جذابیت شغل مدیر پشتیبانی به چه چیزی است؟

وقتی توی تیم پشتیبانی شروع به کار می‌کنید باید به این هم فکر کنید که یه روزی ممکنه مدیریت تیم پشتیبانی رو به شما بسپارن. با این وجود، جذابیت شغل مدیر پشتیبانی به چیه که شما رو هم جذب خودش بکنه؟

جذابیت شغل مدیر پشتیبانی به چه چیزی است؟

وقتی توی تیم پشتیبانی شروع به کار می‌کنید باید به این هم فکر کنید که یه روزی ممکنه مدیریت تیم پشتیبانی رو به شما بسپارن. با این وجود، جذابیت شغل مدیر پشتیبانی به چیه که شما رو هم جذب خودش بکنه؟
جذابیت شغل مدیر پشتیبانی

کار کردن توی بخش پشتیبانی مشتریان، یکی از کارهاییه که هر کسی رو می‌تونه از تیم‌های مختلف شرکت به این سمت بکشونه. چه برسه به اینکه بخواید به عنوان مدیر پشتیبانی کار کنید. سوالی که برای خیلی‌ها پیش میاد اینه که آیا این کار برای من مناسبه؟ برای رسیدن به این سوال، نباید فقط جذابیت شغل مدیر پشتیبانی رو در نظر بگیریم، بلکه با در نظر گرفتن هردو جاذبه‌های پشتیبانی و دافعه‌های پشتیبانی باید تصمیم بگیریم که سراغ این کار بریم یا نه.

 

توی این مقاله از چند وجه مختلف این پوزیشن شغلی جذاب و چالشی رو بررسی می‌کنیم.

 

آیا مدیر پشتیبانی شغل خوبیه؟

بله، کلاً کار کردن توی بخش خدمات مشتری حس خوبی داره. فقط یک شرط داره؛ باید اون تیپ شخصیتی لازم رو داشته باشیم و همیشه به مشارکت و کمک علاقه نشون بدیم.

 

متاسفانه خیلی از شرکت‌ها، کار توی بخش پشتیبانی مشتری رو دست کم می‌گیرن. چرا؟ چون معمولاً کارکنان این بخش می‌تونن با هر سطح تجربه و سابقه‌ای وارد واحد پشتیبانی بشن. اما اگه نگاه درستی داشته باشیم، میبینیم که خدمات مشتری هسته اصلی موفقیت یک شرکته.

 

جاذبه‌های شغل مدیر پشتیبانی

 

1. توسعه هوش هیجانی

یکی از جاذبه‌های پشتیبانی مشتری اینه که وقتی کار می‌کنیم، می‌تونیم مهارت‌های خودمون رو هم توسعه بدیم. ممکنه توی مواجهه با مشتریان هر روز چالش‌هایی داشته باشیم، اما مهارت‌ها، استراتژی‌ها و تجربیاتی که به دست میاریم، خیلی بیشتر از این چالش‌هاست.

 

2. آشنایی عمیق با محصولات یا خدمات شرکت

کار مدیر پشتیبانی جای زیادی برای رشد و ارتقاء حرفه‌ای و فردی داره. افرادی که توی این پوزیشن مشغول به کار می‌شن، آشنایی عمیقی با محصولات و خدمات شرکت پیدا می‌کنن. بنابراین به راحتی می‌تونن برای موقعیت‌های شغلی بهتر درخواست بدن.

 

3. تطبیق‌پذیری و انعطاف مهارت‌های پشتیبانی

همون‌طور که بالاتر گفتیم، مهارت‌ها و اطلاعاتی که به عنوان مدیر پشتیبانی کسب می‌کنیم، اصطلاحاً یک‌بارمصرف نیستن. با کسب تخصص توی زمینه پشتیبانی، تجارب ارزشمندی به دست می‌آوریم که می‌تونیم از اونا برای گرفتن مسئولیت‌های جدید استفاده کنیم.

 

4. شبکه‌سازی توی سازمان

افرادی که تجربه کار توی بخش پشتیبانی رو دارن، حتماً به موقعیتی برخورده‌ان که پاسخ یک سوال مشتری رو ندونن. توی این مواقع، باید سراغ بخش‌های دیگه سازمان بریم و جواب سؤال خودمون رو از تیم فروش یا تیم توسعه محصول بگیریم.

 

دافعه‌های شغل مدیر پشتیبانی

جدا از جذابیت شغل مدیر پشتیبانی، این کار هم مثل هر شغل دیگه‌ای چالش‌های مختلفی داره که ممکنه گاها واقعا کلافه کننده باشن! برای مثال، از اونجایی که معمولا مشتری‌ها وقتی به مشکل می‌خورن با بخش پشتیبانی تماس می‌گیرن و اغلب هم عصبانی هستن، یکی از دافعه‌های پشتیبانی مشتری، نیاز به صبر و حوصله کافی برای پاسخگویی به مشتریان ناراضیه.

 

علاوه بر این، یکی دیگه از چالش‌ها و سختی‌های کار مدیر پشتیبانی، پاسخ دادن به سوالات سخت و دشوار مشتری‌هاست که باید با مهارت و اطلاعات کافی به اونا پاسخ بدیم. حتی اگه جواب رو نمی‌دونیم، صداقت داشته باشیم و از مشتری زمان بخوایم تا تحقیق کنیم و پاسخ درست و مناسب رو بهش ارائه کنیم.

 

از اونجایی که شغل پشتیبانی مشتری با هرنوع مشتری و شخصیتی ارتباط برقرار میکنه، باید بدونید که خیلی از مواقع اگر مشتری شما رو در جایگاه ضعف ببینه، ممکنه خواسته‌های غیر معقولی، مثل عوض کردن یک بخش بزرگ از محصول شما رو اون هم به صورت رایگان داشته باشه.

 

در این مواقع هم باید بدونید چطور مشتری رو متوجه امکان پذیر نبودن یا به صرفه نبودن درخواستش بکنید. یا بهتر از اون، با همکاری بخش فروش، مشتری رو به سمتی هدایت کنید که با پرداخت هزینه شخصی سازی، خرید مجدد انجام بده!

 

نتیجه‌گیری

توی این مقاله مهم‌ترین جذابیت‌های شغل مدیر پشتیبانی رو براتون توضیح دادم. متوجه شدید که از جاذبه‌های پشتیبانی اینه که کار کردن توی خط مقدم ارتباط با مشتری، باعث توسعه مهارت‌های مختلفی مثل هوش هیجانی، ارتباط مؤثر و حل مسئله می‌شه. اما نباید فراموش کرد که این شغل هم میتونه دردسرهای خاص خودش رو داشته باشه که چندتا از دافعه‌های پشتیبانی مشتری رو هم بررسی کردیم.