6 ویژگی مدیر پشتیبانی موفق در هدایت تیم پشتیبانی

در ادامه درسنامه مدیریت پشتیبانی، می‌رسیم به درس ویژگی‌های مدیر پشتیبانی موفق! توی این درس اساسی‌ترین نکاتی که هر مدیر پشتیبانی باید بلد باشه رو گفتم. اگه اینها رو یادبگیرید خیلی راحت‌تر تیم‌تون رو مدیریت می‌کنید.

6 ویژگی مدیر پشتیبانی موفق در هدایت تیم پشتیبانی

در ادامه درسنامه مدیریت پشتیبانی، می‌رسیم به درس ویژگی‌های مدیر پشتیبانی موفق! توی این درس اساسی‌ترین نکاتی که هر مدیر پشتیبانی باید بلد باشه رو گفتم. اگه اینها رو یادبگیرید خیلی راحت‌تر تیم‌تون رو مدیریت می‌کنید.
مدیر پشتیبانی موفق

امروزه اگه می‌خوایم یه مدیر پشتیبانی موفق باشیم، باید به توصیه‌های علم جدید مدیریت عمل کنیم. توصیه‌هایی که اگه بهشون عمل نکنیم، پشتیبانیمون ضعیف میشه و رضایت مشتری به مرور زمان یا گاها خیلی فوری و شدید کاهش پیدا میکنه! توصیه‌هایی که توی این مقاله بهتون میگم، به شما کمک می‌کنن تا مهارت‌های رهبریتون رو تقویت کنید و به سطوح بالای مدیریت پشتیبانی مشتری برسید.

 

1. روی مشتری حساس باشیم!

اولین قدم اینه که بفهمیم مشتری‌هامون چی می‌خوان و چه شکلی میشه رضایتشون رو جلب کرد. باید همیشه آماده شنیدن بازخوردهای مشتری‌ها باشیم. اگه توی صنعت خدمات یا فروش کار می‌کنید، باید بدونید که مشتری‌هاتون با ارزش‌ترین دارایی شما هستن. هر کاری که ما می‌کنیم و هر تصمیمی که می‌گیریم، باید در جهت ایجاد یک تجربه متفاوت برای مشتری باشه. یک مدیر پشتیبانی کاردرست می‌دونه که عبارت «مشتری» مهم‌ترین کلمه‌ توی کارشه.

 

2. شفاف و کارآمد ارتباط برقرار کنیم

دومین قدم اینه که بتونیم با مشتری‌هامون خوب حرف بزنیم و مشکلاتشون رو حل کنیم. گاهی اوقات اتفاق می‌افته که تیم کارشناس‌های پشتیبانی نمی‌تونه به مشتری‌ها کمک کنه. اینجاست که ما به عنوان مدیر باید وارد بشیم و با تخصص و مهارت‌های ارتباطیمون مشتری‌ها رو راضی کنیم. این کار سخته ولی اگه بلد باشید چی کار کنید، می‌تونه تفاوت بزرگی ایجاد کنه.

 

3. فرهنگ مشارکت را ترویج بدیم

سومین قدم اینه که توی تیم پشتیبانیمون یک فضای دوستانه و برپایه همکاری ایجاد کنیم. باید بتونید وفاداری و اعتماد مشتری‌هاتون رو جلب کنید که این کار راحت نیست و نیاز به تجربه و تخصص داره.

 

ولی یه راه میان‌بر هم هست: اینکه تیم پشتیبانیمون رو به یک خانواده تبدیل کنیم. پژوهش‌ها نشون دادن که اگه تیم پشتیبانی باهم همسو باشن، به نتیجه‌ی خیلی بهتری می‌رسن. پس یک مدیر پشتیبانی خوب باید دوست‌ داشتنی، همدل و مشارکت‌گرا باشه.

 

4. یاد بگیریم چند کار را با هم انجام دهیم

چهارمین قدم اینه که بتونیم چند کار رو با هم انجام بدیم، به این کار میگن مولتی تسکینگ (multi-tasking). اینجا نمی‌شه گفت من نمی‌تونم چندتا کار رو باهم بکنم، چون تحلیل کردن فرایندهای شغلی به صورت هم‌زمان، یکی از الزامات شغل مدیر پشتیبانیه.

 

ما باید همه چیز رو کنترل کنیم و همه جا حضور داشته باشیم. این کار سخته ولی اگه بلد باشیم، می‌تونه کار رو برامون راحت‌تر بکنه.

 

5. همیشه آن هدف و تصویر بزرگ رو به اعضای تیم یادآوری کنیم

پنجمین قدم اینه که به تیم پشتیبانیمون بگیم که ما برای چی کار می‌کنیم. باید بدونن که ما اینجا نیستیم که برای خودمون کار کنیم، ما اینجا نیستیم که برای خودمون کار کنیم، ما اینجا هستیم که مشتری‌هامون رو خوشحال کنیم و یه تجربه‌ی عالی براشون بسازیم.

 

و در نهایت با این کار، وظیفه‌ی انسانی و اخلاقیمون رو انجام بدیم. یک مدیر پشتیبانی باید همیشه هدف و تصویر بزرگ رو به تیمش یادآوری کنه.

 

6. خلاقیت داشته باشیم

ششمین و آخرین قدم اینه که خلاق باشیم. داشتن خلاقیت برای هر مدیر پشتیبانی ضروریه. چون این شغل شامل نوآوری‌های زیادی تو فرآیندها و استراتژی‌های خدمات مشتریه. توانایی تفکر خلاق، کار رو برای مدیر پشتیبانی راحت‌تر می‌کنه تا با ایده‌ها و نظرات جدید و موثر مواجه شه و عملکرد سازمان رو بهبود ببخشه.

 

کلام آخر

تو این مقاله یاد گرفتیم که چطور می‌شه یه مدیر پشتیبانی موفق بود. این کار فقط با داشتن تخصص و تجربه و مهارت‌های اساسی شروع می‌شه. تیم پشتیبانیمون هم باید یه فرهنگ خوب و قابل اعتمادی داشته باشه که حس احترام و قدردانی رو نشون بده. چون تیم پشتیبانی مستقیما با مشتری‌ها حرف می‌زنه، اگه به این 6 توصیه‌ی طلایی عمل کنیم، می‌تونیم فروش و درآمد شرکتمون رو خیلی بالا ببریم.