همونطور که توی مقاله CRM چیست ، گفتیم. نرم افزار CRM یه ابزار کاملا کاربردیه، که کمک میکنه ارتباطتون با مشتریهای بالقوه و بالفعل بیشتر بشه. در نتیجه باعث بالا رفتن رضایت مشتری و میزان فروشتون میشه.
اما اگه نرمافزار درستی رو انتخاب نکنید، کمترین ضررش اینه که یه هزینه اضافی روی دستتون گذاشتید. دیگه زمانی که برای این انتخاب اشتباه به هدر رفته و انتقال دادهها و غیره، بماند. با خرید سی آر ام غلط یکی از این سه تا اتفاق براتون میفته:
- دیگه از CRM استفاده نمیکنید.
- چون براش هزینه دادین، همینطور به استفاده ازش ادامه میدید!
- به فکر تغییر میافتید.
خوب هیچکدوم از این اتفاقا برای کسبوکارتون اصلا خوب نیست. برای همین تو این مقاله سعی داریم در مورد راهنمای خرید CRM برای کسبوکارهای کوچیک و متوسط، خیلی ساده و شفاف با هم صحبت کنیم.
پس برای اینکه یه انتخاب مناسب برای خرید نرم افزار CRM داشتهباشید، لازمه که این نکات رو بخونید و موبهمو بهش عمل کنید.
راهنمای خرید CRM
گام اول: آیا واقعا به نرم افزار CRM نیاز دارید؟
سوال اساسی اینه که اصلا خرید CRM به کارتون میاد؟ یا چون خیلی ازش شنیدید، دوست دارید بخریدش؟
برای اینکه بفهمید نیازتون به CRM یه نیاز واقعیه یا کاذب، خیلی رک و راست نیازهای کسبوکارتون رو روی کاغذ بیارید. بعد ببینید نیازها و اهدافتون با این صحبتهایی که تا حالا از سی آر ام توی وبسایت ما یا هرجای دیگهای خوندید، با نیازهاتون مطابقت داره یا نه. اگه داشت، پس حتما سی آر ام رو بخرید، چون اینا حداقل نتایجی هستن که میگیرید:
- 300 درصد افزایش نرخ تبدیل فرصتها به مشتری
- 27 درصد افزایش خرید مجدد مشتری
- 23 درصد کاهش هزینههای تبلیغات
- 41 درصد افزایش درآمد کارمندان فروش
گام دوم: هدف دقیقتون رو از خرید نرم افزار CRM مشخص کنید.
ممکنه شما یه سری باور ذهنی غلط در مورد CRM داشتهباشید، که بعد از خرید CRM بهشون نرسید و توی ذوفتون بخوره. پس باید قبل از خرید، توجه کنید که نرم افزار CRM خصوصیات زیر رو نداره:
- نرم افزار CRM نرم افزار حسابداری نیست!
- نرم افزار CRM نرم افزار انبارداری نیست!
- نرم افزار CRM نرم افزار فروش آنلاین، حقوق و ثبت حضورغیاب پرسنل و… نیست!
اگه هدفتون رو از خرید مشخص نکنید، نتیجه خوبی نمیگیرید. پس این نکته رو حتما در خریدتون در نظر بگیرید. بذارید برای اینکه دقیقتر متوجه بشید، چند تا از هدفهای درست خرید نرم افزار CRM براتون بیارم:
- داشتن اطلاعات کامل از مشتریهای بالقوه
- پیگیری درخواستهای مشتریها به صورت منظم و دقیق
- ارائه گزارشهایی از فرصتهای ورودی و فروشها
- ارائه گزارش در مورد شاخصهای بخش فروش مثل نرخ تبدیل هر کارمند فروش، سرعت تبدیل، دلیل شکست خوردن معاملهها و…
- دسترسی به سیستم CRM از هرجایی و هر وقتی
وقتی هدفهاتون رو روی کاغذ آوردید، اونایی که بهشون نیاز ندارید رو حذف کنید. حالا یه هدف دقیق و کامل دارید، که باید متناسب با اون نرمافزار CRM مناسبتون رو انتخاب کنید. مثلا اگه از نرمافزار دیگهای استفاده نمیکنید، لازم نیست نرمافزاری که انتخاب کردید قابلیت ادغام و همگامسازی داشته باشد و برعکس.
گام سوم: به اونهایی بیشتر پول بدید که بهتون امکانات کمتری میدن!
اغلب ماها تو خریدهامون یه اشتباهی میکنیم و اونم اینکه دوست داریم چیزی رو بخریم، که امکاناتش بیشتر باشه. تا اینجای قضیه مشکلی نیست. اما مشکل از اینجا شروع میشه که: چیزی که امکانات زیادی داره، استفاده ازش راحت نیست!
همین مسئله رو در مورد خرید سی آر ام هم رعایت کنید. یعنی سعی کنید نرم افزاری رو بخرید، که حداقل امکانات مورد نیازتون رو داشته باشه.
گام چهارم: نسخه آزمایشی رو امتحان کنید و با مشتریهای قبلی صحبت کنید
اصلا برای خرید CRM عجله نکنید و حتما اول یه تست برید. بیشتر فروشنده قبل از خرید نرم افزار، یه نسخه آزمایشی بهتون میدن که بفهمید CRM به دردتون میخوره یا نه.
یه کار دیگه هم برای اطمینان باید بکنید؛ اینه که با چند نفری که قبلا CRM خریدن، صحبت کنین. حتی میتونید اسم نرمافزار رو تو گوگل سرچ کنین و نظرات کاربرها رو در موردش بخونید.
گام پنجم: باید یه شعار رو تو شرکتتون اصل قرار بدید!
ثبت دادهها خیلی خیلی در پروسه کار با CRM مهمه! اگه سی آر ام رو یه ماشین در نظر بگیریم، سوختش همون یادداشتها و معاملههایی هست که همکارا ثبت میکنن.
ممکنه وارد کردن دیتاها تو چند روز اول برای اعضای تیمتون سخت باشه، یا یادشون بره و اصلا به نظرتون این یه کار وقتگیر بیاد؛ اما این مسئله خیلی مهمه. چون اگه چیزی ثبت نشه، که نمیشه پیگیریاش کرد! پس حتما سیستمی بخرید که کارمندا باهاش راحت باشن و ازش استفاده کنن
اگه شما هم از اون دسته کسبکارهای کوچیک و یا متوسطی هستید، که حس میکنید نیاز به راهنمای خرید CRM دارید، میتونید با همین 5 مرحلهای که گفتم، به هدفتون برسید.
1. CRM چیه؟ همه چیز درمورد نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری
2. تاریخچه CRM از دهه 1970 تا امروز
4. ویژگی ها و امکانات نرم افزار CRM
5. گزارشات CRM و 7 گزارشی که باید از CRM بررسی کنید.
6. فایل اکسل ثبت اطلاعات مشتریان یا CRM؟ (+ اکسل رایگان اطلاعات مشتریان)
7. مدیریت تجربه مشتری (CEM) و تفاوت آن با CRM
8. نرم افزار ERP چیه؟ تفاوت CRM و ERP
9. ECRM چیست و چه تفاوتی با CRM دارد؟
10. انواع CRM
11. CRM عملیاتی
12. CRM تحلیلی
13. CRM مشارکتی
14. CRM ابری و 12 دلیل برای استفاده از اون
15. صنایع و برندهای بزرگی که از نرم افزار CRM استفاده میکنن
16. بهترین نرم افزار CRM ایرانی و خارجی
17. راهنمای خرید CRM در 5 مرحله
18. مدل CRM چیه؟ معرفی سه مدل مدیریت ارتباط با مشتری معروف
19. مدیر CRM کیه و چه وظایفی داره؟
20. مشاوره CRM چیه و مشاور CRM چه نقشی توی موفقیت داره؟
21. پیاده سازی CRM در 5 مرحله ساده
22. دلایل شکست پروژه CRM | چرا بعضیا نمیتونن از CRM استفاده کنن و اونو کنار میذارن؟
23. CRM چطور به رشد کسب و کار شما کمک میکنه؟