ایرانیها فروش رو یه کار معمولی میدونن و بیشتر جوونهای امروزی حس میکنن که اگه یه وقت کار پیدا نکردن باید برن فروشنده بشن. اما فروش یه هنر واقعیه و هرکسی توانایی لازم برای فروش رو نداره! فروشندهی موفقی شدن حتی از مهندس شدن هم سختتره! توی فروش همیشه یه خط باریکی هست بین حس خوب ایجاد کردن برای مشتری و تنفر! اگه بتونین اون حس مثبت رو ایجاد کنید، تا حد زیادی به خط پایان نزدیک شدین. امروز میخوایم یه سری تکنیک فروش تلفنی رو با هم بررسی کنیم که خیلی کمکتون میکنن.
تکنیک های بازاریابی تلفنی
مهارت فروش تلفنی، چیزی نیست که یه شبه به دست بیاد. فروش از اون دسته مهارتهایی هست که نیاز به تمرین و زمان داره. باید کلی آموزش ببینید، ادبیات فروش تلفنی رو یاد بگیرید، به تکنیکهای فروش تلفنی تسلط داشته باشید و خلاصه اصول فروش تلفنی رو خوب بلد باشید. توی ادامه 7 تا از مهمترین تکنیکهای فروش تلفنی رو آوردیم، که لازمه هر فروشندهای به اونها تسلط داشته باشه:
1. شنوندهی خوبی باشید!
اولین درس از تکنیکهای فروش تلفنی اینه که خوب گوش دادن رو یاد بگیرید. اما چرا؟ چون یکی از چیزهایی که مشتری ازش فراریه، اینه که تحت فشار بخواد چیزی رو از شمای فروشنده بخره. یادتون باشه با زیاد حرف زدن و تحت فشار گذاشتن مشتری، اون رو کیلومترها از خودتون دور میکنید! پس این تکنیک فروش تلفنی خیلی ساده رو یاد بگیرید: برای صحبت با مشتری، حتما گوش دادن فعال رو رعایت کنید. نباید مکالمهتون یه طرفه باشه. حتما به نظرات، دغدغهها و نگرانیهای مشتری رو گوش بدین و براشون راهحل داشته باشید. با گوش دادن فعال و با حوصله جواب دادن، میتونین اعتماد مشتری رو جلب کنید. یادتون باشه هر چی مشتری بیشتر بهتون اعتماد کنه، احتمال خریدش بالاتر میره.
2. تاثیر تماسهای گرم رو دستکم نگیرید!
استفاده از تماس گرم، یه تکنیک فروش تلفنیه که باید حسابی در موردش تمرین داشتهباشین. درسته که میتونین برای تماس با مشتری از تکنیک تماس سرد هم استفاده کنید؛ اما توجه کنید که تکنیک تماس گرم برای فروش بهتر و کارآمدتره. شما توی تماس گرم با مشتری بالقوهای حرف میزنید، که از قبل با محصولتون آشنایی داره. شما هم باید زحمت بکشید و قبل اینکه زنگ بزنید، یکمی درمورد مشتری تحقیق کنید. مثلا میتونید از شبکههای اجتماعی یا وبسایتهاشون استفاده کنید.
3. حتما درمورد ویژگیها و مزایای محصولتون صحبت کنید
از مهمترین اصول فروش تلفنی اینه که توی حرفاتون، روی ویژگیهای برجسته و مزایای استفاده از محصولتون تاکید کنید. صرفا توضیح محصول کافی نیست! برای مخاطب خیلی مهم نیست بدونه چی میفروشید. براش این مهمه که بدونه چرا باید محصولتون رو بخره؟ و این خرید چه دردی رو ازش دوا میکنه و کجا به دردش میخوره؟
4. به نیازهای مشتری بالقوه توجه کنید
یکی از اساسیترین تکنیکهای فروش تلفنی اینه که بدونید، چی برای مشتری بالقوه اولویت داره؟ مشتری دوست داره بدونه چرا باید رو محصولتون سرمایهگذاری کنه؟ اگه این مسئله براش حل بشه، قطعا با رضایت خاطر ازتون خرید میکنه. پس همونطور که قبلتر هم گفتم، به مشتری فرصت بدید راجعبه نیازها و دغدغههاش حرف بزنه. بعدش متناسب با صحبتهاش، بهش راهحل ارائه بدید. اینطوری مشتری حس میکنه که این راهحل فقط مخصوص اونه، پس حس خوبی بهش دست میده و بهتون اعتماد میکنه.
5. فروش از طریق شبکههای اجتماعی رو فراموش نکنید
یه تکنیک فروش تلفنی خیلی ساده، استفاده از شبکههای فروش اجتماعیه. چرا؟ چون یه مجموعه عظیمی از مشتریای بالقوهتون از طریق شبکههای اجتماعی، به راحتی در دسترس هستند. پس هیچوقت استفاده از شبکههای اجتماعی رو محدود نکنید و توی تمامی اونها حضور فعال و پررنگی داشته باشید. حتی اگه نتونید اطلاعات تماس مشتری رو پیدا کنید، باز هم یه سری اطلاعات خیلی خوب ازش دارید که میتونید توی مکالمه بهشون اشاره کنید تا مشتری بفهمه براش ارزش قائلید و درموردش تحقیق کردید.
6. به ادبیات فروش تلفنی توجه کنید
خیلی مهمه که خودتون باشید. سعی نکنید رسمی و خشک حرف بزنید و یا مثل یه سخنران از روی یه متن بخونید. با لحن روزمره خودتون و خیلی راحت و شمرده، با مشتری صحبت کنید. زیاد خودمونی هم نشید!
7. تماس رو به موقع قطع کنید
این یکی از اصول فروش تلفنی موفق هست. بعد از خوب گوش دادن، گفتن از مزایا و ویژگیهای محصول و ارائه راهحل برای نیازهای مشتری، اگر مشتری نظرش مثبت نبود، برای خرید اصرار نکنید. از زمانی که مخاطب گذاشته تشکر کنید و محترمانه تماس رو قطع کنید.
حرف برای گفتن زیاده، برای همین فعلا به همین تکنیک های فروش تلفنی بسنده میکنیم. بقیه صحبت رو به مقالههای بعدی موکول میکنیم. کافیه از جدول زیر استفاده کنید و روی لینک بعدی کلیک کنید.
1. بازاریابی تلفنی چیه؟ آموزش بازاریابی تلفنی
2. مقایسه بازاریابی تلفنی و بازاریابی حضوری
3. مقایسه بازاریابی تلفنی و بازاریابی ایمیلی
4. شروع تماس تلفنی فروش و نمونه سناریو فروش تلفنی
5. نحوه صحبت با مشتری پشت تلفن
7. تماس سرد چیه و چطور انجام میشه
8. نحوه مذاکره تلفنی و 8 نکته مهم
9. تحول بازاریابی تلفنی با 11 نکته مهم
10. بهترین زمان برای تماس تلفنی فروش
11. سوالات بازاریابی تلفنی برای تماس سرد و پیگیری مشتری
12. چطور نمونه اسکریپت بازاریابی تلفنی بنویسیم؟
13. بازاریاب تلفنی کیه و چه وظایفی داره؟