بازاریابی چیست؟
دنیای امروز مثل یه بازار بزرگه و هر کسبوکاری دنبال یه راهی میگرده که برند خودشو توی این بازار نمایش بده. یعنی بازاریابی (Marketing) یه جورایی کلید موفقیت یه کسبوکاره. بازاریابی به تصمیمگیری خرید افراد جهت میده. در واقع بازاریابی اصلیترین راه برای متقاعد کردن مردمه که محصولات/خدمات شما رو بخرن.
تفاوت بازاریابی و فروش
بیاید فرق بازاریابی و فروش رو اینطوری بررسی کنیم: فرض کنید یه شرکت تاسیس کردید که کسی اون رو نمیشناسه. پس شما فروشی ندارید. برای فروش به مشتری نیاز دارید. حالا بگید چیکار میکنید که مشتری پیدا کنید؟ به چندتا راهحل فکر کنید.
95 درصد راهحلهایی که به ذهنتون رسید، زیرمجموعه بازاریابی هستن. جالبه نه؟! یعنی هر کاری که برای جذب مشتری میکنید (کارهایی که باعث بشه مردم با برند شما آشنا بشن) جزء بازاریابیه. و هرکاری که بعد از بازاریابی انجام میدین (مثلا تماس با مشتری، پیگیری و غیره) زیرمجموعهی فروش میشه. بازاریابی درآمد مستقیمی براتون ایجاد نمیکنه و بیشتر هزینه میتراشه. ولی فروش منبع اصلی درآمدتون میشه و شاید اونقدرها هم هزینه نداشته باشه.
آموزش بازاریابی
دنیای امروز با سرعت خیلی بالایی تغییر میکنه. همین شبکههای اجتماعی رو در نظر بگیرید؛ 10 سال پیش اصلا وجود نداشتن، اما دو سالی هست که شدن اصلیترین کانال بازاریابی. روشهای بازاریابی زیاد و متنوع هستن و هر روز تکنیکهای جدیدی برای بازاریابی مطرح میشن. اگه فکر کردین توی این فضا میتونید الکی الکی موفق بشید و یا دست خالی به یه جایی برسید، بدونید که سخت در اشتباهید! آموزش بازاریابی اصلیترین دلیل موفقیت بازاریابها هستش. باید متغیرهای خیلی زیادی رو بشناسید که توی حوزه بازاریابی موفق بشید.
بازاریابی یه مهارته که باید مثل هر مهارت دیگهای اونو یاد بگیرید. شاید بتونید با تلاش و تجربه بازاریاب موفقی بشید. ولی میدونید نکته چیه؟ هزینهی اشتباه کردن توی بازاریابی خیلی سنگینه!! کلا بازاریابی و تبلیغات گرونه و هزینه بالایی داره. حالا فرض کنید اشتباهی هم مرتکب بشید؛ پولِ الکی صرف بازاریابی کردین و در نهایت سرنخهای خوبی هم پیدا نکردید که به فروش برسن و درآمدی براتون ایجاد کنن. انرژی و زمانی که هدر دادید هم به کنار.
مزایای آموزش بازاریابی
هدف بازاریابی دوتا چیزه: در درجه اول هدف فروش محصوله و در درجه دوم برندینگ و شناسایی شرکت به مخاطبها. اگه روی آموزش بازاریابی سرمایهگذاری کنید:
- دانش و تخصص بهروز کسب میکنید و بهترین بازاریاب کشور میشید.
- با آخرین استراتژیها و تکنولوژیهای دنیا آشنا میشید.
- به جای حدس و گمان بر اساس اعداد و ارقام پیش میرید و ضرر نمیکنید.
- ارتباط قویتر و بهتری با مخاطبها برقرار میکنید.
- بهتر میتونید با رقبا رقابت کنید.
- برای کسبوکارتون اعتبار میسازید.
- فروش بالاتری دارید.
مفاهیمی که در دوره آموزش بازاریابی یاد میگیرید.
همهی مفاهیم بازاریابی باید توی دورهی آموزش بازاریابی کار بشه. به علاوه این دوره باید برای همه افراد با هر سطح دانشی مفید، مناسب و کاربردی باشه. آسون هم باشه. یعنی مفاهیم رو سخت و پیچیده بیان نکنه.
اینها مفاهیمی هستن که ما میخوایم توی دوره آموزش بازاریابی سی آر ام لی بهتون یاد بدیم:
- تعریف بازاریابی – تفاوت بازاریابی با فروش
- معرفی کامل انواع بازاریابی (مثل بازاریابی شبکههای اجتماعی، بازاریابی ویروسی، چریکی، بازاریابی محتوا و غیره)
- اتوماسیون بازاریابی
- نرمافزارهای بازاریابی
- برنامه بازاریابی
- تحقیق بازاریابی
- مفاهیم مرتبط با بازاریابی (مثل آمیخته بازاریابی، پروموشن، توزیع و غیره)
1. آموزش صفر تا صد مفاهیم بازاریابی با روزی 5 دقیقه آموزش
2. بازاریابی چیه؟ تعریف بازاریابی به زبان ساده
4. انواع بازاریابی | معرفی 42 مدل از انواع مارکتینگ
5. دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال مارکتر چه وظایفی داره؟
6. بازاریابی چریکی و 3 مثال جالب
7. بازاریابی شبکه ای (Network Marketing)
8. بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
9. بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
10. بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)
11. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
12. بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)
13. بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)
14. بازاریابی ارجاعی (Referral Marketing)
15. بازاریابی مویرگی
16. افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش
17. بازاریابی حضوری
19. اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
20. برنامه بازاریابی (Marketing Plan)
21. تحقیق بازاریابی در 6 مرحله
22. آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) و مدلهای 4P و 7P و 4C
24. پروموشن چیه و چه فرقی با تبلیغات داره؟