فرهنگ سازمانی چیست؟[+ویژگی های فرهنگ سازمانی موفق]

فرهنگ سازمانی هر شرکتی با شروع فعالیت مدیران اون شرکت شکل می‌گیره. یعنی مدیران افکار و نظراتشون رو توی محیط شرکت پیاده می‌کنن. حالا چه طرز فکری باعث پیشرفت شرکت و داشتن یه فرهنگ سازمانی قوی میشه؟!

فرهنگ سازمانی چیست؟[+ویژگی های فرهنگ سازمانی موفق]

فرهنگ سازمانی هر شرکتی با شروع فعالیت مدیران اون شرکت شکل می‌گیره. یعنی مدیران افکار و نظراتشون رو توی محیط شرکت پیاده می‌کنن. حالا چه طرز فکری باعث پیشرفت شرکت و داشتن یه فرهنگ سازمانی قوی میشه؟!
فرهنگ سازمانی

تا به حال به موضوع  فکر کردید که چه چیزی یک شرکت یا سازمان رو از دیگری متمایز می‌کنه؟ یا این‌که چرا بعضی شرکت‌ها موفق‌تر هستن و تیم‌هاشون انگیزه بیشتری دارن؟ پاسخ این سوال‌ها توی یک مفهوم کلیدی نهفته است: فرهنگ سازمانی.

 

تحقیقات نشون داده شرکت‌هایی که فرهنگ سازمانی مناسبی دارند سوددهی اونها 15 درصد بیشتره و ارزش سهامشون هم 2.5 برابر بیشتر از شرکت‌های بدون فرهنگ سازمانی مشخص رشد داره. ولی فرهنگ سازمانی چیه و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشه تا بتونیم بگیم که فرهنگ مناسبی دارن؟!

 

فرهنگ سازمانی چیست؟

فرهنگ سازمانی مجموعه‌ای از ارزش‌ها، انتظارات و شیوه‌هایی هست که اقدامات اعضای یک تیم رو هدایت می‌کنه. به زبان ساده‌تر مجموعه‌ای از ویژگی‌ها که شرکت‌تون رو تشکیل می‌ده، می‌شه فرهنگ سازمانی. این فرهنگ سازمانیه که باعث تمایز بین دو شرکت و سازمان می‌شه.

 

فرهنگ سازمانی همون چیزیه که مشخص می‌کنه یه شرکت چطور کار می‌کنه، چه ارزشی برای کارمنداش قائله و چطور با چالش‌ها مواجه می‌شه. اما اشتباه نکنید، فرهنگ سازمانی فقط یه بیانیه مأموریت یا یه متن قشنگ روی دیوار شرکت نیست. فرهنگ با رفتارهای واقعی ساخته می‌شه، نه با شعار دادن. از نحوه برخورد یه مدیر با یه بحران گرفته تا واکنش اعضای تیم به تغییرات و خواسته‌های جدید، همش از فرهنگ سازمانی نشأت می‌گیره. این فرهنگ سازمانیه که باعث تمایز بین دو شرکت و سازمان می‌شه.

 

انواع فرهنگ سازمانی

به صورت کلی فرهنگ سازمانی 8 نوع داره که نمی‌شه الان همه‌شون رو به صورت مفصل توضیح داد. چون این کار زمان بره و خودش یه مقاله دیگه می‌شه. ولی در ادامه توضیح کوتاهی ازشون آوردم تا باهاشون آشنا بشید:

 

1. فضای کاری مراقبتی

این فرهنگ سازمانی رو اعتماد متقابل و ایجاد رابطه بین هم تیمی‌ها تمرکز داره.

 

2.  فرهنگ هدف محور

این فرهنگ روی هدف تاکید داره و رفتارهای دوستانه و کمک کننده در آن خیلی دیده می‌شه.

 

3. فرهنگ یادگیری

این فرهنگ یادگیری خیلی براش مهمه و روی خلاقیت، نوآوری و اکتشاف تمرکز داره.

 

4. محیط کاری بازیگوش

روحیه بالا، مشارکت، تفریح و سرگرمی تو این فرهنگ خیلی دیده میشه.

 

5. فرهنگ نتیجه محور

این فرهنگ روی نتیجه عملکرد کارکنان و برنده شدن متمرکزه.

 

6. فرهنگ اقتدار گرا

تو این فرهنگ مدیران بر اعتماد به نفس، جسارت و قاطعیت تاکید دارن.

 

7. فرهنگ‌های ایمنی و آگاهی به ریسک

این شرکت‌ها ایمنی رو در راس کارشون قرار می‌دن و همیشه محتاط هستن.

 

8. محیط های کاری ساختاریافته و روشمند

تو این فرهنگ نظم و قوانین در اولویته.

 

ویژگی های فرهنگ سازمانی موفق

فرهنگ سازمانی هر شرکتی منحصر به فرده و به شرکت دیگری شباهت نداره. با شناخت فرهنگ‌های سازمانی موفق می‌تونین نکات مثبت هر فرهنگ رو توی سازمان‌تون به اجرا بگذارین. در زیر این ویژگی‌ها اومده:

 

1. هماهنگی

وقتی که اهداف شرکت و انگیزه کارمندان همسو باشه، احتمال موفقیت خیلی بیشتره.

 

2. سپاسگزاری

این فرهنگ اشکال مختلفی مثل دادن پاداش و تقدیر عمومی داره. در فرهنگ سپاسگزاری، شرکت از کارمندانش تشکر و تقدیر می‌کنه.

 

3. اعتماد

اعتماد واسه هر سازمانی حیاتیه، وقتی که تو شرکت اعتماد باشه، افراد توانایی‌های خودشون رو آزادانه ابراز می‌کنن.

 

4. عملکرد

یکی از مهم‌ترین روش‌های توسعه تجارت شرکت‌های موفق، عملکرد قویه. این شرکت‌ها با تقویت استعداد اعضای تیم‌شون، کارایی اعضا رو افزایش می‌دن.

 

5. مقاومت

واسه موفقیت تو محیط‌های پویا لازمه که مقاومت کنین.

 

6.  کار گروهی

یه شرکت وقتی موفق می‌شه که اعضای تیم‌های مختلف با همدیگه همکاری داشته باشن و به صورت گروهی کار کنن.

 

7. صداقت

صداقت هم مثل اعتماده و باید کارکنان یه شرکت با هم صادق باشن تا بتونن پیشرفت کنن.

 

8. نوآوری

نوآوری در کسب‌وکار باعث می‌شه که شرکت از فرصت‌ها و بازار موجود نهایت استفاده رو بکنه.

 

9. ایمنی روانی

ایمنی روانی قدرت ریسک پذیری و عملکرد صادقانه رو تضمین می‌کنه.

 

کلام آخر

در نهایت یادتون باشه قدم اول موفقیت یه سازمان، داشتن یه فرهنگ سازمانی متناسب با صنعته. فرهنگی که امکان رشد و پویایی به کارمندها بده و امنیت روانی اونها رو تضمین بکنه. واسه اینکه تیم‌تون خوب کار کنه، لازمه فرهنگ سازمانی خوبی داشته باشین. هر چه فرهنگ شرکت‌تون بهتر باشه، کارکنان بهتر کار می‌کنن و احتمال پیشرفت‌تون بیشتره.