گزارشات CRM و 7 گزارش مهم CRM که باید بررسی کنید

نرم افزار CRM چه گزارش هایی رو برامون فراهم میکنه؟ توی این مقاله 7 گزارش مهم از نمونه گزارشات CRM رو خیلی مختصر بررسی کردیم. پس حتما این مواردو جدی بگیرید.

گزارشات CRM و 7 گزارش مهم CRM که باید بررسی کنید

نرم افزار CRM چه گزارش هایی رو برامون فراهم میکنه؟ توی این مقاله 7 گزارش مهم از نمونه گزارشات CRM رو خیلی مختصر بررسی کردیم. پس حتما این مواردو جدی بگیرید.
گزارشات CRM

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که CRM رو به عنوان یه نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری خیلی خاص می‌کنه، گزارش‌های‌ این نرم‌افزاره. گزارشات CRM انواع و اقسام مختلفی دارن.

چه کسایی می‌تونن از این گزارش‌ها استفاده کنن؟ تقریبا همه کارمندها، از مدیر گرفته تا تیم فروش، بازاریابی و غیره. البته امکان دسترسی به این اطلاعات رو مدیر سیستم برای کاربرها تعریف میکنه.

شاید این سوال براتون پیش بیاد که: خوب حالا فرضا ما این گزارشات CRM رو هم دیدیم، چه کمکی به کسب‌وکارمون می‌کنه؟ جواب اینه که این گزارش‌ها مشکلاتتون رو سریع مشخص می‌کنن، پس موثرتر وارد عمل می‌شید، مشکلات رو رفع می‌کنید و مهم‌تر از همه اینکه، خیلی هوشمندانه می‌فروشید! پس گزارشات نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری برای پیشرفت کسب‌وکارتون ضروریه. اما چه گزارش‌هایی رو باید بررسی کنیم؟‌ بیاید 7 مورد رو با هم مرور کنیم.

 

7 تا از مهم‌ ترین انواع گزارشات در نرم افزار CRM

 

1. گزارش عملکرد فروش

همونطور که قبلا گفتیم، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای نرم افزار CRM مربوط به فروش و مدیریت تیم فروشه. این یه گزارش خیلی ساده‌اس به شما میگه که تیم فروش چقدر خوب عمل می‌کنن. میتونید از داده‌های کارمندا این گزارش CRM رو تهیه کنید و بعدش با مقایسه داده‌های افراد مختلف، کارمندایی که فروش بیشتری دارن رو مشخص کنید. بعد کافیه برای پیشرفت هر کارشناس، متناسب با عملکردی که داشته، یه برنامه‌ریزی جدید داشته باشید. مثلا میتونید برای اونایی که عملکرد ضعیفی داشتن یه دوره آموزشی بذارید، براشون یه برنامه‌ریزی جدید داشته باشید، بهشون راهکار بدید و کلی راه‌حل دیگه. اینطوری عملکرد تیم فروش متحول میشه.

 

2. گزارش پیش‌بینی فروش

این نوع گزارشات CRM درآمد شما رو توی یه بازه زمانی مشخص پیش‌بینی میکنه. از اونجایی که داده‌ها مستقیما از نتایج شرکتتون هستن، این پیش‌بینی خیلی دقیقه. از این گزارش میتونید برای برنامه‌ریزی فروش و تعیین تارگت فروش درست استفاده کنید.

 

3. گزارش فعالیت فروش

این نوع از گزارشات CRM، فعالیت‌های فروش مثل تماس‌های سرد، قرار ملاقات‌ها، ایمیل‌ها و غیره رو ردیابی می‌کنه و برنامه آینده رو هم مشخص میکنه. یعنی به مدیر فروش نشون میده که فعالیت‌های روزانه‌ی تیم فروش چقدر در رسیدن به هدف موثره و چقدر از زمان تیم صرف کارهایی مثل ثبت داده‌ها میشه که مستقیما تاثیری توی فروش ندارن؟ بر اساس این گزارش، میتونین فعالیت‌ها رو درست بچینید، برای فعالیت‌هایی که تاثیری توی فروش ندارن یه راه‌حل جایگزین پیدا کنید و اون‌ها رو از برنامه‌ی کاری حذف کنید.

 

4. گزارش تجزیه و تحلیل منبع سرنخ

این نوع از گزارشات نرم‎‌افزار CRM بهتون میگن که:

    • مشتری‌ها چطور با کسب‌وکار شما آشنا شدن
    • چه چیزی اونها رو به خدمات یا محصول‌تون، علاقه‌مند می‌کنه.

اما این منابعی که ازش حرف زدیم، چیا میتونن باشن؟ جستجوی Google، کمپین‌های تبلیغاتی، رسانه‌های اجتماعی و ایمیل. CRM همه این‌ها رو ردیابی میکنه و داده‌ها رو در دیتابیس خودش ذخیره میکنه تا بتونید ازش گزارش بگیرید.

 

5. گزارش تماس‌های تلفنی

این نوع گزارشات سه تا فایده خیلی مهم دارن:

    1. کیفیت ارتباطات مشتری با شما رو نشون میده و اینکه اصلا چرا مشتری دنبال تیم پشتیبانی هست.
    2. این گزارشات بهتون میگه، که آیا کارشناسای فروش زمان کافی برای برقراری ارتباط با مشتری میذارن یا نه.
    3. نشون میده این مکالمه‌ها چقدر تو بستن قرارداد و رفتن پای معامله، جواب دادن. اگه نتیجه خوب نباشه، باید در رویکرد ارتباطات‌تون با مشتری، تغییر ایجاد کنید.

به خاطر همینه که با گزارشات فروش تلفنی در CRM می‌تونید قراردادهای بیشتر ببندید(منبع).

انواع گزارشات تماس تلفنی

      • گزارش مدت زمان تماس: میانگین زمانی رو که نماینده برای تماس میذاره، نشون می‌ده.
      • گزارش نتایج تماس: نشون میده کدوم تماس‌ها تبدیل به مکالمه می‎‌شن و کدوماشون جواب داده نمیشه یا به پست صوتی هدایت می‌شن.
      • گزارش تعداد تماس‌ها: تعداد تماس‌هایی رو که هر نماینده برقرار می‌کنه، بهتون نشان می‌ده.

 

6. گزارش سودآوری

خیلی ساده بهتون نشون میده، که کدوم مشتری‌ها براتون سود بیشتری دارن یا به برندتون وفادارترن. و اینکه به شما میگه کدوم نماینده‌ها، تو بستن معامله موفق‌تر هستن. یعنی در اصل این نوع از گزارشات CRM هر چیزی که براتون سودآور باشه رو مشخص میکنه.

 

7. گزارش فروش از دست رفته

اینا همون گزارشاتی هستن که دلایل شکست در فروش رو بررسی میکنن. مزیت‌اش اینه که نقطه ضعف‌هاتون رو نشون میده. تا اونا رو اصلاح کنید. مثلا دلیل این نفروختن‌ها میتونه پیگیری ضعیف، عدم تخصص، تصمیم اشتباه، فرایند فروش اشتباه و بودجه ناکافی ‌باشه. حتی ممکنه که مشکل از نحوه صحبت با مشتری پشت تلفن باشه. وقتی مشکل رو شناختید، باید متناسب با امکانات‌تون رفع‌اش کنید.

 

همون طور که تو این مقاله دیدیم، گزارشات CRM یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این نرم افزار هست. تقریبا هیچ نرم افزار دیگه‌ای نمی‌تونه، این قابلیت رو اینقدر عالی داشته‌ باشه. می‌تونید با استفاده از تحلیل نتیجه این گزارشات، برای بهبود کمپین‌های فروش و بازاریابی‌تون برنامه‌ریزی کنید. در نتیجه تصمیم‌گیری‌های تجاری دقیق‌تر و موفق‌تری داشته‌باشید.

 

این مطلب رو دوست داشتین؟