جذب مشتری بیشتر با 8 روش ساده و کاربردی

اگه دنبال بهترین روش های افزایش مشتری هستید، حتما این مطلب رو بخونید. براتون 8 روش ساده و سریع جذب مشتری رو خلاصه کردیم

جذب مشتری بیشتر با 8 روش ساده و کاربردی

اگه دنبال بهترین روش های افزایش مشتری هستید، حتما این مطلب رو بخونید. براتون 8 روش ساده و سریع جذب مشتری رو خلاصه کردیم
راه های جذب مشتری

حالا که درمورد افزایش فروش حرف زدیم، بریم سراغ جذب مشتری. فرقش چیه؟ تکنیک‌های افزایش فروش، تا حد زیادی روی مشتری‌های فعلی و قدیمی تمرکز می‌کنن؛ ولی تکنیک‌های جذب مشتری، جزئی از تکنیک‌های بازاریابی هستن و هدفشون پیدا کردن مشتری جدیده.

مشتری‌های جدید، برای رشد و دوام کسب‌وکار لازمن. مخصوصا اگه توی شرایطی قرار گرفتید که مشتری‌هاتون کم شدن یا مشتری‌های قبلی‌تون کمتر خرید می‌کنن، باید احساس خطر کنید و دنبال پیدا کردن مشتری‌های جدید باشید.

 

بهترین روش هم اینه که از راه ‌های جدید و خلاقانه‌تر جذب مشتری استفاده کنید. خوب این یعنی دقیقا چیکار باید بکنید؟ بهتره برای جذب مشتری بیشتر به طور کلی، مراحل زیر رو طی کنید:

  • اول تعیین کنید که چه کسانی رو میخواید جذب کنید. کل مملکت ایران، نمی‌تونن مشتری هدف شما باشن. هرچقدر که هدفمندتر عمل کنید، نتیجه بهتری می‌گیرید.
  • بعدش باید بدونید فرآیند خرید ایده‌آل برای یه مشتری، چه شکلیه؟ این فرایند رو پیاده‌سازی کنید.
  • تو مرحله بعد باید برای جذب مشتری جدید، اهداف سه ماهه و سالانه تعیین کنید.
  • حالا باید مشخص کنید چه مقدار از منابع (بودجه، زمان و غیره) رو می‌تونید، برای جذب مشتری‌های جدید اختصاص بدید.
  • وقتی همه این کارها رو انجام دادید، باید برید سراغ پیدا کردن روش‌های مارکتینگ درست که با مشتری هدف، بودجه و استراتژی‌های برندینگ‌تون مطابقت داشته باشن.

بیایید چندتا از بهترین روش‌های جذب مشتری جدید رو باهم بررسی کنیم:

 

روش های جذب مشتری جدید

 

1. از ارائه تخفیف غافل نشید!

می‌تونید با ارائه تخفیف برای محصول یا خدمات‌تون، مشتری‌های جدید رو جذب کنید. این یکی از اولیه‌ترین تکنیک‌های جذب مشتری جدید هستش. احتمالا خودتون هم وقتی بتونید یه محصولی رو با تخفیف بخرید، حس خوبی پیدا می‌کنید. پس مشتری‌های جدید رو از این حس خوب، محروم نکنید!

 

2. از مشتری بخواهید شما رو به دوستاش معرفی کنه

مشتری فعلی یکی از بهترین منابع، برای جذب مشتری جدیده، کافیه ازش بخواید شما رو به بقیه معرفی کنه. منفعل نباشید و منتظر نمونید تا مشتری به صورت خودجوش تصمیم بگیره شما رو به همکار، دوست و خانواده‌اش رو معرفی کنه. کنترل اوضاع رو دست بگیرید و یه رویکرد سیستمی ایجاد کنید، تا از مشتری درخواست ارجاع داشته باشین. برگزاری مسابقه، کمپین ارجاعی و غیره، همه جز تکنیک‌های موثر هستند.

 

3. همکاری استراتژیک داشته باشید.

مشاغلی رو پیدا کنید مکمل‌تون هستن ولی اما رقیب نیستن! بعد یه ایده خلاقانه برای جذب مشتری بیشتر بزارید که دو طرف ازش سود ببرن. این روش علاوه بر اینکه خیلی هوشمندانه هست، هزینه زیادی هم رو دست‌تون نمیذاره. مثلا، اگه شما محصولات کودک رو می‌فروشید، با یه کسب‌وکاری که لباس‌های بارداری می‌فروشه، همکاری کنید. کافیه به مشتری‌های اون یکی بیزینس تخفیف ارائه کنید، تا خودشون بیان و از شما خرید کنن.

 

4. تخصص‌تون رو نشون بدید

مشتری‌ها عاشق کار کردن با متخصص‌ها هستن. نشون دادن تخصص، باعث میشه سریع‌تر بهتون اطمینان کنن. می‌تونید توی همایش‌های مرتبط، سخنرانی کنید یا حتی وبینار یا کارگاه آموزشی برگزار کنید.

 

5. توی رویدادهای اجتماعی شرکت کنید

مثلا نظرسنجی‌ها نشون داده بیشتر مردم دوست دارن، از مشاغل محلی و مستقل حمایت کنن. پس یه راه‌حل خیلی ساده برای جذب مشتری بیشتر، شرکت تو رویدادها و سازمان‌های خیریه هست. اسپانسر یه مسابقه بشید یا اینکه یه خیریه رو حمایت مالی کنید. این فعالیت‌ها تاثیر مثبتی روی جذب مشتری‌های جدید داره. حتی می‌تونید اسپانسر یه پادکست بشید.

 

6. وب‌سایت‌تون رو به‌روزرسانی کنید.

دیگه همه می‌دونن که دیجیتال مارکتینگ، یه روش موفق برای جذب مشتری توی سال 1401 هستش. و وب‌سایت، یکی از اصلی‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگه. حتما هر از چندگاهی دستی به سر و روی سایت‌تون، بکشید. سایت شما باید به اندازه کافی جذاب و دارای مطالب متنوع باشه، که بتونه مشتری جدید رو جذب کنه. روی محتوای سایت‌تون یه سرمایه‌گذاری ویژه بکنید و با استفاده از سئو، اونو به رتبه‌های اول گوگل برسونید. البته این کار خودتون نیست و باید از متخصص‌ها کمک بگیرید. مهم‌ترین نکته اینه که سایت‌تون باید برای موبایل بهینه‌سازی شده باشه.

 

7. شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هم یکی از بهترین روش‌های جذب مشتریه. اینستاگرام، لینکدین، واتس‌اپ، تلگرام و غیره رو جدی بگیرید. البته منظور این نیست که توی همه این شبکه‌ها فعال باشید. تمرکزتون رو روی یک یا دو شبکه بذارید و قوی کار کنید.

 

8. تبلیغات آفلاین

دیجیتال مارکتینگ خوبه، ولی معنیش این نیست که روش‌های قدیمی‌تر منسوخ شدن. تبلیغات تلوزیونی، رادیویی، بیلبوردها و غیره، هنوزم خیلی برای کسب‌وکارهای B2C موثرن. حتما این روش‌ها رو جدی بگیرید.

 

اینم از 8 تا روش جذب مشتری، پیشنهادم اینه که روی یکی دوتاش سرمایه‌گذاری کنید و یهویی لقمه‌ی بزرگ برندارید. بعد که مراحل به نتیجه خوبی رسیدید، برید سراغ روش‌های بعدی.