بازاریابی حضوری چیه؟ آموزش اصول بازاریابی حضوری

پیشرفت دنیای دیجیتال باعث نشده که بازاریابی حضوری از بین بره. این روش هنوزم یکی از موثرترین روش‌های بازاریابیه. پس بیایید با اصول بازاریابی حضوری آشنا بشیم

بازاریابی حضوری چیه؟ آموزش اصول بازاریابی حضوری

پیشرفت دنیای دیجیتال باعث نشده که بازاریابی حضوری از بین بره. این روش هنوزم یکی از موثرترین روش‌های بازاریابیه. پس بیایید با اصول بازاریابی حضوری آشنا بشیم
بازاریابی حضوری

امروزه روز که عصر ارتباطات و دنیای دیجیتاله، خیلیا فکر می‌کنن که روش‌های قبلی کاملا منسوخ شدن و ارتباطات به شبکه‌های اجتماعی، ویدئو کنفرانس‌ها، ایمیل و… خلاصه میشه. اما این یه اشتباه بزرگه. دنیای اینترنت و فضای مجازی باعث نمیشن حضور رودررو و فیزیکی منسوخ بشه. درسته که دنیای مجازی مزایایی داره که تونسته از خیلی از حضورهای بیجا و اتلاف وقت جلوگیری کنه؛ اما این دلیل نمیشه که کلا ارتباطات فیزیکی و حضوری رو ببوسیم و بذاریم کنار!

 

حالا همین مسئله رو ببرید تو مباحث بازاریابی. درسته که بازاریابی تلفنی، ایمیلی، پیامکی و… امروزه بیشتر مورد توجه هست؛ اما نباید طوری باشه که از بازاریابی حضوری غافل بشید. در اصل اگه دقت کنید، تو دنیای امروز اهمیت ارتباط حضوری بیشتر از قبله. میگید چرا؟ تحقیقات جواب‌تون رو میدن!

 

طبق تحقیقاتی که انجام شده، 84 درصد متخصص‌ها ترجیح میدن، که مشتری‌ها و همکارهاشون رو حضوری ببینن و اعلام کردن که بازاریابی و فروش حضوری، یکی از کانال‌های خیلی موثره براشون. اونا گفتن که این روش خیلی پتانسیل بالایی برای تولید سرنخ‌های جدید داره. خوب حالا یه سوال: چرا با وجود این همه تکنولوژی جدید، هنوز هم بازاریابی حضوری یه جایگاه ویژه داره؟ اصلا به نظرتون نرخ موفقیت بازاریابی حضوری بیشتره یا تلفنی؟

باهامون باشید تا جواب این سوال‌ها رو بگیریم.

 

تعریف بازاریابی حضوری

بازاریابی حضوری یه ارتباطه که توی اون، طرفین همدیگه رو می‌بینن. این یه تعریف ساده هست، اما مفهوم بازاریابی یه خورده پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.

خوب تو یه جلسه حضوری به نظرتون چه فاکتورهایی مهم هستن؟ جلسات حضوری باید بتونه حس اعتماد و احترام رو بین طرفین، ایجاد کنه. باید بتونه یه ارتباط دوطرفه و دراز مدت رو ایجاد کنه. تاثیر یه چنین ارتباطی با این خصوصیات، اونقدر زیاده که اصلا با تکنولوژی‌های مدرن و ارتباطات مجازی به دست نمیاد.

 

اصول بازاریابی حضوری

یکی از مهم‌ترین اصول بازاریابی، داشتن یه برنامه مدون برای پیدا کردن مشتریه. برای شروع کار، بهتره یه برنامه دقیق و منظم برای کمپین مشتری‌یابی‌تون داشته باشید. چندتا نکته مهم هست که باید مد نظر داشته باشید:

  • بهتره برنامه‌تون هفتگی باشه. هر روز یه زمان مشخص رو به مشتری‌یابی اختصاص بدید، تا بتونید با پیدا کردن سرنخ‌های جدید، فروش‌تون رو بیشتر کنید.
  • حتما از تکنیک‌های مشتری‌یابی استفاده کنید. روی بهترین روش‌ها سرمایه‌گذاری کنید، تا به نتیجه برسید.
  • هدف‌هاتون رو مشخص کنید و براشون برنامه روزانه بنویسید. سعی کنید روی هدف‌هاتون تمرکز بالایی داشته باشید، تا زودتر به نتیجه برسید.
  • برای ایجاد رابطه موثر با مشتری، برنامه داشته باشید. ایجاد یه رابطه محکم یه باره و با یه دیدار به دست نمیاد و نیاز به زمان داره.
  • از آموزش بازاریابی حضوری به تیم‌تون غافل نشید. از هر طریقی که میتونید (مثل برگزاری کارگاه، مطالعه کتاب، جلسات هم‌اندیشی و…) برای آموزش به اعضای تیم‌تون استفاده کنید.

 

روش و نحوه بازاریابی حضوری

خوب حالا اصلا چطوری بازاریابی حضوری رو اجراء کنیم، که جواب بده؟ شما توی بازاریابی حضوری، بالاخره و در نهایت باید با مشتری صحبت کنید. اگه توی حوزه‌ی بازاریابی B2B کار می‌کنید، حتما به نکات توجه کنید:

 

1. صبور باشید

سریع سراغ معرفی محصول و خدمات‌تون نرید. به جای این کار اول باهاشون آشنا بشید و احوال‌پرسی کنید و بعد روی نیازهای مشتری‌ تمرکز کنید.

 

2. زبان بدن رو جدی بگیرید

زبان بدن خیلی مهم هست و حتما باید حساب شده باشه. چون زبان بدن بیشتر از اون چیزی که فکرش رو بکنید، روی مشتری تاثیر داره. توی زبان بدن باید روی سه تا محور حسابی تمرین کرده باشید:

ارتباط چشمی

حداقل باید نصف زمان ملاقات رو ارتباط چشمی مستقیم داشته باشید.

حرکات دست

به نحوه دست دادن‌تون با مشتری خیلی دقت داشته باشید. خیلی قوی، محکم و کامل دست بدید. وقتی نشستید، دستتاتون رو جلوی بدن بذارید و انگشتاتون رو تو هم قفل کنید. این کار باعث میشه به مشتری این پیام رو انتقال بدید که: “من آدم با اعتماد به نفسی هستم”.

حالت‌های بدن

صاف وایستید. قوز نکنید. موقع نشستن، بالاتنه رو به سمت مشتری بچرخونید. اصلا دست به سینه نباشید، که نشونه تدافعی بودن‌تون یا قطع ارتباط هست. بذارید دستتاتون آزاد و رها باشن.

 

شاید به نظرتون با این تفاسیری که گفتیم، بازاریابی حضوری یه کار سخت و پردردسر باشه و اصلا هم امیدار کننده نباشه. اما همیشه یادتون باشه که ملاقات‌های حضوری خیلی مزیت‌ها دارن و باعث میشن بتونید با مشتری روابط بلند، طولانی مدت و محکمی برقرار کنید.