فرض کنین که یه کارخانه آبلیموسازی دارین. توی این کارخانه از 50 کیلو لیمو حدود 12 کیلو آبلیمو تولید میشه. میشه گفت 24 درصد لیموها، آبلیمو میشن یعنی نرخ تبدیل 24 درصده. حالا اگه لیموهای باغ آقای عسگری پر آب تر باشن و هر 50 کیلو از این لیموها 15 کیلو آب لیمو بده، به نفع صاحب کارخانهس تا حد امکان از آقای عسگری خرید کنه. به این درصدها نرخ تبدیل میگن که از کلیدی ترین شاخص های عملکردی یا KPI تصمیم گیری مدیران فروشه.
نرخ تبدیل چیه؟
Conversion rate معیاری واسه سنجش درصد افراد یا بازدیدکنندگانی رو نشون میده که تو یه دوره معین کار خاصی رو انجام دادن. این کار میتونه شرکت تو نظر سنجی یا تبدیل شدن به مشتری باشه. مثلا یه نظر سنجی میذارین بین کسایی که تو 3 ماه گذشته اولین خریدشون رو انجام دادن. اگه کل این افراد 200 نفر باشن و 140 نفر تو نظرسنجی شرکت کنن. نرخ تبدیل اولینهای سه ماه گذشته به نظر دهنده 70 درصده.
دلیل اهمیت بالای نرخ تبدیل چیه؟
این شاخص بهتون در ارزیابی صفحات وب و اپلیکیشنتون کمک میکنه. بهتون میگه چند نفر از کاربراتون به اهدافی که تعیین کردین، رسیدن. این باعث میشه موفقیت سایت یا اپلیکیشنتون رو بسنجین و در صورت لزوم عملکردش رو بهبود دهین. اگه نرخ تبدیلتون بالا باشه ممکنه ترافیکتون مثل گذشته باشه؛ ولی فروشتون بیشتر شه.
مثلا تو یه ماه 1 میلیون واسه جذب 200 بازدیدکننده خرج میکنین. اگه نرخ تبدیلتون از بین این 200 نفر به مشتری 25 درصد باشه یعنی هر مشتری 20 هزار تومان هزینه جذب برداشته. ولی اگه نرخ تبدیلتون 50 درصد باشه، 100 نفر مشتریتون شدن که هزینه جذب هر کدوم 10 هزار تومانه.
چجوری نرخ تبدیل رو بیشتر کنیم؟
فرایند شناسایی اهداف تبدیل، محاسبه نرخ تبدیل این اهداف و بهینه سازی سایت یا اپلیکیشن واسه بهبود نرخ تبدیل، CRO یا همون بهینه سازی نرخ تبدیله. این فرایند درباره اینکه چرا بازدید کنندگان به مشتری تبدیل نمیشن یا افراد کار خاصی رو انجام نمیدن فرضیه هایی بیان میکنه. بعدش با آزمونی مثل A/B همه فرضیهها رو تست میکنیم.
روش سنجش و اندازه گیری نرخ تبدیل
نرخ تبدیل هم مثل هزاران معیاری دیگه واسه محاسبهی دلایل افزایش یا کاهش مشتریان احتمالیه. این شاخص مخصوص بیزنسهای آنلاینه و نشون میده بین بازدیدکنندگانتان چقدر محبوباید.این شاخص تو تعیین موفقیت و رشد یه شرکت نقش مهمی داره. از نرخ تبدیل نمیشه واسه ارزیابی کانالهای فروش یا تیم فروش استفاده کرد. نرخ تبدیل فقط واسه تخمین زدن مشتریان احتمالیه نه مشتریان واقعی.
محاسبه نرخ تبدیل
نرخ تبدیل نسبت تعداد بازدیدکنندگان یه وب سایت که به مشتریان بالقوه تبدیل شدن بر کل بازدید کنندگان سایته. یعنی تعداد بازدیدکننده های سایت که به مشتری واقعی تبدیل شدن رو به کل بازدیدکننده ها تقسیم میکنید و نرخ تبدیل تون به دست میاد. واسه محاسبه دقیق نرخ تبدیل لازمه یه تعریف مناسب از مشتریان احتمالی، بازدید کننده ها و تبدیل داشته باشین. به طور کلی هیچ معیار مشخصی واسه نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری احتمالی وجود نداره. چون نرخ تبدیل با اهداف و استراتژی های شرکت ارتباط داره. واسه همین هر شرکتی نرخ تبدیل مشتریان بالقوهش رو با توجه به اهدافش میسنجه.
کلام آخر
در نهایت یادتون باشه وبسایت شما باید اطلاعاتی رو که مشتری ها نیاز دارن در اختیارشون بذارن. مطالب و محتوایی که تولید میکنید باید مرتبط با صنعتتون باشه. به این ترتیب هست که مخاطب به شما اعتماد میکنه و تبدیل به مشتری نهایی میشه.