به نظرتون درآمد شغل مدیریت فروش چرا اینقدر زیاده؟ خب با توجه به درآمد زیادش خیلی طبیعیه که سختیهای زیادی داشته باشه. ولی سختیهای شغل مدیریت فروش چیها هستن و چجوری حلشون کنیم. حتی اگر همهی وظایف مدیریت فروش رو خوب انجام بدین و کلی استعداد تو این زمینه داشته باشید باز هم به مشکل میخورید. حالا بیشتر دربارهش صحبت میکنم؛ ولی قبلش یه داستان میخوام راجع به این مبحث بگم.
خودم مدیر فروش نبودم؛ ولی یکی از دوستانم که مدیریت فروش شرکتی رو بر عهده داشت. واسهم تعریف میکرد که اوایل تو کارش حس میکرد کارمندانش ازش توقع زیادی دارن. میگفت که انتظارات ازم زیاد بود، نه اصلا بی نهایت بود. خیلی وقتها هم کلی کار میکردم؛ ولی نتیجهای نمیگرفتم. این مغزم رو داغون کرده بود.
در ادامه مقاله باهام همراه باشین تا 5 سختی شغل مدیریت رو بررسی کنم و بهترین راه رو برای حل کردنش بگم.
سختیهای شغل مدیریت
همین الان گفتم که مدیریت فروش سختیهای خودش رو داره. الکی الکی کسی بهتون تو ماه چهل پنجاه میلیون حقوق نمیده. اونم کسی که شرکت داره و اصول حسابداری رو بلده. بیایید این مشکلات رو بررسی کنیم:
1. فشار برای انجام کارها
شغل مدیریت فروش اینجوریه که همه ازتون انتظار دارن تا کارها رو به نتیجه برسین. طبیعتا شما هم تحریک میشین و تلاش میکنین تا به این افراد نشون بدین از پس همهی این کارها بر میاین. البته تا حدی هم ممکنه که از پس همه کارها بر بیایین. ولی این خیلی خسته کننده و اعصاب خرد کنه. یادتون باشه کسانی که استخدامت کرده به تواناییهات و خودت باور داره و برای همین نگران چیزی نباشین و با آرامش کارهاتون رو بکنین. هر چی بیشتر از استخدامیتون بگذره بیشتر تجربه و رشد میکنین.
فروشندگان میگن کسی که مدیر فروش شده تو کار فروشندگی خیلی خوب بوده. برای همین وقتی ما مشکلی داریم باید اون بتونه کمکمون کنه. خب این طبیعیه و جزو وظایف مدیریت فروشه. ولی چیزی که اینجا مشکله اینه که یک نفر مدیر فروشه و چند نفر هم کارمند فروش. یعنی چندین نفر ازتون توقع دارن کمکشون کنین و کارهاشون رو نظارت کنین. برای حل این مشکل از کسانی که استخدامتون میکنن درخواست کنید، شفافانه هدفشون رو بهتون بگن. همچنین به کارمنداتون آموزش بدین که خودشون مشکلشون رو حل کنن.
2. مسئولیت
یکی از سختیهای شغل مدیریت فروش اینه که کل مسئولیت تیم فروش به عهدهتونه. وقتی که تیم فروش موفق نشه همه چیز رو از چشم تو میبینن. برای اینکه بتونین این سختی رو حل کنین لازمه همیشه یک قدم از تیمتون جلوتر باشین. یعنی بدونین که هر یک از اعضای تیمتون چه توجه و حمایتی نیاز داره. مثلا هر چند یک جلسه فردی کوتاه با کارمنداتون داشته باشین و ازشون درباره کار و مشکلات بپرسین. اینجوری متوجه میشین کارمندتون به چی نیاز داره.
3. مدیریت زمان
یکی از سختی های مدیریت فروش به خصوص تو افراد تازه کار مدیریت زمانه. کسانی که تازه مدیر فروش شدن دوست دارن از همون روز اول اعضای تیمشون رو به خوبی بشناسن و روشون نظارت کنن. ولی این اشتباهه و فقط با گذر زمان میتونین اونها رو بشناسین. برای همین از همون اول کار ذره بینی رفتار نکنین. اولویتتون باید به سرانجام رسیدن اهداف تیم باشه و شناخت از تیم رفته رفته به وجود میاد و نگرانش نباشین.
واسه همینه که مدیران فروش اوایل کارشون کلی وقت کم میارن. چون میخوان همه کارمنداشون رو بشناسن و کارهای دیگهشون رو هم انجام بدن. برای حل این مشکل کارهاتون رو انجام بدین و زمانهایی رو که بیکار هستین رو به کارمنداتون اختصاص بدین. این باعث میشه که کارمندانتون رو خوب بشناسین و تو وقتتون صرفه جویی کنین.
4. انتقال از همکار به مدیر
اگر قبلا تو تیم فروش بودین و الان مدیر فروش هستین مشکلاتی برایتون پی میاد. خیلی از همکارای قبلیتون به واسطه حسودی گزارش منفیتون رو به مدیران بدن. مشکل دیگر سر راهه اینه که همکارانی که ئر گذشته باهاشون صمیمی بودین. این افراد توقع دارن به واسطه صمیمیت خارج از قانون باهاشون رفتار کنین. برای حل این مشکل به تیمتون بگین همون همکار قدیمی هستین و کارتون رو با جدیت دنبال میکنین.
5. استخدام و اخراج
وقتی قراره یه نیروی جدید به تیم اضافه کنید اول مشخص کنین قراره چه چیزی به تیم شما اضافه کنه. موقعی هم که قراره کسی رو اخراج کنین حتما از قبل جایگزینی براش داشته باشید. با اعضای تیم شفاف صحبت کنید و اجازه ایجاد ارتباط باز رو به اونها بدین تا نظراتشون رو به راحتی به شما بگن.
کلام آخر
یادتون باشه یکی از پردرآمدترین شغلها تو ایران مدیریت فروشه. اما مسئولیت های این بخش هم زیاده. باید بتونید مدیریت زمان داشته باشید. نیروهای جدید رو به خوبی آموزش بدید. برای اعضای تیم اهداف چالش برانگیز تعریف کنید و مثل یه مربی حرفه ای کنارشون بمونید.