شما توی هر کسبوکاری هم که الان مشغول به کار باشید، حتما تو حوزه خودتون یه سری رقبای قَدَر دارید که باید بتونید تا بازار رقابتی امروز ازشون جلو بزنید. پس یه مسئله و نیاز مهم تو هر تجارتی، اینه که اول بتونه خیلی خوب رقباش رو بشناسه و یه استراتژی درست و حسابی برای پیشی گرفتن از اونها داشته باشه. اینجاست که مفهوم تحلیل رقبا میاد وسط و پررنگ میشه. تو این مسیر باید بتونید رقباتون رو خیلی خوب بشناسین و عملکردشون رو خیلی دقیق تحلیل کنید. برای همین هم تو این مقاله قصد کردیم، با هم در مورد مسئله تحلیل رقبا صحبت کنیم.
تحلیل رقابتی چیه؟
به سیر شناخت رقبای اصلی و تحقیق درباره محصولات، بازاریابی و استراتژی فروش اونها، تحلیل رقابتی میگن. با انجام این کار میتونید با نوشتن یه استراتژی منحصربفرد و قوی برای کسبوکارتون، از رقبا جلو بزنید.
در اصل تحلیل رقبا بهتون کمک میکنه، که نقاط ضعف و قوت رقباتون رو بشناسید و بر اساس اون عمل کنید.
مزیتهای تحلیل رقبا چیه؟
- شناسایی ارزش پیشنهادی خاص هر محصول
- شناسایی نقاط قوت و استراتژیهای رقبا
- شناسایی نقاط ضعف رقبا
- شناسایی نیازهای مشتری
تکنیکهای تحلیل رقبا
برای داشتن یه تحلیل دقیق و عمیق از رقبای کاریتون، باید مراحل زیر رو موبهمو اجراء کنید:
مشخص کردن رقبا
اولین قدم برای تحلیل رقیب، شناخت دقیق و کامل اون هست. پس اول مشخص کنید که با کی رقابت میکنید. رقبای خودتون رو تو دو دسته قرار بدید:
رقبای مستقیم: کسبوکارهایی که محصول و خدماتشون، مشابه شماست و تو منطقه جغرافیایی مشابه شما فعالیت میکنن.
رقبای غیرمستقیم: کسایی هستن که محصولشون با شما فرق داره، اما نیازهای یکسانی رو از مشتری برطرف میکنن.
نکته مهم اینجاست که برای تحلیل رقبا باید روی رقبای مستقیم تمرکز کنید.
مشخص کردن محصولات رقبا
در قدم دوم باید خط تولید محصولات رقیب و کیفیت محصولات خدمات ارائه شده توسط اونها رو خیلی دقیق و کامل تجزیهوتحلیل کنید. به قیمت محصولات و تخفیفهایی که به مشتری میدن هم، توجه کنید. تو این مرحله باید به این سوالها جواب بدید:
- قیمتهای شرکت رو چه رنجی میچرخه؟
- عمدهفروش هستن یا خردهفروش؟
- سهم بازارشون چقدر هست؟
- نیازهای مشتریهاشون چیه؟
- چطوری خودشون رو از رقبا متمایز کردن؟
- چطور محصولشون رو توزیع میکنن؟
تحقیق درباره تاکتیکهای فروش رقبا
قبل از تحلیل فروش رقبا، باید به این سوالها جواب بدین:
- فرآیند فروش رقبا چطوره؟
- از طریق چه کانالهایی فروششون رو انجام میدن؟
- کسبوکارشون در حال گسترش هست؟
- دلایل مشتری برای عدم خرید از اونها چیه؟
- درآمد سالیانهشون چقدره؟
- کارشناس فروش چقدر تو این فرآیندها دخالت داره؟
توجه به هزینههای ارسال رقبا
حتما تا حالا براتون پیش اومده که به خاطر هزینه بالای حملونقل، بیخیال خرید اینترنتی یه محصول بشید. حملونقل رایگان باعث میشه مشتری یه برند رو به بقیه برندها ترجیح بده. اگه تو صنایعی کار میکنین که باید محصول رو برای مشتری ارسال کنید، حتما به هزینههای حملونقل رقباتون توجه کنید.
رقبا چطوری محصولشون رو به بازار عرضه میکنن؟
تحلیل وبسایت رقبا، سریعترین راه برای بررسی وضعیت بازاریابیشون هست. به هر کدوم از موارد زیر توجه داشته باشید و اونها رو ثبت کنین:
- رقباتون وبسایت دارن؟
- مقاله یا کتاب الکترونیک منتشر کردن؟
- تولید محتوای ویدئویی دارن؟ وبینار برگزار میکنن؟
- پادکست تولید میکنن؟ اینفوگرافیک یا تصاویر کارتونی چطور؟
- مقالههای خاص دارن؟
- راهنما یا جدول خرید دارن؟
- کمپینهای تبلیغاتی آنلاین و آفلاینشون چطوری هست؟
نتیجهگیری
برای اینکه فرصتهای صنعت خودتون رو بهتر بشناسید حتما باید رقیبهای خودتون رو بشناسید. تحلیل رقبا بحث گسترده ایه اما پیچده نیست. کافیه از تاکتیکهای درستی برای شناختن رقباتون استفاده کنین. تمامی این موارد رو که گفتم بررسی کنین و با وضعیت خوتون مقایسه شون کنید. اونوقت متوجه میشید کجای صنعت قرار گرفتین و چه تغییراتی لازم دارید.