نرم افزار CRM چیه؟ همه چیز درباره‌ی نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری

توی دنیای رقابتی امروز، کسب‌وکاری برنده است که نرم افزار CRM داشته باشه. میدونید نرم افزار CRM چیه؟ چه کاربرد و مزایایی داره؟ و چطور CRM میتونه فروش شرکتتون رو متحول کنید؟

نرم افزار CRM چیه؟ همه چیز درباره‌ی نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری

توی دنیای رقابتی امروز، کسب‌وکاری برنده است که نرم افزار CRM داشته باشه. میدونید نرم افزار CRM چیه؟ چه کاربرد و مزایایی داره؟ و چطور CRM میتونه فروش شرکتتون رو متحول کنید؟
CRM چیست

موفقیت توی دنیای تجارت امروزی بدون CRM سخت و تقریبا غیرممکنه. اگه نرم افزار CRM نداشته باشید، نمیتونید فروش خوبی به دست بیارید. میدونید چرا؟

اصلا بیایید از اول ماجرا شروع کنیم.

 

نرم افزار CRM‌ چیست؟

CRM مخفف Customer Relationship Management و به معنی مدیریت ارتباط با مشتریه. تعریف ساده‌اش این میشه: سی آر ام یه نرم‌افزاره که کمکتون میکنه ارتباط با مشتری‌هاتون رو درست و اصولی بچینید. یعنی میتونید اطلاعات مشتری‌ها رو توی نرم‌افزار CRM ذخیره کنید و بعد از این دِیتاها برای موفقیت استفاده کنید.

 

کاربردهای CRM

نرم افزار CRM تقریبا همه جا کاربرد داره؛ از بازاریابی و فروش بگیرید تا پشتیبانی و HR. خوبی نرم افزار سی آر ام‌ اینه که همه چیز رو یه جا جمع میکنه تا دیگه لازم نباشه همش بین چندتا پلتفرم سردرگم باشید. با نرم افزار CRM یه کاریز فروش می‌سازید تا فروش رو مدیریت کنید. بعدش فروش مثل آب خوردن میشه.

یکی از کاربردهای نرم افزار سی آر ام اینه که یه پایگاه داده از اطلاعات مشتری‌ها هم میسازه. میتونید از این داده‌ها استفاده کنید که بازار هدف خودتون رو پیدا کنید. شناخت این بازار هدف کمکتون میکنه که بازاریابی رو سروسامون بدین. تیم پشتیبانی هم میتونه از این داده‌ها استفاده کنه. خلاصه که CRM بر هر بی‌درمان دواس!

وقتی CRM داشته باشید، هر کارمندی که می‌خواد با مشتری ارتباط برقرار کنه، همه‌ی اطلاعات لازم (اسم، شماره تماس، موقعیت شغلی، علایق، ارتباطات قبلی و غیره) رو داره. وقتی از این اطلاعات استفاده کنید، یه ارتباط متمایز رو با مشتری‌ها ایجاد می‌کنید. اینطوری مشتری‌ها احساس ارزشمندی میکنن. پس میتونید رضایت مشتری رو جلب کنید.

 

مزایای نرم افزار CRM

  • سی آر ام به ایجاد ارتباط بهتر با مشتری‌ها کمک میکنه (چه 10 تا مشتری داشته باشید چه 10هزارتا)
  • یه پایگاه دقیق و به روز از داده‌ها براتون ایجاد میکنه
  • پیگیری فروش، بستن قرارداد و افزایش فروش رو آسون میکنه
  • بالای 75 درصد فرایندها رو اتوماتیک انجام میده. پس توی وقتتون صرفه‌جویی میکنه و کارایی رو بالا میبره
  • با یه کلیک گزارش هر چیزی رو براتون فراهم میکنه
  •  با هر نرم‌افزاری که داشته باشید ادغام میشه تا اطلاعات رو یکپارچه‌سازی کنید
  • کارها رو یاداوری میکنه و برای مشتری پیام‌های خودکار (به مناسب تبریک تولد، خوشامدگویی، مهلت پرداخت و غیره) ارسال میکنه
  • سوابق ارتباطی رو ذخیره میکنه
  • مشتری‌ها رو اتوماتیک (بر اساس صنعت، اندازه شرکت، میزان خرید و غیره) بخش‌بندی میکنه
  • مشتری‌ها باارزش رو مشخص میکنه
  • فرایند فروش رو متحول میکنه تا طی مدت زمان کمتری بیشتر بفروشید.
  • گزارش عملکرد کارمندها رو فراهم میکنه.

 

چه کسانی به نرم افزار CRM‌ نیاز دارن؟

هر کسب‌وکاری که تیم فروش داره

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری کمک می‌کنه تا الگوهای رفتاری مشتری‌ها رو شناسایی کنید. بعد میتونید استراتژی‌های فروش و بازاریابی رو بر این اساس بچینید. یا حتی محصولات جدید رو طوری طراحی کنید که مشتری‌ها خوششون بیاد. سی آر ام کمک میکنه سرنخ‌های بیشتری رو به مرحله بستن قرارداد برسونید. پس هر بیزینسی که تیم فروش داره، به نرم افزار CRM نیاز داره.

هر کسب‌وکاری که روی بازاریابی سرمایه‌گذاری میکنه

داده‌هایی که توی CRM ذخیره می‌کنید برای طراحی کمپین‌ها عالین. بعد از اجرای کمپین‌های بازاریابی هم گزارش‌های عملکردی رو بررسی کنید تا ببنید چه کمپین‌هایی موثر بودن.

هر کسب‌وکاری که فاکتور صادر می‌کنه و امور مالی رو مدیریت میکنه

صدور فاکتور، ادغام با نرم‌افزارهای حسابداری و غیره، یه بخش اساسی از کاربردهای CRM هستش.

هر کسب‌وکاری که برای مشتری‌هاش ارزش قائله

نرم‌افزار CRM بهترین ابزار برای اینه که به مشتری‌ها نشون بدین قدرشون رو میدونید. اینکه هر بار با مشتری حرف میزنید به اسم صداش کنید، درمورد تعامل‌های قبلی حرف بزنید و نظرش رو درمورد محصولی که چند وقت قبل خریده بپرسید، خیلی روی رضایت و وفاداری مشتری‌ها تاثیرگذاره.

هر کسب‌وکاری که دنبال افزایش راندمانه

حتما تا الان فهمیدین که نرم افزار سی آر ام با قابلیت اتوماسیونی که داره باعث میشه توی زمان صرفه‌جویی بشه. وقتی که زمان رو صرف کارهای زیاد و تکراری نکنید، ذهنتون آزاد میشه، کارآمدتر هستید و بیشتر میتونید روی فرایندهای مهم تمرکز کنید. اینطوری هزینه‌ها و احتمال خطا هم کمتر میشه.

 

برتری نرم‌افزار CRM نسبت به بقیه نرم‌افزارهای فروش

نرم‌افزارهای زیادی برای فروش وجود داره که قابلیت‌های متفاوتی هم دارند. چرا ما میگیم که نرم افزار سی آر ام رو انتخاب کنید؟

چون تمرکز اصلی سی آر ام روی مشتری‌هاس و در کنار این موضوع به فرایند فروش هم اهمیت میده. هیچ پلتفرم دیگه‌ای این قابلیت رو نداره. نرم افزار CRM بهترین ابزار پرورش سرنخ و افزایش فروشه. هیچ نرم‌افزار دیگه ای نمیتونه اطلاعات مشتری رو یک جا متمرکز کنه و دِیتاهای ارتباطی رو ذخیره کنه.

اگه میخواید موفق بشید، باید مشتری رو در اولویت بگذارید. و هیچ نرم‌افزار دیگه‌ای نیست که تمرکزش روی حفظ و جلب رضایت مشتری‌ها باشه؛ یا همزمان نتایج نظرسنجی‌ها رو هم در کنار نتایج فروش بررسی کنه.  به این 3 نکته توجه کنید تا بیشتر منظورمون رو متوجه بشید:

  • تحقیقات نشون میده که فروشنده‌ها فقط 34 درصد زمانشون رو برای فروش میگذارن. بقیه‌ش صرف وارد کردن داده‌ها، جلسه‌ها و انجام وظایف تکراری (مثل ارسال ایمیل) میشه. نرم افزار CRM کاری میکنه که این 34 درصد به 80 درصد برسه. اگه نرم‌افزار دیگه‌ای پیدا کردید که بیشتر از این میتونه زمانتون رو مدیریت کنه، حتما به ما هم بگید.
  • چون تمرکز نرم‌افزار سی آر ام روی مشتری‌هاس، میتونه مشتری‌ها رو براتون دسته‌بندی کنه. یعنی می‌دونید که کدوم مشتری‌ها:
    • به پیگری نیاز دارن؟
    • حاضرن پول بیشتری خرج کنن؟
    • آماده خرید نیستن و به پرورش سرنخ نیاز دارن؟
    • خیلی وقته از شما خرید نکردن؟
    • ار خریدشون ناراضی هستند و باید رضایتشون رو جلب کنید
    • و غیره
  • 44 درصد از فروشنده‌ها فقط یه بار با مشتری تماس میگیرن. اما تحقیقات نشون داده که 80 درصد سرنخ‌ها حداقل به 5 بار پیگیری نیاز دارن. یعنی 44 درصد از کارمندای فروش، 80 درصد شانس خودشون رو از دست میدن. ولی وقتی کاریز خودتون رو داشته باشید، این اتفاق اصلا نمیوفته!

 

چطور نرم افزار CRM درستی انتخاب کنیم؟

  •  رضایت مشتری‌های قبلی و نظرات آنلاین رو بررسی کنید.
  • قابلیت‌های نرم‌افزار، قیمت به ازای کاربر و امکان ارتقا نرم افزار CRM رو بررسی کنید.
  • یه شرکت خوب باید خدمات پشتیبانی و دوره آموزشی پس از تهیه نرم‌افزار رو ارائه کنه
  • یه CRM مناسب باید مرتب به‌روزرسانی بشه و قابلیت‌های جدید بهش اضافه بشه
  • از اونجایی که باید همیشه با CRM کار کنید، مطمئن بشید که نرم‌افزار کاربری ساده‌ای داشته باشه

 

از اونجایی که اگه بخوایم همه چیز رو توی همین مقاله بررسی کنیم، باید تا صبح حرف بزنیم، یه دوره آموزشی آماده کردیم. کافیه توی فهرست زیر روی عنوان مطلبی که می‌خواید بخونید کلیک کنید.