فروشنده یکی از عناصر اصلی هر کسبوکاری هست که توی موفقیت یا شکست اون کار نقش مهمی داره. فرقی نمیکنه یه فروشنده تازهکار هستین یا اینکه چند تا پیرهن تو این راه پاره کردید. از اونجایی که دنیای کسبوکار مدام در حال تغییره، شما هم باید رشد کنید و خودتون رو با این تغییرات وفق بدید، تا بتونید تو کارتون موفق بشید. شما میتونید با یادگیری یه سری مهارتهای عملی فروشنده موفق، تو کارتون پیشرفت کنید و به اوج برسید.
در کل، هر فروشنده موفق یه سری ویژگیها و خصوصیاتی داره که اون رو از بقیه متمایز میکنه. نکته کلیدی هم تو این مسیر، یادگیری خصوصیات یه فروشنده خوب هست. چطوری میتونیم یه فروشنده حرفهای بشیم؟ تو این مقاله به چند تا از خصوصیات یه فروشنده خوب اشاره میکنیم، تا شما هم بتونید اونها رو تو خودتون تقویت کنید و در نتیجه فروش بیشتری داشته باشید.
ویژگیهای یه فروشنده خوب
1. بازار و محصولتون رو خوب میشناسه
یه فروشنده خوب محصول رو میشناسه و ارزش اون رو خیلی خوب میدونه. با مزایای محصول برای مشتری، به طور کامل آشنا هست. فروشنده خوب سعی نمیکنه به هر قیمتی محصول رو به مشتری بفروشه، در عوض تمام تلاشاش بر این هست که محصولی به مشتری ارائه بده، که نیازهاش رو برطرف کنه.
علاوه بر شناخت کامل محصول، باید با بازار محصول و فضای رقابتی اون هم آشنا بشید. باید بدونید رقبا چه محصولی رو ارائه میدن و اون محصول چه مزایایی داره. سعی کنید متمایز و منحصر بفرد باشید. مشتری فقط در صورتی ازتون خرید میکنه که بدونه یه محصول با کیفیت خوب و با قیمت رقابتی ارائه میدید.
2. سرنخهای درست رو شناسایی میکنه
شناسایی سرنخ درست، یکی از مهمترین خصوصیات یه فروشنده خوب هست. اگه سرنخ درستی رو انتخاب نکنید، هیچ وقت به هدفتون نمیرسید و فقط وقتتون رو تلف کردین. اما اگه رو سرنخهای درست تمرکز کنید، فروشتون رو به میزان قابل توجهی بالا میبرید و در نتیجه مشتریهای وفادار زیادی پیدا میکنید.
3. ابتکار داره
یکی از ویژگیهای فروشنده خوب این هست که، منتظر نمیمونه تا بهش بگن چیکار کنه و خودش دست به کار میشه. همچین فروشندهای دائم دنبال راه برای فروش بیشتر و بهتر محصولات هست.
اگه میخواید خصوصیت فروشنده حرفهای رو تو خودتون تقویت کنید، بهتره مدام حواستون به محیط کار باشه. از وقایع ایده بگیرید و تو کار خودتون از تجربههاتون استفاده کنید.
4. از قبل خودش رو آماده میکنه
یه فروشنده حرفهای قبل از تماس با مشتری، خودش رو آماده میکنه. یعنی درباره مشتری و سلائقاش تحقیق میکنه و همه اطلاعات مورد نیازش رو جمع میکنه. فروشنده خوب، یهویی به دیدن مشتری نمیره، بلکه با برنامه عمل میکنه. از قبل به سوالاتی که ممکنه مشتری بپرسه، فکر میکنه و براشون جواب آماده داره.
5. با مشتری ارتباط عاطفی برقرار میکنه
شاید نتونید با همه مشتریها ارتباط نزدیکی برقرار کنید، اما سعی کنید تا حد امکان باهاشون در تماس باشید. اگه به مشتری نشون بدید که درکش میکنید، تمایل بیشتری به ادامه ارتباط با شما نشون میده. یادتون باشه هیچ دو تا مشتریای شبیه هم نیستن، پس با هر کدوم به سبک خودش رفتار کنین. لازم هم نیست که همیشه رسمی رفتار کنید، با مشتری راحت و بیتکلف اما با احترام تمام، صحبت کنید. با این کار، مشتری کنارتون احساس راحتی بیشتری میکنه.
6. شنونده خوبی هست
خوب گوش دادن به حرفهای مشتری، یکی از خصوصیات مهم و کلیدی یه فروشنده حرفهای محسوب میشه. اگه خوب به مشتری، مشکلات و نیازهاش گوش ندید و هدفتون فقط تبلیغ محصول خودتون باشه، شانس زیادی برای موفقیت ندارید. با خوب گوش دادن به حرفهای مشتری، نه فقط بهش احترام میذارید، بلکه میتونید با جلب اعتمادش، یه رابطه طولانی مدت و عمیق باهاش برقرار کنید. با خوب گوش دادن، میفهمید که دغدغه مشتری چیه، چی میخواد و چه فاکتورهایی براش مهم هست. در نتیجه میتونید راهحلی بهش پیشنهاد بدید، تا مشکل و نیازش رو برطرف بکنه.
7. صادق و روراست هست
صداقت رمز موفقیت هست. یه فروشنده خوب، هیچوقت و هیچوقت برای بستن معامله به دروغ و دوز و کلک متوسل نمیشه. چون خیلی خوب میدونه که دروغ هیچ کمکی که به کسبوکارش نمیکنه هیچ، حتی کارها رو بدتر خراب میکنه. تو دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات، دیگه نمیشه هر محصولی رو به مشتری فروخت. معمولا مشتری قبل از خرید تحقیق میکنه و اطلاعات خوبی درباره محصول و شرایط خرید داره. پس اگر بفهمه که باهاش روراست نیستید، دیگه هیچوقت نمیتونید محصول یا خدمتتون رو بهش بفروشید. یکی از خصوصیات یه فروشنده خوب این هست که قولی نمیده که نتونه بهش عمل کنه؛ یا اینکه یه قیمت فضایی بهتون پیشنهاد نمیده! اگه با مشتری صادق باشید، اعتمادش رو جلب میکنید، میتونید راحتتر باهاش معامله کنید و حتی میتونید رابطه بلند مدتتری باهاش برقرار کنید.