کاربردهای نرم افزار CRM | چرا باید از CRM استفاده کنیم؟

قبلا CRM رو معرفی کردیم. حالا بیاید ببینیم این نرم افزار CRM که گفتیم چه کاربردهایی داره و اصلا چرا باید ازش استفاده کنید.

کاربردهای نرم افزار CRM | چرا باید از CRM استفاده کنیم؟

قبلا CRM رو معرفی کردیم. حالا بیاید ببینیم این نرم افزار CRM که گفتیم چه کاربردهایی داره و اصلا چرا باید ازش استفاده کنید.
کاربرد CRM

توی مقاله‌ی CRM چیست، سعی کردیم خیلی کوتاه نرم افزار CRM رو معرفی کنیم. اینجا می‌خوایم درمورد کاربرد‌های CRM صحبت کنیم. البته باز هم مختصر و مفید!

گفتیم که یکی از کاربردهای نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) اینه که فرایند فروش رو آسون میکنه. به علاوه به خاطر نسخه‌ی موبایلی همیشه در دسترسه. همونطور که از اسمش هم پیداس، یه کاری میکنه ارتباط بهتری با مشتری‌هاتون داشته باشید. این ارتباط بهتر باعث میشه که مشتری‌ها بهتون اعتماد کنن، بیشتر خرید کنن و شما رو به بقیه هم معرفی کنن و مشتری‌های بیشتری براتون بیارن. احتمالا همین چندتا دلیل برای اینکه ثابت کنیم نرم افزار CRM یکی از کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای کسب‌وکاریه کفایت می‌کنه. اما بیاید یکم بیشتر کاربردهای سی آر ام رو بررسی کنیم.

 

کاربردهای نرم افزار CRM

1. مدیریت داده‌ها

همه شرکت‌ها باید دِیتاها رو یه جوری ثبت و مدیریت کنن. شما چطوری این کار رو می‌کنید؟ اگه CRM ندارید، احتمالا یا از اکسل استفاده می‌کنید تا از دفترهای کاغذی. (فعلا کاری نداریم که این روش‌ها چه دردسرهایی رو براتون ایجاد میکنه). حرفمون اینه که اگه شرکتتون بزرگ باشه، دیگه این روش‌ها جوابگو نیست. بهترین راه‌حل اینه که یه پایگاه داده بزرگ، قوی و امن داشته باشید که همه بهش دسترسی داشته باشن. یه قابلیت جستجو هم داشته باشه که کمتر از 1 ثانیه به اطلاعاتی که لازم دارید دسترسی داشته باشید. تازه نگهداری از این پایگاه داده هم به عهده شما نیست؛ فروشنده CRM حواسش به همه چیز هست. این مورد، اصلی‌ترین مزیت و کاربرد CRM هستش که نباید ساده از کنارش رد بشید.

 

2. بهبود ارتباطات

فرض کنید اقای محمدی وقتی برای اولین بار با شرکت تماس گرفته با اقای رحیمی (کارشناس فروش) صحبت کرده. آقای رحیمی همه چیزو توی فایل اکسل خودش ثبت کرده و یه فایل راهنما هم فرستاده. آقای محمدی یه هفته بعد دوباره با شرکت تماس میگیره و میخواد درخواست صدور پیش‌فاکتور بده. این‌بار خانم مختاری جوابشو میده. بنده‌خدا هیچ ایده‌ای نداره که اقای محمدی کیه و چطوری با شرکت آشنا شده و اصلا چی شده که درخواست خرید داره. یه جوری قضیه رو ماست‌مالی میکنه و خداروشکر قرارداد امضا میشه. یک ماه بعد آقای محمدی که با نرم‌افزاری که خریده به مشکل خورده، با تیم پشتیبانی تماس میگیره. و تیم پشتیبانی هم باز ایده‌ای نداره که آقای محمدی نرم‌افزار رو کِی خریده؟ کِی راه‌اندازی کرده و آیا دوره‌ی آموزشی کارمنداش رو برگزار کرده یا نه.

خلاصه بگیم. اگه سی آر ام داشته باشید، اصلا مشکلات این‌چنینی رو تجربه نمی‌کنید. همه کارمندها به یه سیستم یک‌پارچه دسترسی دارن. مثلا سی آر ام یکی از بهترین نرم افزارهای خدمات پس از فروشه. تیم پشتیبانی میتونه اسم اقای محمدی رو سرچ کنه و تاریخچه تعاملاتش رو ببینه. حتی ببینه که آقای محمدی هر بار با کی صحبت می‌کرده و چیا میگفته!

 

3. اتوماسیون

وقتتون چقدر صرف وارد کردن داده‌ها، گزارش‌گیری از اکسل، مقایسه کردن نتایج، پیش‌بینی میزان فروش، چک کردن تقویم برای اولویت‌بندی کارهای روزانه و غیره میشه؟ تحقیقات نشون داده این کارها 14 ساعت در هفته (به ازای یک کارمند) وقت می‌گیرن. و یکی از کاربردهای CRM‌ اینه که همه‌ی این کارها رو اتوماتیک و بدون دخالت شما انجام میده. یعنی حتی 1 دقیقه هم لازم نیست براشون وقت بزارید. سی آر ام با بقیه نرم‌افزارها هم ادغام میشه تا اطلاعات اتوماتیک جابه‌جا بشه.

 

4. مدیریت بهتر

سی آر ام بهترین نرم افزار مدیریت کسب و کاره. نقش شما توی CRM، مدیر تعریف میشه؛ و شما کاربرها و میزان دسترسی‌هاشون رو مشخص می‌کنید. بعدش می‌تونید گزارش کارشون رو بگیرید و داشبوردشون رو نگاه کنید. این گزارش‌ها اتوماتیک ایجاد میشن و بهتون نشون میدن هرکی چقدر برای سازمان مفیده.

 

5. تولید و پرورش سرنخ

یکی از مهمترین کاربردهای CRM اینه که میتونید کاریز فروش خودتون رو طراحی کنید. بعد هر سرنخی که وارد مجموعه میشه رو به یه کارت تبدیل کنید که توی این کاریز جابه‌جا میشه. به علاوه حتی میتونید سرنخ‌ها رو دسته‌بندی کنید و ارزش هر سرنخ رو مشخص کنید. حتی میتونید سرنخ‌های بی‌کیفیت رو از فرایند فروش حذف کنید تا وقتتون رو هدر ندید.

 

6. پیدا کردن سرنخ‌ها مناسب

یکی از گزارش‌های خیلی خوب سی آر ام، گزارش نتایج کمپین‌های بازاریابیه. میتونید ببینید هر کمپین چقدر براتون سرنخ آورده. بعد بهترین موارد رو انتخاب کنید و بقیه رو بزارید کنار تا پولتون هدر نشه.

 

7. شخصی‌سازی

می‌دونید بهترین کاربرد نرم افزار CRM‌ که هیچ ابزار دیگه‌ای نمیتونه براتون فراهم کنه چیه؟ CRM‌ از اطلاعات مشتری برای ارسال اتوماتیک ایمیل، SMS‌ و غیره استفاده می‌کنه. مثلا روز تولد مشتری رو با درج اسمش توی پیام تبریک میگه. یا می‌نویسه:‌ «آقای محمودی عزیز، قرارداد یک ساله‌ی ما هفته‌ی آینده به اتمام میرسه. ما دوست داریم کنارتون بمونیم. پس لطفا با تیم فروش تماس بگیرید تا یه قرارداد جدید ببنیدم.»

 

برای آشنایی بیشتر با سی آر ام میتونید مقاله‌های زیر رو مطالعه کنید: