چطور با مشتری ارتباط برقرار کنیم؟ ارتباط با مشتری با سه ترفند جادویی

ارتباط با مشتری یه توانایی که قابل یادگیریه. فقط باید بدونید چطور با مشتری ارتباط برقرار کنید! جواب این کلمه چطور توی 3 تا تاکتیکه...

چطور با مشتری ارتباط برقرار کنیم؟ ارتباط با مشتری با سه ترفند جادویی

ارتباط با مشتری یه توانایی که قابل یادگیریه. فقط باید بدونید چطور با مشتری ارتباط برقرار کنید! جواب این کلمه چطور توی 3 تا تاکتیکه...
چطور با مشتری ارتباط برقرار کنیم

این روزا خیلی از کسب‌وکارها هستن که برای برآورده کردن انتظارای مشتریاشون حسابی به تکاپو افتادن. همینطور خیلی از برندها هم دنبال بهترین راه‌حل‌ها برای برقراری ارتباط با مشتری و وفادار کردن اونا هستن. دلیلش هم که واضحه!

 

هممون خیلی خوب می‌دونیم که وقتی به سطح پشتیبانیمون سر و سامون بدیم و به‌طور منظم با مشتری برندمون ارتباط برقرار کنیم، اونارو یک دل و صد دل عاشق برندمون می‌کنیم. درحالی که اگه کمترین بی‌توجهی و بی‌احترامی رو به اونا بکنیم، دیگه به مشتریان وفاداری تبدیل نمی‌شن تازه ما رو به رقبای دیگه ترجیح می‌دن.

 

داشتن مهارت‌های ارتباطی عالی و صمیمی با مشتریان، کارمندان، سرمایه‌گذاران و… برای حفظ کسب‌وکارمون یه ضرورته. راستشو بخواین برقراری ارتباط با مشتری شاه کلید موفقیت بسیاری از کسب‌وکارهاست. می‌پرسین چرا؟

 

چرا برقراری ارتباط با مشتری یه ضرورته؟

برقراری ارتباط توی همه کسب‌وکارا یه امر مهم و جدانشدیه. مثلا توی حوزه بانکی، کارمندای بانک بیشتر وقتشونو با مشتری‌ها می‌گذرونن؛ یا اینکه متخصصان بازاریابی برای کمک به شناخت مشتری‌ها و نیاز اونا، نه فقط با مشتریای کسب‌وکارشون بلکه با تمام مخاطبان تعامل برقرار می‌کنن.

 

درواقع احساسات بیشترین تأثیر رو روی رفتارای وفاداری مشتریان مثل خرید بیشتر، معرفی برند، اعتماد و… داره. پس یادتون نره که یادگیری برقراری ارتباط با مشتری اونم از نوع موثرش بخش مهمی از موفقیت کسب‌وکارمونه.

 

چهار ابزار جادویی برای داشتن یک رابطه جادویی با مشتریان

پیشرفت تکنولوژی ابزارهای متنوع و جذابی رو برای برقراری ارتباط با مشتریان در اختیار ما گذاشته. 4 تا از مهمترین ابزارها اینها هستن:

 

تلفن

استفاده از تلفن موقعی خوبه که مشکل مشتری خیلی پیچیده باشه و نتونه اونو تو بقیه راه‌های ارتباطی با ما درمیان بگذاره! باید مستقیم با ما صحبت کنه و مشکلش رو بگه. اینطوری بهتر میشه راهنماییش کرد.

 

ایمیل

کسی نیست که به دنبال راه‌حل‌های خوب برای ارتباط با مشتری باشه ولی سراغ ایمیل مارکتینگ نرفته باشه! ایمیل نه فقط یه ابزار خوب برای بازاریابیه، بلکه یک گزینه مناسب برای برقراری ارتباط با کاربرانه.

 

چت آنلاین

چت یکی از سریع‌ترین روش‌های ارتباط با مشتریه. نمایندگان خدمات مشتری می‌تونن از طریق چت آنلاین با مشتریاشون تعامل داشته باشن و برای شناسایی و رفع نیاز اونا وقت بگذارن.

 

شبکه‌های اجتماعی

چند ساعت در روز تو اینستاگرامتون میچرخین؟ یه ساعت، دو ساعت؟ قطعا این مقدار گفته شده کم نیست. تو چند سال گذشته استفاده از شبکه‌های اجتماعی به شدت زیاد شده. با این اوصاف معلومه که مشتری‌ها از ما توقع دارن تو شبکه‌های اجتماعی هم جوابشون رو بدیم.

 

سه ترفند جادویی برای برقراری ارتباط با مشتری برندمون

چطور با مشتری ارتباط برقرار کنیم؟ این سوال می‌تونه بارها و بارها از ذهن همه صاحبان کسب‌وکاری که موفقیت برندشون براشون اهمیت داره گذشته باشه. در این بخش قراره به سه نکته که رابطه ما و مشتریانمون رو زیر و رو می‌کنه، اشاره کنیم:

 

صادق بودن

تا حالا پیش اومده مشتری از شما سوالی بپرسه که جوابشو نمی‌دونستین؟ اگه چنین وضعیتی براتون پیش اومده، پیشنهاد می‌کنم رک و راست به اونا بگین که اطلاعات کافی در این زمینه نداریم! اما یادتون نره که خیال مشتری رو از این بابت که به سرعت جواب مناسبی در اختیارش می‌ذارین، راحت کنین.

 

یه نکته حیاتی در مورد اینکه چطور با مشتری ارتباط برقرار کنیم: اصلا و ابدا از عبارت‌های «فکر می‌کنم»، «می‌تونه باشه» و این طور چیزا استفاده نکنین. استفاده زیاد از این عبارت‌ها می‌تونه باعث سردرگمی شما بشه. یادتون نره که هر مشتری یه جواب صادقانه رو حتی اگه منفی باشه، به یه جوابی که هیچ صداقتی درش نباشه، ترجیح می‌ده.

 

عجول نبودن

خسته و کلافه شدن مخصوصا تو ساعتای آخر کار امری طبیعیه؛ اما نکته‌ای که وجود داره اینه که حواستون باشه سرسری از سوالای مشتری نگذرید و با اونا طوری رفتار نکنین که انگار بی‌اهمیتن!

 

تمرین صبور بودن

آخرین ترفند برای برقراری ارتباط با مشتری اینه که صبور بودن رو بلد باشین. مشتری یه خریدی انجام داده و در ازای اون توقع داره با حوصله جواب سوالاش رو بدین. پس به اونها حق بدهین اگه از شما رفتار عجولانه یا کوتاهی دیدن از دستتون عصبانی بشن!

 

همیشه به یاد داشته باشین که کمک بزرگ و درست بهتر از یک کمک سریعه.

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم با سه عامل اصلی برقراری ارتباط با مشتری یعنی صادق بودن، صبور بودن و عجول نبودن آشنا بشیم. قطعا ارتباط با مشتریان هزار و یک ترفند و روش داره ولی خوبه بدونین که رعایت این سه مورد از واجب هم واجب‌تره. در کل ارتباط با مشتری یکی از رمزهای موفقیت کسب‌وکارهاست. اگه تا به الان برای بهبود این روابط کاری انجام ندادین همین حالا آستیناتونو بالا بزنین!