این مقاله بین مقالههای افزایش فروش چی کار میکنه؟ بذارید با یه مثال شروع کنم. تا حالا از یه سوپرمارکت خرید کردید؟ قطعا جوابتون “بله” هست. پس برای خرید ماست، شیر، پودر لباسشویی، مایع ظرفشویی و… به سوپرمارکت محلتون یا یه فروشگاه زنجیرهای رفتید. فرض کنید سه تا برند مایع ظرفشویی تو یه فروشگاه دیدید. شما همیشه یکی از اون برندها رو انتخاب میکنید. حالا یه سوال مهم: تا حالا از خودتون پرسیدید، چرا اون برند رو انتخاب کردید و برندهای دیگه رو نه؟
دلیل یا دلایلتون برای انتخاب یه برند چیه؟ سادهتر بگم چی تو اون برند دیدید، که انتخاباش کردید؟ حتما گزارههای مهمی برای خودتون داشتید، که اون برند رو بر بقیه برندها ترجیح دادید. مثلا چه چیزهایی؟ در مورد یه مایع ظرفشویی فاکتورهایی که باعث ترجیح انتخاب یه برند میشه میتونه قیمت محصول، قدرت پاک کنندگی، نوع بستهبندی محصول و… باشه. یا مثلا در انتخاب یه محصول خوراکی علاوه بر این فاکتورها، پای یه فاکتور مهم دیگه هم به اسم مزه و طعم میاد وسط.
پس مجموعه یه سری از فاکتورها هستن، که دست به دست هم میدن تا شما از بین برندهای مختلف، یه برند خاص رو بر بقیه مقدم بدونید. به مجموعه این عوامل که اون برند رو از بقیه رقبا متمایز میکنه، مزیت رقابتی یا همون Competitive Advantage میگن.
برای همین تو این مقاله میخوایم، در مورد تعریف مزیت رقابتی باهاتون بیشتر صحبت کنیم؛ تو متن بالا هم سعی کردیم یه مثال برای مزیت رقابتی براتون بگیم، تا مفهوماش براتون واضحتر بشه. همینطور در ادامه در مورد انواع مزیت رقابتی، نحوه ایجاد مزیت رقابتی و نقش مزیت رقابتی در کسب و کار هم، مطالب تکمیلی رو در اختیار شما خوانندگان عزیز خواهیم گذاشت.
تعریف مزیت رقابتی
خیلی ساده بخوام بگم، مزیت رقابتی یعنی یه شرکت بتونه عملکرد بهتری نسبت به رقباش، داشته باشه. یعنی محصولاتاش اونقدری برای مشتری متمایز باشه، که از بین برندهای مختلف، انتخاباش فقط همون برند خاص باشه.
چطوری مزیت رقابتی در کسب و کارمون ایجاد کنیم؟
تو بحث ایجاد مزیت رقابتی، یه مسئله مهم وجود داره، اون هم این هست که «مزیت رقابتی باید پایدار باشه». حالا این یعنی چی؟ بذارید یه مثال براتون بزنم. فرض کنید مزیت رقابتی شما این هست که همیشه پایینترین قیمت رو به مشتری ارائه بدید، پس باید بتونید همیشه این وضعیت رو حفظ کنید.
نکته مهم دیگه تو مبحث ایجاد مزیت رقابتی، این هست که باید خاص و منحصربفرد باشه، تا رقبا نتونن اون رو کپی کنن.
انواع مزیت رقابتی کدومها هستن؟
هر کسبوکاری بسته به ماهیت فعالیتهایی که داره و پرسونای هدفاش، روشهای خاص خودش رو برای ایجاد مزیت رقابتی داره. برای همین هم انواع مختلفی از مزیتهای رقابتی تو بازار امروز وجود داره.
1. مزیت رقابتی بر مبنای هزینه
معمولا مشتری قیمت دستش هست و اینکه بتونه یه محصول باکیفیت رو با قیمت پایینتر خریداری کنه، خیلی راضی و خوشحالش میکنه. پس اگه بتونید پایینترین قیمت رو ارائه بدید، تبدیل به انتخاب همیشگی مشتری خواهید شد.
2. مزیت رقابتی بر مبنای محصول/خدمات متمایز
اگه محصولات یا خدماتتون، خاص و متفاوت باشن و فقط هم شما اونها رو ارائه بدید، خیلی از مشتریها شما رو انتخاب میکنن.
3. مزیت رقابتی محرک اول
تو بازار کسبوکار، همیشه پیشگام شدن و اولین بودن خیلی تو خاطرها میمونه. پس اگه بتونید تو ارائه خدمات یا محصولات جدید پیشگام باشید، حتما مورد توجه مشتریها قرار میگیرید. حتی اگه بعدها هم رقبایی بیان که خدمات مشابه داشته باشن، بازم تو ذهن مشتری یه جایگاه ویژه دارید.
4. مزیت رقابتی بر مبنای زمان
تو خیلی از موقعیتهای تجاری، زمان یه فاکتور خیلی مهم میشه. حتی گاهی مشتری حاضره برای اینکه محصول زودتر به دستاش برسه، هزینه بیشتری رو هم بپردازه. پس اگر محصولاتتون به موقع و با یه زمانبندی حساب شده ارائه بشن، این خودش براتون یه مزیت رقابتی مهم هست.
5. مزیت رقابتی بر مبنای فناوری
پیشرفت فناوری هم نقش مهمی تو رقابت داره. پس استفاده از فناوریهای جدید، طوری که باعث راحتی کار مشتری بشه، میتونه یه مزیت رقابتی خوب برای شما باشه.
روشهایی برای ایجاد مزیت رقابتی
امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و فناوری، رقابت تو بازار نسبت به گذشته سختتر هم شده. پس باید حتما از خلاقیتتون نهایت استفاده رو ببرید و با ایجاد روشهای نوین مزیت رقابتی، بازار رو به دست بگیرید. در ادامه میخوایم در مورد این روشها باهاتون صحبت کنیم.
داشتن یه فرهنگ سازمانی پرشور و سالم
یادتون باشه همیشه یه سازمان موفق با کارمنداش هست که موفق هست. بدون اونها اصلا موفقیت معنایی نداره. اگه شما نتونید کارمندهاتون رو شاد و راضی نگه دارید، چطور انتظار دارید که مشتریها ازتون رضایت داشته باشن؟ پس کارمنداتون رو خوشحال نگه دارید، تا مشتریها هم ازتون راضی باشن.
مشتری کمتر، اما بزرگتر!
یه راهکار دیگه هم این هست که برید سراغ بازارهایی، که میدونید تو اونها رقبای کمتری دارید. درسته که به دست آوردن مشتری تو این بازارها سختتره، اما اگه موفق بشین مشتریهای خیلی وفادارتری رو به دست میارید.
شناخت زیروبم مشتری
یه مسئله مثل روز روشنه و اونم اینکه مشتری با مشتری فرق میکنه. نیاز هر مشتری با بقیه مشتریها فرق میکنه. پس بزرگترین مزیت رقابتی یه شرکت این هست که بتونه نیازهای هر مشتری رو بشناسه و اونها رو برطرف کنه. وقتی مشتری حس کنه که عمیقا درکاش میکنید، دیگه سراغ هیچ برندی جز شما نمیره.
تقویت نقاط قوت
هر کسبوکاری یه سری نقاط قوتی داره. این نقاط قوت همونهایی هستن، که مشتری بالاشون بهتون پول میده. پس باید خیلی تو تقویت این نقاط قوت تلاش کنید.
ایجاد ارزشهای خاصتر برای مشتری
برای ایجاد یه ارزش و مزیت رقابتی خاص برای مشتری، باید اول خودتون رو جای مشتری بذارید. مثلا فرض کنید میخواید روی محصول تخفیف بذارید. از چشم مشتری به قضیه نگاه کنید. کدوم تخفیف مشتری رو بیشتر از همه خوشحال میکنه؟ همون میشه یه مزیت رقابتی جذاب برای کسبوکارتون.
سیستم پاداش
یکی از بزرگترین مزایای سیستم پاداشدهی به کارمندها و مشتریها، این هست که به ایجاد ارتباط موثر بین کسبوکار و مشتری، کمک بزرگی میکنه.
مثال برای مزیت رقابتی
بیاید با هم چند تا از مثالهای مشهور برای مزیت رقابتی، رو بشناسیم:
مک دونالد
مک دونالد تو یه مورد پیشرو هست و اون هم ارائه محصول با کمترین قیمت، به مشتری هست. برای همین هم تو کل دنیا، طرفدارهای زیادی داره.
اپل
اپل هم با محصولات خاص و منحصربفردش بازار رو در دست گرفته. ایدهشون هم اینه، هرچی بیشتر پول بدی، بیشتر آش میخوری! پول بیشتر بده، محصول باکیفیتتر بخر! برای همین هم با وجود قیمت بالا، خیلیها مشتاق خرید از این برند هستن.