حتماً میدونید که روشهای بازاریابی و فروش امروزی تا حد زیادی پیچیده شدن. به همین دلیل، خیلی از مدیران کسبوکار مجبورن برای نجات برندشون به بیزینس کوچینگ فکر کنن. با این حال، هنوز افراد زیادی وجود دارن که نمیدونن منظور از بیزنس کوچینگ چیه و سرمایهگذاری کردن روی این استراتژی چه مزایایی داره. اگه شما هم دنبال جواب این سوالات هستید، این مقاله رو از دست ندید.
بیزینس کوچینگ چیست؟
فردی که وظیفۀ بیزینس کوچینگ رو به عهده میگیره و خودش رو به عنوان کوچ کسبوکار معرفی میکنه، باید از مدیر یک سازمان به صورت کامل پشتیبانی کنه و در موقعیتهای پیچیده به کمکش بیاد. یک بیزنس کوچ همیشه در کنار مدیر هست تا به کمک هم بتونن یک برنامۀ جامع و عملی برای پیشرفت سازمان و رسیدن به اهداف تجاری پیادهسازی کنن.
یک بیزینس کوچ دقیقاً چه کاری انجام میده؟
به طور خلاصه، بیزینس کوچ باید شرکت رو در مسیر رسیدن به اهداف کوتاهمدت و بلندمدتش پشتیبانی کنه. یک کوچ کسبوکار که واقعاً کارش درست باشه، میتونه با تکیه بر تجربیات گذشتهاش، موانع، مشکلات و مسائل مختلف رو شناسایی و حل کنه.
در ادامه بعضی از وظایف بیزینس کوچ رو نام بردم:
- ابداع استراتژیها و تکنیکهایی برای افزایش فروش
- مشاوره در مورد نحوه برخورد با موقعیتهای تجاری جدید مثل شراکت، ادغام، مذاکره و راهاندازی محصول جدید
- اجرا کردن جلسات آموزشی برای مدیران با هدف ارتقای مهارت رهبری اونها
- ردیابی معیارهای کلیدی عملکرد برای بهتر کردن مسئولیتپذیری کارمندان
- شناسایی کردن نقاط ضعف و قوت شرکت و طراحی برنامههایی برای توسعه
البته یادتون باشه بیزنس کوچینگ با کوچینگ فروش تفاوت داره. درسته که یه سری وظایفشون مشترکه اما توی جزئیات تفاوتهایی با هم دارن!
بیزینس کوچ چه تفاوتی با منتور داره؟
وظیفۀ بیزینس کوچ اینه که یک استراتژی کلی برای بهبود کسبوکار تدوین و پیادهسازی کنه. این شخص طی دورۀ کاریش فیدبکهای لازم رو به کارمندای شرکت میده و سعی میکنه اونها رو وارد مسیری کنه که واقعاً به پیشرفت و توسعه ختم میشه.
اما تمرکز یک منتور در اغلب موارد روی توسعۀ شخصی کارمندهاست. یعنی وظیفۀ اصلی منتور اینه که نقاط قوت هر کدوم از کارمندها رو تقویت کنه تا اونها انگیزه و توانایی بیشتری برای انجام وظایفشون داشته باشن.
از بیزینس کوچ انتظار چه خدماتی رو داشته باشیم؟
خدمات بیزینس کوچ در کسبوکارها و موقعیتهای مختلف کاملاً متفاوته. اما یک سری خدمات مشترک هم وجود داره که در ادامه به اونها اشاره میکنیم:
- آنالیز کسبوکار (تدوین استراتژیهای مختلف برای تحلیل کسبوکار، بررسی منابعی مثل بودجه و زمان و…، تجزیهوتحلیل رقبا)
- تعیین هدف (اجرای جلسات طوفان فکری برای هدفگذاری و تعیین نقشه راه)
- برنامهریزی (طراحی و آمادهسازی فرآیندهای شغلی)
- پیاده سازی (اجرای استراتژیها و نقشهها)
مزایا و فواید بیزینس کوچینگ برای کسبوکار چیست؟
- کمک به گذشتن از موانع و چالشهای شغلی
- سرعت بخشیدن به رشد و توسعه کسبوکار
- شناسایی ناکارآمدیها
- کشف فرصتهای تجاری بالقوه
یک بیزینس کوچ عالی چه مهارتهایی باید داشته باشه؟
- توانایی گوش دادن موثر و درک کردن مخاطب
- برقراری ارتباط موثر
- توانایی پیادهسازی دانش و تجربیات
- تعیین اهداف و ارزیابی پیشرفت مدیران
- تفکر استراتژیک
- مهارتهای رایانهای
کلام آخر
این روزها به هزار و یک دلیل بیزینس کوچینگ برای صاحبان کسبوکارها اهمیت زیادی پیدا کرده. اگه شما هم قصد دارید به اوضاع و احوال شرکتتون تکونی بدید و البته، دستی به سرِ مهارتهای مدیریتیتون بکشید، این مهارت ها رو توی خودتون تقویت کنید و کارهایی مثل آنالیز کسب و کار، تعیین هدف، برنامه ریزی و اجرای درست و به موقع برنامهها رو توی حوزه کاریتون جدی بگیرید.