این روزا موفقیت هر کسبوکاری به این بستگی داره که چقدر مشتریها ازش راضی هستن و بهش وفادار میمونن. مشتریمداری یعنی تمرکز روی نیازها و خواستههای مشتریها و اینکه چطور میشه یه تجربه خوب و ماندگار براشون ساخت. اما واقعاً چی باعث میشه یه سازمان مشتریمدار بشه؟ تو این پادکست، ده اصل کلیدی رو مرور میکنیم که به شما کمک میکنه یه فرهنگ مشتریمدار بسازید.
10 اصل مشتری مداری
اصول مشتری مداری زیاد هستن و تو بیزنسهای مختلف با هم فرق دارن. ولی چند تا اصل پایه و مهم هستش که تقریبا تو همه بیزنسها وجود دارن و باید رعایت بشن. در واقع این 10 اصل، مهمترین اصول مشتری مداری هستن که این زیر بررسیشون میکنیم:
1. ارزش پیشنهادی
اولین نکته، داشتن یه ارزش پیشنهادی مشخصه؛ یعنی دقیقاً بدونید چی به مشتری ارائه میدید که اونو از رقبا متمایز کنه. این ارزش میتونه محصولی خاص، قیمتی رقابتی یا خدماتی بهتر باشه که باعث بشه شما در ذهن مشتری متمایز بشید.
2. استخدام درستترین افراد
باید افراد مناسب رو استخدام کنید؛ آدمهایی که مشتریمدار بودن تو ذاتشونه. البته، فراموش نکنید که رفتار خوب با کارکنان چقدر روی انگیزهشون برای رفتار خوب با مشتری تأثیر میذاره. کارکنانی که بهطور طبیعی مشتریمدار باشن، سرمایهای بزرگ هستن. اونها باید بتونن بهخوبی با مشتری ارتباط بگیرن و نیازهاشونو درک کنن.
3. رفتار خوب با کارکنان
از طرف دیگه وقتی کارکنان احساس ارزشمندی کنن، این حس به مشتری منتقل میشه. فرهنگ سازمانی مثبت مستقیماً به خدمات بهتر منجر میشه. بهتره با کارمندهاتون جوری رفتار کنین که توقع دارین اونها با مشتری رفتار کنن.
4. آموزش
آموزش دیدن هم خیلی مهمه؛ تیم شما باید بلد باشه بهترین خدمات رو ارائه بده. مهارتها و اطلاعات کارکنان باید مرتب بهروزرسانی بشه. آموزش درست، خدمات حرفهایتر و مشتریان راضیتری رو به همراه داره.
5. عملی کردن حرفها
یه اصل مهم دیگه هم عمل کردن به وعدههاست؛ این کار اعتماد مشتری رو جلب میکنه. هیچ چیز مثل خلف وعده، اعتماد مشتری رو از بین نمیبره. همیشه قولهایی بدید که میتونید بهش عمل کنید.
6. برنامه CORE
برنامه CORE؛ یه راهکار ساده ولی کاربردی برای اینکه همیشه نیازهای مشتری تو اولویت باشه. CORE مخفف عبارت مشتری مداری یا Customer Orientation، ارجاع یا Referencing و تعامل با مشتری یا Engagement هست. تو این برنامه تیمها روی نیاز، رفتار مشتریان و فرایندهای داخلی تمرکز میکنن. تکنیک مشتری مداری با توجه به نیاز مشتری شکل میگیره و مشخصات مشتری یه مرجع مهم برای بیزینسه.
7. گوش دادن به صدای مشتری
از همه اینها مهمتر، شنیدن صدای مشتریه؛ بازخوردشونو بگیرین و واقعاً ازش استفاده کنید. بازخورد مشتری مثل نقشه راهه. با گوش دادن به انتقادات و پیشنهاداتش، هم نیازهاشون رو بهتر میفهمید، هم نشون میدید براشون ارزش قائلید.
8. مشخص کردن استانداردها
استانداردهای واضح و دقیق برای خدماتتون تعیین کنید و این استانداردها رو رعایت کنید. کیفیت خدماتتون باید مشخص و قابل اندازهگیری باشه. استانداردها به مشتری اطمینان میده که همیشه همون سطح از خدمات رو دریافت میکنه.
9. توانمند کردن کارکنان
توانمندسازی کارکنان هم نقش بزرگی توی مشتری مدار شدن شما داره؛ وقتی کارکنان اختیار حل مشکلات مشتری رو داشته باشن، سریعتر و بهتر عمل میکنن. این اعتماد به کارمندها، تجربه مشتری رو بهبود میده.
10. هماهنگی وظایف
باید همه بخشهای سازمان با هم هماهنگ باشن و در واقع همه بخشهای سازمان باید یه هدف مشترک داشته باشن: رضایت مشتری. این هماهنگی باعث میشه تجربه مشتری یکپارچه و لذتبخش بشه.
کلام آخر
یادتون باشه، مشتریمداری یعنی ساختن یه ارتباط واقعی و ماندگار با مشتریها. با تمرکز روی نیازها، ارزشها و انتظارات اونها میتونید کسبوکار خودتون رو به مرحلهای برسونید که مشتریها نهتنها به شما وفادار بمونن، بلکه شما رو به دیگران هم معرفی کنن. رعایت این ۱۰ اصل، مسیری روشن برای ایجاد تجربهای مثبت و پایدار در ذهن مشتریها فراهم میکنه. پس یادتون باشه، سرمایهگذاری روی مشتریمداری، یه گام بزرگ به سمت موفقیته!
1. چطور یک سازمان مشتریمدار داشته باشیم؟
2. هدف نهایی مشتری مداری چیست؟
3. 10 اصل مشتری مداری کدام است؟
4. استراتژیها و تکنیکهای مشتریمداری
5. پیادهسازی یک استراتژی بازاریابی مشتریمدار
6. استراتژی فروش مشتری مدار چیست؟
7. اصول مشتریمداری نوین در بانکها
8. تفاوتهای مشتری مداری و مشتری محوری
9. استراتژی مشتریمداری تویوتا عامل تغییر اساسی آن
10. بهترین کتابهای حوزه مشتریمداری