هدف مشتری مداری چیست؟

هدف مشتری‌مداری در واقع افزایش سود کسب‌وکار شماست، اما برای اینکه به این هدف کلی برسید باید هدف‌های جزئی‌تر رو هم بشناسید. توی این مقاله 5 تا از مهم‌ترین اهداف مشتری‌مداری رو معرفی کردم.

هدف مشتری مداری چیست؟

هدف مشتری‌مداری در واقع افزایش سود کسب‌وکار شماست، اما برای اینکه به این هدف کلی برسید باید هدف‌های جزئی‌تر رو هم بشناسید. توی این مقاله 5 تا از مهم‌ترین اهداف مشتری‌مداری رو معرفی کردم.
هدف مشتری مداری

تصور کنید وارد یک فروشگاه می‌شید. همه چیز مرتب و زیباست، فروشنده با شما صمیمی برخورد می‌کنه و دقیقاً می‌دونه چی می‌خواهید. حالا فکر کنید همین تجربه رو برای کسب‌وکار خودتون ایجاد کنید. اینجا جاییه که مشتری‌مداری وارد بازی می‌شه. اگر می‌خواهید کسب‌وکارتون رشد کنه و مشتری‌ها همیشه به شما وفادار بمونن، باید بیشتر از همیشه به نیازهای اون‌ها توجه کنید.

 

هدف مشتری‌مداری

هدف از مشتری مداری تو هر بیزنسی می‌تونه متفاوت باشه. ولی تقریبا همه‌ی بیزنس‌ها چند هدف دارن که با استراتژی مشتری محور می‌خوان بهش برسن.

 

ایجاد علاقه

همیشه احتمال اینکه با فردی که دوسش داریم به توافق برسیم، بیشتره. تحقیقات نشون داده افرادی که با هم همدلی می‌کنن بیشتر به توافق می‌رسن. پس یادتون باشه وقتی موفق میشین که مشتری بهتون علاقه داشته باشه. همه‌ی افراد با کسی که دوسش دارن، بهتر برخورد می‌کنن و سازش بیشتری دارن. مشتری محور بودن باعث ایجاد علاقه می‌شه. در واقع، وقتی شما به مشتریان‌تون کمک می‌کنید تا به اهداف‌شون برسن، اون‌ها شما رو دوست دارن و این علاقه به توافقات بیشتر منجر می‌شه.

 

حس انجام وظیفه

دومین مزیت بزرگ اینه که احساس وظیفه متقابل در مشتری‌ها ایجاد می‌کنه. وقتی شما چیزی به کسی می‌دید، اون‌ها معمولاً احساس می‌کنن که باید در مقابلش کاری بکنن. برای مثال، وقتی شما بیش از انتظار مشتری‌تون بهش کمک می‌کنید، اون‌ها تمایل دارن به نوعی این لطف شما رو جبران کنن، مثل خرید بیشتر از شما یا معرفی شما به دیگران (همون بازاریابی ارجاعی). این یه نوع رابطه متقابل می‌سازه که به نفع هر دو طرفه.

 

ایجاد حس کمیاب بودن

تا حالا اسم اصل کمبود رو شنیدین؟ این اصل می‌گه وقتی محصول یا خدماتی کمتر در دسترس باشه، مردم اون رو بیشتر می‌خوان. در واقع وقتی شما فقط با مشتریانی کار می‌کنید که مشکلات خاصی دارن و شما می‌تونید به حل این مشکلات کمک کنید، پیشنهاد شما کمیاب می‌شه. این باعث می‌شه مشتری‌ها احساس کنن که ارزش کار شما بیشتره و این می‌تونه باعث جذب اون‌ها بشه.نکته مهم اینه که مشتری‌مداری باعث کمیاب شدن خدمات شما میشه

 

اقتدار

طبیعت انسان اینجوریه که به توصیه‌های منطقی افراد متخصص و معتبر گوش می‌ده و بهش عمل می‌کنه. تو مشتری مداری باید متخصص باشین و مشکلات مشتریان رو شناسایی و حل کنین تا مشتری بهتون اعتماد کنه و جواب‌تون رو بده. این اعتماد باعث می‌شه که برند شما قدرت بیشتری پیدا کنه.

 

اجماع

اصل اجماع می‌گه افراد موقع تصمیم گیری به رفتار و اعمال دیگران نگاه می‌کنن به خصوص اگر تو تصمیم‌شون تردید داشته باشن. دلیلش هم اینه که انسان‌ها ذاتا قبیله‌ای هستن و از عقاید افرادی که بهشون اعتماد دارند، پیروی می‌کنن. یه بیزنس با مشتری مداری واسه خودش مشتریان وفادار و راضی می‌سازه که ازش تعریف می‌کنن. همین باعث‌ می‌شه که دیگران هم به برندتون اعتماد کنن. فقط لازمه نظرات کاربران رو نشون بقیه بدین یا فضایی ایجاد کنین که مشتریان‌تون بتونن توی این فضا با هم ارتباط برقرار کنن.

 

کلام آخر

اگر شما هم می‌خواهید کسب‌وکارتون مشتری‌مدار بشه و در نتیجه این روابط سودمند، بیشتر از همیشه رشد کنید، این درسنامه می‌تونه یه راهنمای خوب براتون باشه. بخش‌های مختلف آموزش مشتری مداری در قالب یک درس بیان شده که به شما کمک می‌کنه راحت‌تر این مبحث مهم رو یاد بگیرید.