شاید تا حالا اسم “حسابداری فروش” به گوشتون خورده باشه، اما واقعا این حرفه چیه و چه نقشی توی رشد و مدیریت فروش داره؟
حسابداری فروش یکی از اون موضوعاتیه که نه تنها به مدیریت دقیقتر فرآیندهای مالی کمک میکنه، بلکه باعث میشه شما بتونید تصمیمات هوشمندانهتری برای بهبود عملکرد بیزینستون بگیرید. توی این مقاله، از صفر تا صد این شغل رو بررسی میکنیم: از مسئولیتها و مهارتهای لازم گرفته تا ابزارهایی که میتونید برای بهینهسازی کارتون استفاده کنید.
حسابداری فروش چیست؟
حسابداری فروش، یعنی مدیریت درآمدهایی که از فروش محصولات یا ارائه خدمات به دست میاد. حالا نقش اصلی این حرفه چیه؟ یه حسابدار فروش کسیه که فرآیندهای مرتبط با فروش رو مدیریت میکنه؛ از تولید سرنخها و پیشبینی بازار گرفته تا بستن قراردادها و تحلیل نتایج.
وظایف حسابدار فروش
هر شغلی وظایفی داره که باید به خوبی اونها رو انجام بدین تا توش حرفهای بشید. حسابداری فروش هم به همین شکله که اینجا وظایفش رو به شکل خلاصه آوردم:
1. ثبت قیمت محصولات و خدمات جدید تو نرم افزار مدیریت حسابداری
حسابدار فروش باید لیست فاکتورهای فروش در روز، محاسبه کل کالای فروخته شده به علاوه مالیات رو به نرم افزار حسابداری فروش وارد کنه. این اطلاعات به حسابدار کل کمک میکنه همهی هزینهها رو ببینه و خیلی بهتر و راحتتر تحلیل کنه. مثلا اگه امروز 2 تا کت و شلوار با قیمت 10 میلیون فروختید و مالیات هر کدوم 10 درصده. باید بگید که امروز دوتا کت شلوار فروختید با قیمت خریداری شده 15 میلیون که با محاسبه مالیات 16.5 میلیون میشود.
2. به روز رسانی و پیگیری دریافت و تحویل فاکتورها
حسابدار فروش باید فاکتورهای ورودی و خروجی و کوپنهای تخفیف رو مدیریت کنه. این فرد تعیین میکنه به هر شخص چقدر تخفیف بدین تا شرکت ضرر نکنه و برای فرد هم جذاب باشه. این فرد باید با بخش انبار هماهنگ باشه تا محصولات موجود رو به فروشندهها اعلام کنه تا چیزی که موجود نیست رو نفروشن.
3. مدیریت نقدینگی و بدهی
این وظیفه بیشتر برای حسابداران فروش فروشگاههایی هست که محصولاتشون را به صورت اقساطی میفروشند. این فرد باید بدهیها را پیگیری کند. در آخر هر روز هم باید لیستی از محصولات فروخته شده، سود و قیمت خرید با احتساب مالیات و بدون مالیات بنویسه.
دیگر وظایف حسابدار فروش
- ارتباط با مشتریان برای مشاوره
- تهیه لیست قیمت محصولات و خدمات
- گزارش استفاده از فاکتورهای مالی و ثبت اطلاعات مشتری
مهارتها و صلاحیتهای حسابدار فروش
یه حسابدار فروش یک سری مهارت و صلاحیت هم نیاز داره که داشته باشه تا بتونه توی این حوزه استخدام یا حتی موفق باشه. مثلا:
- لیسانس حسابداری با مهارت فروش عالی
- چیزی حدود 5 سال سابقه کار برای سمت کارشناس ارشد
- دانش گستردهای از مهارتهای فروش تاکتیکی
- وقت شناس و قابل اعتماد با مهارت ارتباطی خوب
- توانایی کار تیمی و تولید باکیفیت سر زمان مشخص
- مهارتهای ارتباط کلامی و شفاهی قوی
- مهارتهای تحلیلی پویا
- توجه به جزئیات، اولویت بندی و مدیریت زمان
- حتی داشتن نگرش مثبت
نرم افزار حسابداری فروش
افراد روزانه به عنوان حسابدار فروش وظایف زیادی دارن. بیشتر این زمان صرف تجزیه و تحلیل آمارها و بعضی کارهای تکراری میشه. این روزها بدون نرمافزار حسابداری کار کردن خیلی سخته. البته از هر نرم افزار حسابداری که توی بازار هست میتونید استفاده کنید اما یادتون باشه یه نرمافزار حسابداری خوب باید قابلیت صدور فاکتور، مدیریت موجودیها، گزارشدهی و حتی پیشبینی بودجه رو داشته باشه. علاوه بر این، استفاده از نرمافزار CRM میتونه نقش مهمی توی بهبود بهرهوری و کاهش کارهای تکراری داشته باشه.
کلام آخر
حسابداری فروش یکی از بهترین مسیرهای شغلی برای تازهکارهای حسابداریه. این کار، پایه و اساس یادگیری مهارتهای حرفهای در دنیای مالیه و فرصتهای زیادی رو برای رشد و پیشرفت فراهم میکنه. پس اگه به دنبال یه شغل با درآمد مناسب و امکان پیشرفت هستید و به حسابداری هم علاقه دارید، حتما حسابداری فروش رو جدی بگیرید.