برندهای بزرگ دنیا و صنایعی که از CRM‌ استفاده می‌کنن

چه کسانی از CRM‌ استفاده می‌کنند؟ توی این مطلب با 18 صنعتی که اصلی‌ترین کاربرهای CRM‌ هستن آشنا میشیم و CRM چندتا برند بزرگ دنیا رو هم بررسی می‌کنیم

برندهای بزرگ دنیا و صنایعی که از CRM‌ استفاده می‌کنن

چه کسانی از CRM‌ استفاده می‌کنند؟ توی این مطلب با 18 صنعتی که اصلی‌ترین کاربرهای CRM‌ هستن آشنا میشیم و CRM چندتا برند بزرگ دنیا رو هم بررسی می‌کنیم
CRM برندهای بزرگ دنیا

تا حالا فکر کردید چه برندها و صنعت‌های بزرگی توی دنیا از CRM استفاده می‌کنن؟ برندهایی مثل کولاکولا، نوکیا، اپل، آمازون و… همه از نرم‌افزار CRM توی کسب‌وکارشون استفاده می‌کنند.

از اون طرف خیلی از صنعت‌های بزرگ دنیا هم هستن که CRM شده محور کسب‌وکارشون. این صنایع معمولا تیم‌های فروش و بازاریابی دارن.

از اونجایی که ادم‌های کمتری از این مسائل آگاهی دارن، توی این مقاله می‌خوام چندتا از این برندها رو بهتون معرفی کنیم. به علاوه بهتون میگم که اگه توی چه صنعت‌های فعالیت می‌کنید به CRM نیاز دارید.

 

برندهای بزرگ چطوری از CRM استفاده می‌کنن؟

بیاید سه مثال رو با هم بررسی کنیم:

 

1. آمازون

آمازون و شرکت‌های مشابهش با دو هدف از CRM استفاده می‌کنن:

    • جذب مشتری و کاربر جدید
    • افزایش ارزش طول عمر مشتری‌های فعلی

می‌دونید راز موفقیت‌ آمازون چیه؟ این شرکت داده‌‌های موجود توی CRM رو خیلی خوب آنالیز کرده و از این داده‌ها برای اجرای کمپین‌های بازاریابی هدفمند استفاده میکنه. این کار باعث میشه بهترین پیشنهاد رو در بهترین زمان به مناسب‌ترین شخص بدن. و خب اون مشتری هم نمی‌تونه به همچین پیشنهادی نه بگه.

 

2. شرکت Apple

این شرکت اصلا نیازی به معرفی نداره. اپل رو سال 1976 استیو جابز تاسیس کرد. کسایی که از محصولات اپل استفاده کردن، می‌دونن که جذابیت و موفقیت اپل، به خاطر نحوه برخوردش با مشتری‌هاست. حالا این دقیقا یعنی چی؟ بذارید یه مثال براتون بزنم.

مثلا Apple ID رو در نظر بگیرید. برای استفاده بیشتر از امکانات اپل، باید یه ID مخصوص داشته‌باشید. این ID دستگاه‌های مختلف‌تون رو همگام‌سازی میکنه و دیتاهای کاربری شما هم بر همین اساس دسته‌بندی میشه. با این کار به همه فیلم و موسیقی‌هایی که دوست دارین، دسترسی دارید و بر اساس‌شون یه لیست از پیشنهادها رو می‌گیرید. این جور امکاناتِ به اصطلاح کاربرپسند، خیلی برای مشتری‌ها جذاب و هیجان‌انگیزه. خوب نفع‌ این امکانات برای خود اپل چیه؟ با این امکانات، اپل میتونه مدام داده‌هاش رو آپدیت کنه و علاقه‌های مشتری رو هم بشناسه تا محصولاتی طراحی کنه که بیشتر بفروشن. دیگه چی از این بهتر؟! نتیجه‌اش هم اینه که اپل میشه برند شماره1 تلفن همراه توی دنیا و دیگه به هزینه‌های بازاریابی نیازی نداره.

 

3. شرکت Nokia

نوکیا تا حالا یه چند باری تا مرز ورشکستگی رفته. بیشترمون کلی خاطره نوستالژیک از گوشی‌های ضدضربه نوکیا داریم و حداقل یه بار اون ماربازی معروف رو باهاش تجربه کردیم! این شرکت حدود دو سال پیش دوباره قدرت گرفت و حالا ارزش سهامش به 10 میلیارد دلار رسیده. به نظرتون راز این موفقیت چیه؟

شرکت نوکیا برای مدیریت پایگاه داده مشتری‌هاش، از نرم‌افزار CRM شرکت Salesforce استفاده می‌کنه. این نرم‌افزار بازاریابی بر اساس موقعیت جغرافیایی رو برای شرکت نوکیا ممکن کرده. اینطوری نوکیا به نظم و مدیریت داده‌های مشتری رسیده و تیم بازاریابی نوکیا توی کشورهای مختلف تونستن با بالابردن تولید سرنخ‌ها و کم‌کردن هزینه جذب سرنخ، درآمدشون رو افزایش بدن.

 

چه صنایعی به نرم افزار CRM نیاز دارن؟

قبلا خیلی مفصل درمورد کاربردهای CRM صحبت کردیم و دیگه اینجا سرتون رو درد نمیارم. بر اساس کاربردهایی که از CRM براتون گفتم، اینا صنایعی هستن که خیلی خوب میتونن از CRM برای موفقیتشون استفاده کنن:

  1. شرکت های مالی و بانک‌ها
  2. صنعت بیمه
  3. املاک
  4. مدارس و موسسات آموزشی
  5. آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی
  6. شرکت‌های ساختمانی
  7. آژانس‌های تبلیغاتی
  8. شرکت‌های مشاور
  9. استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین
  10. شرکت‌های تولید یا فروش تجهیزات پزشکی
  11. شرکت‌های بازرگانی
  12. شرکت‌های تولیدی و صنعتی
  13. مشاغل کوچیک و کسب‌وکارهای شخصی
  14. کسب‌وکارهای اینستاگرامی و فروش آنلاین
  15. شرکت‌های کامپیوتری
  16. وکلا و مشاورین حقوقی
  17. شرکت‌های خدماتی و تعمیراتی
  18. خرده فروشی‌ها و کسب‌وکارهای B2C

 

توی این مقاله با هم CRM اپل و نوکیا رو بررسی کردیم. این مثال‌ها رو از قصد براتون گذاشتم که بگم دوتا کسب‌وکاری که عینا توی یه صنعت فعالیت می‌کنن، لزوما با هدف یکسانی از CRM استفاده نمی‌کنن. نرم افزار CRM خیلی منعطفه و شما با یه سری تنظیمات ساده می‌تونید اون رو با هدف‌های خودتون منطبق کنید. تمام صنایعی هم که گفتم میتونن از CRM استفاده کنن. منتها اینکه با چه هدفی و چطوری از این سیستم استفاده کنن به اهدافشون بستگی داره. برای همینه که قبل از خرید نرم‌افزار حتما باید با یه مشاور CRM صحبت کنید.