انواع شغل فروش را می شناسید؟

شغل فروش چیه؟ شما می‌تونید فقط فروشنده باشید یا آیا شغل‌های دیگه از فروش هم وجود داره؟ اگه اینها سوالات شما هم هست حتما این مقاله رو تا انتها بخونید.

انواع شغل فروش را می شناسید؟

شغل فروش چیه؟ شما می‌تونید فقط فروشنده باشید یا آیا شغل‌های دیگه از فروش هم وجود داره؟ اگه اینها سوالات شما هم هست حتما این مقاله رو تا انتها بخونید.
انواع شغل فروش

تو دهه‌های 60 و 70 صف خرید و فروش کوپن و این جور چیزها خیلی زیاد بود؛ ولی الان چی؟ فروش محصولات و خدمات توی این 30 – 40 ساله حسابی تغییر کرده. شغل فروش هم تو این مدت تغییرات زیادی کرده. به نظرتون تو 30  سال آینده چه تغییراتی می‌کنه؟

 

واسه اینکه فروشنده موفقی باشین، لازمه بدونین آینده شغل‌تون چجوری می‌شه و خودتون رو باهاش سازگار کنین تا موفق بشید.

 

انواع شغل فروش

قبل از اینکه درباره آینده شغل فروش صحبت کنیم، لازمه انواع شغل فروش رو بشناسین. تو حوزه فروش شغل‌های زیادی وجود داره؛ ولی به صورت کلی می‌شه گفت که تو این حوزه چندتا حرفه مشخص وجود داره:

 

نماینده توسعه فروش (SDR)

نماینده توسعه فروش که مسئولیت تولید سرنخ و هدایت لیدها تو کاریز فروش رو به عهده داره و یک نقش حیاتی و ابتداییه.

 

نماینده فروش داخلی

فروشنده داخلی معمولا محصولات یا خدمات رو از راه دور با استفاده از ایمیل، شبکه اجتماعی و تلفن می‌فروشه. این فروشنده داخل شرکت کار می‌کنه؛ یعنی واسه فروش پاش رو از شرکت بیرون نمیذاره.

 

نماینده فروش خارجی

محصولاتش رو تو جلسات حضوری می‌فروشه. این فروشنده تو نمایشگاه، رویداد و به صورت کلی خارج از شرکت فعالیت می‌کنه. تخصص این فرد، فروش حضوری هست.

 

مدیر حساب‌ها

مدیر حساب‌ها مسئول برقراری ارتباط و حفظ روابط بلندمدت با مشتری هاست. هدفش هم از این کار، پیدا کردن فرصت‌های فروش بیشتره.

 

سرپرست فروش

سرپرست فروش هم یه شغل دیگه توی حوزه فروشه که مسئول هدایت تیم فروشه تا اون‌ها به اهداف‌شون برسن. جدا از اون مسئولیت آموزش و استخدام افراد جدید هم به عهده این فرده.

 

مدیر موفقیت مشتری (یا CSM)

این فرد رابط بین شرکت و مشتریاست تا مطمئن بشه فرد تجربه خوبی از خرید داشته.

 

مهندس فروش

مهندس فروش هم محصولات فنی رو به بیزنس‌ها می‌فروشه. این فرد دانش زیاد و منحصر به فردی درباره محصول داره.

 

مدیر عملیان فروش

مدیر عملیات فروش هم یکی از اعضای تیم فروش هست که مسئول فرایندها، ابزارها و فناوری‌ها به کار رفته توسط تیم فروشه و معمولا موانعی که جلو موفقیت فروش رو می‌گیره رو کشف و برطرف می‌کنه.

 

مدیر فروش منطقه‌ای

مدیر فروش منطقه‌ای هم از اون دسته پست های سازمانیه که احتمالا شما هم دلتون بخواد انتخاب کنید. این مدیر روی فعالیت فروش، عملیات و عملکرد تیم تو یک منطقه خاص نظارت می‌کنه.

 

مدیر فروش

مدیر فروش هم که معرف حضور همه هست و احتمالا تا حالا اسمش رو شنیدید. مدیری که روی کار همه‌ی مدیران فروش منطقه‌ای نظارت می‌کنه، به سرپرست‌ها آموزش می‌ده و اهداف فروش سالانه رو تعیین می‌کنه.

 

معاون فروش

معاون فروش هم یکی دیگه از اعضای تیم فروشه که ممکنه توی تیم شما هم حضور داشته باشه. معاون فروش با ایجاد اهداف کوتاه و بلند مدت به مدیر فروش کمک می‌کنه استراتژی فروش موفقی بسازه.

 

مدیر توسعه

مدیر توسعه کسب‌وکار هم که مسئول شناسایی فرصت‌های جدید بیزنس، تمرکزش روی نحوه درآمدزایی بیشتر، بهبود سودآوری و رشد کسب و کاره.

 

مشاور فروش

مشاور فروش یک نماینده فروش با تجربه‌است که بازار رو خوب می‌شناسه و به فروشنده ها مشاوره می‌ده.

 

آینده شغل فروش

تقریبا از زمانی که آدم و حوا پاشون رو روی زمین گذاشتن، افراد به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول فروشندگی هستن. از زمانی که افراد معامله کالا به کالا می‌کردن، فروشندگی وجود داشته. ولی این حرفه روز به روز تغییر کرده و در آینده هم تغییر می‌کنه؛ ولی چجوری؟

 

تکامل‌ کانال‌های ارتباطی

الان هم شاهد این موضوع هستین، استفاده از شبکه‌های مجازی واسه فروش و ارتباط با مشتری نسبت به سال‌های گذشته خیلی پیشرفت کرده و در آینده این پیشرفت بیشتر هم می‌شه.

 

اتوماسیون

احتمالا اتوماسیون کارها در آینده بیشتر هم می‌شه و این به صرفه جویی در زمان منجر می‌شه. جدا از اون دیگه فروشنده‌ها چیزی رو فراموش نمی‌کنن یا نیمه کار انجام نمی‌دن. حتی فروش می‌تونه اتوماتیک بشه.

 

افزایش فروش

بازاریابی از چند سال قبل پیشرفت زیادی کرده و ادامه هم خواهد داشت. بازاریابی خوب باعث می‌شه که فروش روز به روز بیشتر هم بشه.

 

از بین رفتن بخشی از نقش‌ها

خیلی از کارها در آینده به صورت اتوماتیک انجام می‌شه. به همین خاطر بعضی از مشاغل از بین می‌رن یا یک فرد وظیفه چند شغل حوزه فروش رو خواهد داشت.

 

نرم افزار به عنوان دستیار فروش

در آینده نرم افزارهایی مثل هوش مصنوعی به دستیار فروشنده ها تبدیل می‌شن و بهشون کمک می‌کنن تصمیمات مبتنی بر داده بهتری بگیرن.

 

توسعه خدمات دهی

با همه گیر شدن استفاده از تکنولوژی ابری، بیشتر شرکت‌ها از حالت خدمات رسانی محلی خارج شده و محصولات‌شون رو تو مناطق بیشتری ارائه می‌دن.

 

ارتباطات بهتر، درآمد بیشتر

با توجه به بازار می‌شه گفت در آینده فروشنده‌ای که ارتباطات بهتری برقرار کنه، تو کارش موفق‌تر می‌شه و حکم طلا رو واسه بیزنس‌ها رو داره.

 

کلام آخر

شغل فروش برای هر بیزنسی خیلی مهمه و درآمد خوبی هم داره.و  برای اینکه بتونین تو این حرفه موفق بشید، لازمه که بدونین این شغل در آینده چه بلایی سرش میاد و چجوری می‌شه. قطعا بعضی از شغل‌ها حذف میشه و شغل‌های جدیدی جای اونها رو می‌گیره. پس به روند تغییرات دقت کنید و سعی کنید مهارت‌هاتون رو توسعه بدین.