kpiهای فروش و بازاریابی کدام‌ها هستند؟

هر کسب و کاری برای موفقیت نیاز به تعیین شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد (KPI) داره. KPIهایی که به کمک اونها میزان پیشرفتش رو مشخص کنه. یعنی چی؟!

kpiهای فروش و بازاریابی کدام‌ها هستند؟

هر کسب و کاری برای موفقیت نیاز به تعیین شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد (KPI) داره. KPIهایی که به کمک اونها میزان پیشرفتش رو مشخص کنه. یعنی چی؟!
KPIهای فروش و بازاریابی

فرض کنین می‌خواین به جایی برین که هیچ وقت نرفتین و ماشینی که باهاش می‌خواین سفر کنین رو تا الان استفاده نکردین. وسط راه متوجه می‌شین که ماشین‌تون نشانگر بنزینش سوخته و گوشی‌تون خاموشه. با خاموش شدن گوشی سیستم مسیریاب هم از کار می‌افته.

 

تو این شرایط که نمی‌دونین چقدر بنزین دارین و راه رو بلد نیستین، چقدر احتمال داره بدون مشکل به مقصدتون برسین؟ رسیدن به هدف غیر ممکن نیست، می‌تونین تو هر پمپ بنزین سر راه بنزین بزنین و آدرس رو از بقیه بپرسین. ولی اگه نشانگر بنزین و مسیریاب داشتین خیلی راحت و سریع‌تر به مقصد می‌رسیدین. شاخص‌های کلیدی ارزیابی عملکرد یا همون KPI  فروش و بازاریابی واسه کسب و کار مثل نشانگر بنزین و مسیریاب برای سفره. هر دو کمک می‌کنن آسون و زودتر به هدف‌تون برسین.

 

شاخص‌های کلیدی ارزیابی عملکرد (KPI) چیه؟

تعریف شاخص‌های کلیدی عملکرد (key performance indicator) تو بیشتر منابع یکیه. این شاخص ها نشانگری واسه نمایش پیشرفتن که موفقیت یه کسب و کار رو تو رسیدن به هدفی که داره، می‌سنجه. تعیین شاخص های کلیدی عملکرد یا KPI تو یه بیزنس خیلی سخته و نیاز به تجربه و شناخت درباره کار و فرایندهای مختلف کسب و کار داره.

 

لازمه KPI ای رو انتخاب کنین که به تصمیم گیری‌تون در مورد نحوه عملکردتون کمک کنه. انتخاب یه شاخص درست جزو قدم‌های اول و مهم تو راه موفقیته. اگه شاخص ارزیابی عملکردی که انتخاب می‌کنین، مناسب بیزنس‌تون نباشه، ممکنه گیج بشین و به چیزهای غیر مهم توجه کنین.

 

نحوه تعریف KPI

KPI ها معیاری واسه اندازه گیری عملکردین که تو زمان مشخصی واسه هدفی استراتژیک محاسبه می‌شن. با کمک این شاخص‌ها مدیران می‌تونن بهتر تصمیم بگیرن. دو نکته‌ای که خیلی به کارتون میان:

  1. این شاخص‌ نحوه عملکردتون تو رسیدن به هدف رو نشون می‌ده. این می‌تونه درآمد 6 ماه گذشته یا مشتریان جدید باشه.
  2. متریک‌ و KPI با هم فرق دارن. متریک میزان موفقیت دستیابی به هدفی رو مشخص می‌کنه. ولی KPI میزان رسیدن به آن هدف رو می‌سنجه. مثلا با توجه به متریک پیش‌بینی میشه که امروز 2 میلیون فروش داشته باشین. ولی آخر روز که حساب می‌کنین (با استفاده از KPI) یک و نیم میلیون فروش داشتین.

 

چجوری KPI مناسب بیزنسم رو انتخاب کنم؟

واسه اینکه به پاسخ این سوال برسین لازمه اول انواع KPI رو بشناسین:

  • شاخص ورودی: این شاخص، منابع مصرف شده تو فرایندهایی که خروجی تولید می‌کنن رو می‌سنجه.
  • شاخص فرایند: این شاخص، کارهایی که تو یه فرایند واسه تولید خروجی انجام می‌شه رو می‌سنجه و می‌گه که چقدر کارایی، کیفیت و سازگاری دارن.
  • شاخص خروجی:  میزان کار انجام شده رو نشون می ده و چیزی که تولید میشه رو مشخص می‌کنه.
  • شاخص نتایج: تمرکز روی دستاوردهای یه فرایند و خروجی‌هایش
  • شاخص پروژه: پاسخ به سوالات مربوط به میزان پیشرفت فرایند

 

بهترین شاخص کلیدی عملکردی واسه من

شاخصی رو انتخاب کنین که به کسب و کارتون مرتبطه. این شاخص‌ها خیلی زیادن و هر کدوم کارش متفاوته و چیز متفاوتی رو می‌سنجه. اول مشخص کنین هدفتون چیه که می‌خواین از KPI استفاده کنین و می‌خواین به چی برسین، بعدش انتخاب‌ خیلی آسون میشه.

 

کلام آخر

تو ادامه این درسنامه باهامون باشین که می‌خوایم KPI فروش و بازاریابی رو بررسی کنیم. شما رو بیشتر باهاشون آشنا کنیم تا عملکرد بیزنس‌تون رو بسنجین و بفهمید کجا افزایش فروش داشتید و کجا تغییر لازم دارید. درک این شاخص‌ها کمک می‌کنه راه رسیدن به موفقیت واسه‌تون هموار شه و بعضی نقاط ضعف و قوت‌تون رو بشناسین.

 

درس‌های بعدی میریم سراغ KPIهای فروش و بازاریابی. دونه به دونه همه شاخص‌های کلیدی عملکرد که توی فروش و بازاریابی رو بررسی می‌کنیم.