این روزها همه تو فکر تبلیغات و پروموشن واسه جذب مشتریان جدید هستن. ولی شرکتی موفقه که در کنار این کار، مشتریان خودش رو هم حفظ کنه. چون نگه داشتن مشتریان فعلی هزینه کمتری داره. تحقیقات گارتنر نشون داده که بازاریابهایی که به مشتریشون گوش میدن 1.6 برابر بازدهی بهتری دارن. اما بازاریابی چه ارتباطی با مشتری مداری داره؟ توی مقاله توضیح دادم که بازاریابی مشتری مدار چیه و چطور میتونید توی بخش بازاریابی هم مشتریمدار باشید.
بازاریابی مشتری مدار چیست؟
منظور از بازاریابی مشتری مدار اینه که مشتریان رو در اولویت بگذاریم. تو این نوع بازاریابی افراد تمرکزشون رو روی رفع نیاز مشتری میگذارن و محصول مناسب رو بهشون پیشنهاد میدن. در اینجا لازمه اول مشتری رو درک کنین و نیازش رو شناسایی کنین. این نوع بازاریابی 3 رکن اساسی داره:
- درک مشتری
- تعامل شخصی
- بهبود مستمر
3 گام حیاتی برای اجرای بازاریابی مشتری مدار
واسه تقویت و اجرای رویکرد بازاریابی مشتری مدار یه استراتژی سه جانبه وجود داره. با دنبال کردن و انجام دادن این مراحل استراتژیک میتونین مشتری رو وسط دایره بازاریابیتون قرار بدین.
1. اطلاعات بیشتر درباره مشتری
پایه و اساس هر نوع مشتری مداری، شناخت مشتریه. این کار کمپین طرفداری میسازه و شما رو به مشتریان نزدیکتر میکنه. وقتی که مشتریان رو بشناسین، بهتر میتونین پیشنهادات شخصی سازی شده بهشون بدین و درکشون کنین. تا زمانی که ندونین مشتری کیه و اون رو نشناسین، نمیتونین درکش کنین. شما میتونین از طریق روشهای زیر به درک جامعی از مشتری برسین:
- انجام تحقیقات بازار
- استفاده از نظر سنجی
- تحلیل شبکههای اجتماعی
- نظارت بر تعاملات مشتری
- دادههای قصد خرید مشتری
2. اضافه کردن ارزش مشتری به تعامل
انجام این مرحله کمی سخته؛ ولی باعث متمایز شدن تعاملات و حک شدن اسم برندتون تو ذهن مشتری میشه. واسه این کار لازمه در هر جای تماس با مشتری مثل وبلاگ، تماس تلفنی و حتی نظرسنجیها به مشتری فکر کنین و جوری رفتار کنین که به نفعشون باشه. مثلا میتونید این کارها رو بکنید:
- ارائه محتوای مرتبط
- شخصی سازی ارتباطات
- پیشنهاد یا جوایز انحصاری
- آموزش به مشتریان
- گوش دادن و جواب دهی به بازخورد
3. درگیر کردن مدیران
سومین گام مهم در پرورش رویکرد بازاریابی مشتری مدار، مشارکت فعال و اختصاصیه. واسه اینکه بازاریابی مشتری مدار باشین، لازمه مدیران ازتون حمایت کنن. ولی این وسط یک چالش بزرگ وجود داره، چجوری رضایت مدیران رو به دست بیارین و کاری کنین که همکار و تیمتون بهتون اعتماد کنن و جوابتون رو بدن. البته زیادم سخت نیست، فقط کافیه به مدیران ثابت کنین که این کار به نفعشونه. در زیر چند راه واسه این کار آوردیم:
- نمایش ارزشهای مشتری مدار
- تشویق ارتباطات باز
- تقویت همکاری متقابل
- اولویت بندی آموزش و توسعه
- پاداش به رفتار مشتری محور
کلام آخر
برای اینکه مشتریهای جدید جذب کنین، احتیاج به بازاریابی دارین. این روزها همه تو شرایط اقتصادی بدی قرار دارن و بیزنسها دنبال اینن که هزینههاشون رو به حداقل برسونن. هیچ شرکتی دوست نداره واسه بازاریابی زیاد هزینه کنه و همه میخوان که با هزینهای کم، مشتریان زیادی جذب کنن. واسه این کار لازمه بازاریابی و مشتری مداری رو با هم ترکیب کنین. یعنی استراتژی های مشتری مداری رو توی حوزه بازاریابی هم اجرا کنید. هر قدمی که در بازاریابی برمیدارید باید مشتری مدار باشه.
1. چطور یک سازمان مشتریمدار داشته باشیم؟
2. هدف نهایی مشتری مداری چیست؟
3. 10 اصل مشتری مداری کدام است؟
4. استراتژیها و تکنیکهای مشتریمداری
5. پیادهسازی یک استراتژی بازاریابی مشتریمدار
6. استراتژی فروش مشتری مدار چیست؟
7. اصول مشتریمداری نوین در بانکها
8. تفاوتهای مشتری مداری و مشتری محوری
9. استراتژی مشتریمداری تویوتا عامل تغییر اساسی آن
10. بهترین کتابهای حوزه مشتریمداری