خیلیها فکر میکنن بازاریابی و فروش یکی باشن و این دو عبارت رو به جای همدیگه استفاده میکنن، اما فروش و بازاریابی با هم فرق میکنن. البته که هدف افزایش درآمده، اما روش کار با هم فرق داره. بیایید خیلی سریع تفاوت بازاریابی و فروش رو با هم بررسی کنیم.
بیایید با تعریفهای اولیه شروع کنیم:
فروش چیه؟
منظور از فروش، همون فرآیندیه که محصول رو میدیم دست مشتری و ازش پول میگیریم.
بازایابی چیه؟
منظور از بازاریابی، فرآیندهاییه که مشتری رو با محصولمون آشنا میکنه و باعث میشه بهش علاقهمند بشن. برعکس فروش، بازاریابی هیچ درآمدی براتون ایجاد نمیکنه و فقط هزینه داره.
تفاوت بازاریابی و فروش چیه؟
بازارایابی و فروش، دو تا عملکرد مختلف کسبوکار در یک سازمان هستند، که هر دوشون هم روی تولید سرنخ و افزایش درآمد تاثیر دارن. اما یه فرقهای کوچیکی هم با هم دارن. یکی از مهمترین تفاوتهای فروش و بازاریابی اینه که بازاریابی روی اهداف بلندمدت تمرکز داره، در حالی که فروش، چشمانداز کوتاهمدتی داره. شاید بازاریابی تاثیر مستقیمی روی درآمد شرکت نداشته باشه، اما در بلندمدت به رشد شرکت کمک میکنه.
جدول زیر، فرق بازاریابی و فروش رو در یک نگاه نشون میده.
بازاریابی | فروش |
روی اهداف بلندمدت تمرکز داره | چشمانداز کوتاهمدت داره |
به آینده توجه داره | به زمان حال توجه میکنه |
مردم رو به محصول علاقمند میکنه | مردم رو ترغیب به خرید میکنه |
اطلاعرسانی یکطرفه داره | از گفتگوی دوطرفه استفاده میکنه |
از ابزارها و روشهای جدید استفاده میکنه | از روشهای از قبل امتحانشده استفاده میکنه |
با معیارها هدایت میشه | با ارتباط بین افراد هدایت میشه |
حالا تفاوت بازاریابی و فروش رو از نظر اجزای مهمشون بررسی میکنیم.
تفاوت بین فرآیند فروش و بازاریابی
فرآیندهای فروش و بازاریابی یه فرقهایی با هم دارن. توی فرآیند فروش، سعی میکنین اطلاعات بیشتری به مخاطب بدین و به سوالاتش جواب بدین. اما در فرآیند بازاریابی، اطلاعات اولیه و مهم رو به مخاطب میدین؛ مثل اینکه چه محصولی دارین، هزینهاش چقدر هست، و از این جور اطلاعات.
تفاوت بین استراتژیهای بازاریابی و فروش
استراتژیهای بازاریابی روی رسیدن به مشتریان هدف متمرکزن، اما استراتژیهای فروش سعی دارن سرنخها رو به مشتری تبدیل کنن.
چند نمونه از استراتژیهای فروش، تماس سرد، فروش با تخفیف، و شرکت در نمایشگاههاست.
چند نمونه از استراتژیهای بازاریابی هم بازاریابی متمرکز بر محصول، بازاریابی متمرکز بر قیمت، و بازاریابی آنلاین هستش.
تفاوت بین اهداف فروش و بازاریابی
هدف اصلی بازاریابی، تبلیغ برای شرکت و محصولشه. بازاریابی مسئول قیمتگذاری محصوله و نشون میده که اون محصول چطور میتونه نیاز مشتری رو رفع کنه. گذشته از اینها، اهداف بازاریابی، اهداف بلند مدتن. اما اهداف فروش ماه به ماه سنجیده میشن. هدف مشخصه، و تیم فروش باید ببینه چطور میتونه توی اون ماه به اون اهداف برسه.
تفاوت بین ابزارها و منابع بازاریابی و فروش
چند نمونه از ابزارهای بازاریابی، بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO)، بهینهسازی موتور جستجو (SEM)، نرمافزار گزارش داده و تولید محتواست. ابزارهای فروش مثل نرمافزار مدیریت سفارش و موجودی کالا، نرمافزار صدور فاکتور، و ابزار مدیریت ایمیل، به تیم فروش کمک میکنن تا بهتر به اهداف فروش برسن.
یک سری ابزارها هم هستن که بازاریابی و فروش هر دو میتونن استفاده کنن، مثل CRM و شبکههای اجتماعی.
علاوه بر تفاوتهایی که گفتم، بازاریابی و فروش یک سری تفاوتهای دیگه هم دارن، که به چند موردشون اشاره میکنم:
- فرآیند فروش، یک رویکرد فردی، یک به یک، و مشتری محور داره؛ در حالی که بازاریابی، یک دید کلی داره و رسانه محوره.
- فروش، خواستهها رو برآورده میکنه، در حالی که بازاریابی، خواسته جدیدی رو مطرح میکنه.
- بازاریابی، محصول رو از شرکت به بازار میبره، در حالی که فروش، محصول رو از بازار به مشتری میرسونه.
- فروش روی نیازهای شرکت متمرکزه، در حالی که بازاریابی روی نیازهای بازار.
- فروش از جایی شروع میشه که بازاریابی تموم میشه.
- فروش به مهارتهای ترغیب کردن و گفتگو نیاز داره، در حالی که بازاریابی به مهارتهای تحلیلی.
- هدف فروش، بالا بردن سود هست، در حالی که هدف بازاریابی، افزایش سهم بازار و رضایت مشتریه.
- بازاریابی، مشتری را به سمت محصول جذب میکنه، در حالی که فروش محصول رو به سمت مشتری هل میده.
علیرغم تفاوتهای بازاریابی و فروش، بهترین نتیجه زمانی به دست میاد که این دو، در یک راستا باشن. مثلا، تحقیق بخش بازاریابی به تیم فروش کمک کنه بهتر بتونن محصول رو بفروشن. تیم فروش هم میتونه نظرات مفیدی درباره رفتار مشتری به تیم بازاریابی بده، تا بتونن جایگاه بهتری برای محصول پیدا کنن. همراستایی بازاریابی و فروش به شرکت کمک میکنه هزینههاش رو پایین بیاره و درآمدش رو بالا ببره.
1. آموزش صفر تا صد مفاهیم بازاریابی با روزی 5 دقیقه آموزش
2. بازاریابی چیه؟ تعریف بازاریابی به زبان ساده
4. انواع بازاریابی | معرفی 42 مدل از انواع مارکتینگ
5. دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال مارکتر چه وظایفی داره؟
6. بازاریابی چریکی و 3 مثال جالب
7. بازاریابی شبکه ای (Network Marketing)
8. بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
9. بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
10. بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)
11. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
12. بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)
13. بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)
14. بازاریابی ارجاعی (Referral Marketing)
15. بازاریابی مویرگی
16. افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش
17. بازاریابی حضوری
19. اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
20. برنامه بازاریابی (Marketing Plan)
21. تحقیق بازاریابی در 6 مرحله
22. آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) و مدلهای 4P و 7P و 4C
24. پروموشن چیه و چه فرقی با تبلیغات داره؟