حتما میدونین که الان اونقدر رقابت توی بازار کسبوکارها سخته که اگه خلاقیت به خرج ندین، کلاهتون پس معرکهس! حتی بخش فروش هم دیگه الان وارد این بازی شده. هرچی خلاقتر باشید، موفقتر ظاهر میشید. پس باید بگیم که خلاقیت در فروش، راز موفق شدن شماست! چون الان مشتری اونقدر باهوشه و اونقدر اطلاعات داره که اصلا راحت راضی نمیشه. به علاوه تحقیقات ثابت کرده که فروشنده های خلاق، فروش خیلی بالاتری دارن (منبع).
از طرف دیگه مشتری کلی گزینه برای انتخاب داره، پس باید حسابی دلشو ببرید تا برند شما رو انتخاب کنه!
پس اینجا برگ برندهتون چیه؟
خلاقیت در فروش!
بیایید بیشتر این موضوع رو بررسی کنیم:
تعریف خلاقیت در فروش
فروش خلاقانه (Creative Selling) یعنی اینکه کلی ایده داشته باشین و ازشون استفاده کنین تا بیشتر بفروشید.
از یه جایی به بعد باید بفهمین کدوم ایدههاتون موفقتر بودن. پس بررسی کنید که کدوم ایدههای خلاقانه فروشتون رو بیشتر کرده یا باعث شده مشتریهای بیشتری جذب کنید. هیچ وقت از ایدههای جدید ناامید نشین و بدونین که خلاقیت در فروش میتونه نتایج رو زیرورو کنه! و یادتون باشه که ذهنتون رو باز نگه دارید، زیاد بخونید و با دقت به همه چیز نگاه کنید.
نکتههای خلاقیت در فروش
اگه میخواین کسبوکارتون سرپا بمونه، خلاقیت به خرج بدین. این نکات رو ببرسی کنید تا به یه فروشندهی خلاق و نمونه تبدیل میشین!
1. نشانههای خلاقیت در فروش
یه نماد یا نشونه برای خودتون داشته باشین. مثلا یه توپ کریستالی یا هر چیز دیگهای که دوست دارین. یه چیزی که روی میز کار بزارید و با نگاه کردن بهش یادتون بیوفته که باید خلاقیت به خرج بدین. فکرهاتون رو با همکارا در میون بذارین، این کار باعث میشه هم ذهنتون تقویت بشه و هم اعتماد به نفستون بالاتر بره.
2. مثبت باشید
خلاقیت برای فروش یه شبه اتفاق نمیوفته. اینطوری هم نیست که یهو همهچیز بهتون الهام بشه. مثلا ممکنه یه ایده به ذهنتون بیاد و با خودتون بگین: ولش کن بابا، امکان نداره بتونم. ولی اصلا اینجوری فکر نکنین. فقط غیرممکن، غیرممکنه. پس به خودتون اعتماد داشته باشین. برای خودتون هدفهای کوچیک بذارین و پلهپله بهشون برسین. هر چی بیشتر پیش برین، نتیجه قشنگتر میشه!
3. نرم افزار CRM همیشه باز باشه
ایدههای خلاقانه برای فروش، توی فضای خلاء ذهنی شکل نمیگیره. برای فروش خلاقانه به اطلاعات نیاز دارید. و بهترین منبع اطلاعات نرم افزار CRM هستش. هم اطلاعات مشتری رو دارید، هم نکتههایی که درمورد مشتری نوشتید و هم نتایجی که تا الان به دست آوردید. هر چیز جدیدی که به ذهنتون میرسه رو هم توی بخش یادداشتها بنویسید تا یادتون نره.
4. هر روز بهتر از دیروز باشید
برای خلاقیت در فروش، لازمه هر روزتون با روز قبل فرق کنه. هر روز روی یکی از مهارتهاتون تمرکز کنید و برای بهتر شدنش تلاش کنید. با یه ذره خلاقیت، میتونین فروش بالاتری داشته باشید. حتما از همکارا بخواید پیشنهاد بدن. از ایدههای جدید استقبال کنید.
5. مشتری رو بشناسید!
یکی از مهمترین قدمهای خلاقیت برای فروش اینه که مشتری رو بشناسین. باید بدونین چی دوس داره و از چیا خوشش نمیاد. اینجوری بر اساس اطلاعاتی که دارین، میتونین از روشهای مختلفی استفاده کنین. مشتری رو هم اذیت نمیکنید. یا ندونسته کاری نمیکنید که ناراحت بشه و دیگه ازتون خرید نکنه.
6. از مشتری سوال کنید
این مورد بهتون کمک میکنه مشتری رو بهتر بشناسین و در نتیجه بهش خدمت بهتری ارائه کنین. یه حرف مشتری میتونه جرقهی یه ایدهی خلاقانه برای فروش رو توی ذهنتون روشن کنه. هر جا برای مشتری سوالی پیش اومد هم بیجوابش نذارین!
7. به ظاهرتون توجه کنین
هیچ وقت موقعی که دارین چیزی میخورین یا آدامس میجویین، با مشتری صحبت نکنید. همیشه مرتب و آراسته باشین و خیلی مودبانه با مشتری صحبت کنید. این نکتهی ساده ولی مهمیه که همیشه باید بهش توجه کنید.
8. آموزش ببینید
به لطف دورههای آموزشی، یوتیوب، فضای مجازی و همه امکانات امروزی، هیچکس دلیلی برای یاد نگرفتن نداره. هر چیزی که بخواید رو با یه سرچ ساده پیدا میکنید! دورههای خلاقیت و تفکر خلاق هم خیلی زیادن.
در نهایت اینکه از خاص شدن نترسید. به خودتون برای رسیدن به اهداف فروش و عملی کردن ایدههاتون فرصت بدید. همیشه در نظر داشته باشید که خلاقیت در فروش براتون مهمه و هر روز یه قدم کوچیک برای خلاقتر شدن بردارید. باید کاری کنید که توی ذهن مشتری موندگار بشین!