (Referral Marketing)
15. بازاریابی مویرگی
16. افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش
17. بازاریابی حضوری
19. اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
20. برنامه بازاریابی (Marketing Plan)
21. تحقیق بازاریابی در 6 مرحله
22. آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) و مدلهای 4P و 7P و 4C
24. پروموشن چیه و چه فرقی با تبلیغات داره؟