بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیه؟ تعریف و انواع بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا (content Marketing) یکی از اولین و ارزون‌ترین روش‌های بازاریابیه. بیایید ببینیم چطوری باید از بازاریابی محتوایی یا محتوا مارکتینگ استفاده کنیم

بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیه؟ تعریف و انواع بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا (content Marketing) یکی از اولین و ارزون‌ترین روش‌های بازاریابیه. بیایید ببینیم چطوری باید از بازاریابی محتوایی یا محتوا مارکتینگ استفاده کنیم
بازاریابی محتوایی چیست

حتی اگه تازه وارد دنیای مارکتینگ و کسب‌وکار شده باشید، احتمالا اسم بازاریابی محتوایی یا همون Content Marketing رو شنیدید. اصلا بزارید اینطوری بگم. اگه دنبال خرید یه محصول باشید، یا یه سوال داشته باشید، چیکار می‌کنید؟ مثلا ممکنه توی گوگل سرچ کنید یا به وب‌سایت شرکت سر بزنید و توضیحات نوشته شده رو بخونید. یا حتی ویدیوهای آپارات و اینستاگرام و غیره رو ببینید؟

 

همه‌ی اینها جز تکنیک‌های بازاریابی محتوا هستن. این روش یکی از ارزون‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های بازاریابیه , برای همین جای خاصی هم توی دوره آموزش بازاریابی ما داره. فقط کافیه محتواهای ترتمیز و دل‌نشین بنویسید تا هم مشتری‌های جدید جذب کنید و هم مشتری‌های قدیمی رو نگه دارید.

 

امروز قصد داریم، در مورد این موضوع مهم باهم صحبت کنیم. می‌خوایم ببینیم بازاریابی محتوایی چیه، انواع‌اش کدوم‌ها هستن، استراتژی تولید محتوا چیه و غیره

 

تعریف بازاریابی محتوایی

دیگه حتما میدونید که امروز روز، مثل قدیما نیست که بتونید با بازاریابی برون‌گرا که بعضا مزاحم مخاطب هم میشه، اون رو تحت تاثیر قرار بدید! باید از روش‌هایی استفاده کنید که مشتری حس کنه طبیعیه و اون رو تحت فشار قرار نمیده که خرید کنه؛ یعنی در اصل باید بیشتر روی بازاریابی درون‌گرا کار کنید. یه روش خیلی معمول برای این کار، تعریف یه داستان یا خلق یه روایته. با این کار محتواتون جذاب‌تر و معتبرتر میشه.

 

انواع بازاریابی محتوا

خوب بازایابی محتوا هم انواع خودش رو داره. تو اینجا چند تا از معمول‎‌ترین‌شون رو با هم بررسی می‌کنیم:

 

1. بازایابی محتوا شبکه‌های اجتماعی

دیگه اونقدر شبکه‌های اجتماعی مختلف بین مردم فراگیر شده، که کاملا میشه درک کرد چرا اینقدر کسب‌وکارها روی اونها سرمایه‌گذاری میکنن. لینکدین، اینستاگرام، تلگرام، تیک‌تاک و غیره، روش‌های متنوعی برای ایجاد و به اشتراک‌گذاری محتوا (مثلا عکس، فیلم‌های زنده، فیلم‌های از قبل ضبط شده، استوری و…) دارن، که می‌تونید ازشون برای انتشار محتوای خودتون استفاده‌کنید.

 

2. بازاریابی محتوا: اینفوگرافی

محتوای اینفوگرافی اطلاعات و داده‌ها رو تو قالب یه گرافیک ساده و قابل فهم، به مخاطب نشون میده. اینفوگرافی‌ها چون از کلمه‌های ساده، عبارت‌های کوتاه و یه سری تصویر واضح ساخته‌شدن، برای برقراری ارتباط موثر با مخاطب خیلی خوب عمل می‌کنن. اگه می‌خواید یه موضوع پیچیده یا آموزشی رو ساده کنید، بهترین راه استفاده از اینفوگرافی هست.

 

3. بازاریابی محتوا: وبلاگ

وبلاگ یه نوع محتوای درونگرای پرقدرته و تو بخش موضوع و هدف برای وبلاگ، دستتون خیلی بازه و می‌تونید کلی خلاقیت به خرج بدید. با داشتن یه وبلاگ می‌تونید کارهای زیر رو انجام بدید:

  • تبلیغ مطالب داخلی و خارجی و مقالات وبلاگ از طریق لینک‌ها
  • گذاشتن دکمه‌های اشتراک‌گذاری شبکه‌های اجتماعی یا اطلاعات مربوط به محصول‌تون

 

4. بازاریابی محتوا: پادکست

امروز که مردم پر مشغله‌ان و کلی مسیر برای رفتن تو خیابون‌های پرتردد رو دارن، پادکست گوش‌دادن توی مترو، اتوبوس، تو مسیر محل کار و… خیلی طرفدار داره. برای همین هم خیلی از کسب‌وکارها روی این نوع از Content Marketing سرمایه‌گذاری می‌کنن. برای تولید پادکست تو خیلی از آیتم‌ها دستتون بازه؛ مثل مدت هر اپیزود، موضوع‌اش، آهنگ اپیزودها و… برای همین هم می‌تونین تو این داستان کلی خلاقیت به خرج بدید.

 

5. بازاریابی ویدیویی

یه روش دیگه ارتباط با مخاطب هم، تولید ویدیو و اشتراک‌گذاری‌اش تو شبکه‌های اجتماعی هست. چون یه سری آدما هستن که به جای محتوای شنیداری، با محتوای دیداری راحت‌تر هستن و بیشتر ویدیو می‌بینن.

 

استراتژی بازاریابی محتوا

خوب حالا که انواع بازاریابی محتوا رو شناختیم، می‌خوایم ببینیم استراتژی تولید محتوا چند تا مرحله داره و اصلا باید یه کارهایی انجام بدیم تا به یه محتوای مشتری‌پسند برسیم. خیلی خلاصه بخوام براتون بگم، باید برای تولید محتوا کارهای زیر رو انجام بدید:

  • کانال محتواتون رو انتخاب کنید.
  • در مورد نوع محتواتون تصمیم بگیرید.
  • بودجه‌تون رو تعیین کنید.
  • محتوا رو تولید، انتشار و پخش کنید.
  • نتایج رو آنالیز و اندازه‌گیری کنید.

 

1. اهداف smart تعیین کنید.

اولین بخش از استراتژی بازاریابی محتوا، تعیین هدف هست. هدف‌هاتون باید دقیق، قابل‌اندازه‌گیری، قابل دست‌یابی، مرتبط و مبتنی بر زمان (یا همون SMART) باشن. اینم چند نمونه از اهداف بازاریابی محتوایی:

    • بهتر کردن آگاهی از برند
    • افزایش درآمد
    • افزایش وفاداری به برند
    • بالابردن میزان تعامل با مشتری
    • ایجاد رابطه و اعتماد

 

2. شاخص‌های کلیدی عملکرد رو تعیین کنید.

تو مرحله بعدی، شاخص‌های اصلی عملکرد (KPI) رو برای اهدافتون تنظیم کنید.  KPI  یه شاخصه که میتونه عملکرد واقعی‌تون رو اندازه گیری کنه. مثلا اینا موارد خوبی هستن:

    • آگاهی از برند: ترافیک سایت، دنبال کننده‌های شبکه‌های اجتماعی، تعداد ثبت نام در اشتراک، تعداد منشن‌های برند
    • درآمد: فروش روزانه، بازدید سایت
    • وفاداری به برند: بازگشت مشتری، بررسی‌های محصول، بازاریابی ارجاعی
    • مشارکت مشتری: لایک‌، اشتراک گذاری، دنبال کردن، منشن کردن، بک لینک‌ها
    • رابطه و اعتماد: بازگشت مشتری، دنبال کننده‌ها، منشن‌ها

 

3. درباره نوع محتوا تصمیم بگیرید.

برای انتخاب نوع محتوا، باید ببینید پرسونای هدف‌تون کیه و چه شخصیتی داره. اول و قبل از هرچیزی، به سوالای زیر جواب بدید، تا بتونید محتوای مناسب مخاطب‌تون رو پیدا کنید.

    • مخاطب ازتون چی میخواد؟
    • چالش‌ها و مشکلاتش چیه؟
    • چرا به خدمت یا محصول‌تون نیاز داره؟
    • چطور میتونید کمک‌اش کنید، تا موفق بشه؟

 

4. کانال‌های محتواتون رو انتخاب کنید.

حالا باید به این سوال جواب بدید: مخاطب بیشتر وقت‌اش رو کجا می‌گذرونه؟ و شما کجا میخواید محتواتون رو به اشتراک بذارید؟

 

5. بودجه تعیین کنید.

برای تعیین بودجه هم، لازمه که اول یه سری سوال از خودتون بپرسید.

    • برای تولید محتوا نیاز به خرید نرم‌افزار یا فناوری (نرم‌افزارهای طراحی گرافیکی مانند Adobe Photoshop ،دوربینی برای گرفتن عکس و فیلم با کیفیت) دارید؟
    • لازمه که بازاریاب یا طراح محتوا (مثل هنرمند، نویسنده، ویراستار، طراح) استخدام کنید؟
    • برای فضای تبلیغاتی می‌خواید هزینه کنید؟
    • برای اندازه‌گیری موفقیت محتواتون، به ابزار یا منابع خاصی (مثل گوگل آنالیتیکس) نیاز دارید؟

 

6. محتوا رو تولید و توزیع کنید.

بعد از همه این مراحل، دیگه باید محتوا رو تولید کنید تا مخاطب ازش استفاده کنه. مهم‌ترین نکته هم اینه که استمرار داشته باشید. بازاریابی محتوایی یه شبه معجزه نمیکنه و به صبر و تحمل نیاز داره.

آخر کار هم نتیجه‌ها رو تجزیه، تحلیل و اندازه‌گیری کنید، تا بتونید در صورت لزوم تغییرات لازم رو انجام بدید. همش چک کنید که آیا به اهداف و شاخص کلیدی عملکرد خودتون که اول کار تعیین کردید، رسیدید؟

 

نکته آخر اینکه توی بحث بازاریابی محتوایی، مخاطب یا پرسونای هدف،‌ حرف اول رو می‌زنه. فرض کنید شما کلی وقت، انرژی و بودجه صرف کردید و کلی هم محتوا تولید کردید. اما اگه دست‌آخر اون محتوای تولیدشده نتونه پرسونای هدف رو جذب کنه، تمام زحمات‌تون بر باد میره. پس قبل از هرکاری مطمئن بشید که پرسونای مشتری‌هاتون رو شناختید و مطالبی رو تولید می‌کنید که بهش نیاز داره.