ساخت تیم حرفهای فروش کار سختیه و مراحل مختلفی داره. این مراحل از استخدام کارمند فروش حرفهای شروع میشه تاااا طراحی تیم و بررسی تارگت فروش. همهی این کارها وظیفه مدیر فروشه. فروش، پیگیری مشتری، جذب سرنخ و غیره کارهای زیادی هستن که همه به بخش فروش ربط دارن. یک فرد به تنهایی نمیتونه همهی این کارها رو انجام بده. ممکنه یک فرد تو زمینه مذاکره با مشتری خیلی خوب باشه. ولی نتونه مشتری رو بعد از خرید پیگیری کنه.
خب طبیعیه که هر کس تو کار خاصی تبحر داره. برای همین لازمه این کارها رو یک تیم انجام بده. تیمی که توش همهی وظایف مشخص باشه. مهمه که تو این تیم همه وظایفشون رو به درستی انجام بدن تا تیم موفق بشه. ساخت تیم فروش حرفهای توی شرح وظایف مدیر فروش میاد که در ادامه باهاش آشنا میشین.
اهمیتِ داشتن تیم فروش خوب
گفتیم تیم فروش مثل یک تیم فوتباله وقتی همه کارهاشون رو درست انجام بدن موفق میشن. این هماهنگی روی همه چیز تاثیر داره. وقتی تیم هماهنگتر باشه بازیش زیباتره برای همین تماشاگر بیشتری پیدا میکنه. وقتی این تیم همه بازیاش رو ببره تماشگر زیادی برای دیدن بازیهاش به ورزشگاه میاد. حالا این بردها باعث قهرمانی تو آخر فصل میشه. این باعث میشه صاحب تیم پاداش خوبی بگیره.
بخشی از این پاداش هم به اعضای تیم میرسه. اگر بازیهای فوتبال رو دنبال کنید، میدونین که بازیکن خوب تو هر تیمی موفق نیست. مثلا رئال مادرید آن همه ستاره داره ولی بعضی وقتها به تیمهای رده پایین اسپانیا میبازه. بقیه تیمها هم اینجورین مهم بازی تیمی و استراتژی تیمه. امسال تو جام جهانی تیم ملی برزیل کلی ستاره و بازیکن تاپ داشت؛ ولی موفق نشد. چون کار تیمی ضعیفی داشتن و بازیکنها فقط به خودشون فکر میکردن.
فکر کنم با این یکی دوتا مثال متوجه شده باشین چرا کار تیمی مهمه. شاید به صورت فردی کارمندان شما از رقیبانتون ضعیفتر باشن. مثلا تجربهشون کمتر باشه یا نرخ تبدیل کمتری داشته باشن. ولی چون کار تیمی رو خوب انجام میدن، تیم فروش شما موفقتره. بارها این مورد برام اثبات شده. پاریس سنت ژرمن با آن همه ستاره به تیمهایی میبازه که نصفش هزینه کردن؛ ولی کار تیمی بلدن.
ساخت تیم حرفهای فروش
یادتون باشه برای اینکه یه تیم حرفه ای رو دور خودتون جمع کنین این 6 تا کار رو قبل از شروع انجام بدید.
- مشخص کردن نقشها
- سیستمهای بازخورد شفاف
- معیارهای قابل دست یافتن
- همراستایی با مأموریت شرکت
- تقسیم عادلانه کار
- استقلال فردی و یا جمعی برای انجام کار
بهبود عملکرد تیم فروش
1. ارتباطاتتون رو توسعه بدین
کارکنانی که حس میکنن مدیرشون به حرفهایشون گوش میده خیلی شاد و وفادارتر هستن. این کمک میکنه کارمند حس مالکیت کنه. برای همین مسئولیتش رو به خوبی انجام بده و تو کارش روحیه داشته باشه. بهتره از کارکنانتون بازخورد بگیرین تا ایدههایشون رو بگن. این باعث میشه که باهاشون صمیمیتر بشین و رابطهای صادقانه باهاتون داشته باشن.
2. ایجاد اعتماد تو محیط کار
فضای شرکت و کاری رو جوری طراحی کنین که اعتماد کارمندان رو جذب کنین. وقتی یکی بهتون اعتماد داشته باشه همه چیز رو پیشتون میگه. اینجوری از همه چیز خیلی زود آگاه میشین.
3. تیم فروش هدفمند
یادتون هست گفتم هر کی تو کار خاصی تبحر داره. پس لازمه قبل از ساخت تیم ویژگیهای افراد رو بخونین و به هر کدوم مسئولیتی مرتبط با استعدادهاش بدین. مثلا نمیشه کسی که تو یک تیم خوب گل میزنه رو دروازهبان کنید. بهتره اون شخص مهاجم باشه. به این میگن انتخاب اعضای درست تو جایگاه درست.
چجوری اعضای تیم رو قوی کنیم؟
- برایشون وقت بگذارین.
- به صورت صمیمی باهاشون ارتباط برقرار کنین.
- اهداف رو تعیین کنین.
- براشون جشن و مراسم قدردانی بگیرین.
کلام آخر
طی این مقاله توضیح دادیم چطور یه تیم فروش کارآمد داشته باشید. جمع کردن افراد کنار همدیگه کار سختی نیست اما مهم اینه که بتونید افراد مناسب رو توی جایگاه های مناسبی قرار بدید. اهداف درست براشون تعریف کنید و بهشون احساس مفید بودن بده.