11 مورد از مهم‌ترین نکات بازاریابی تلفنی

اگه می‌خواید موفق بشید، به این 11 تا نکته توی بازاریابی و فروش تلفنی خیلی دقت کنید

11 مورد از مهم‌ترین نکات بازاریابی تلفنی

اگه می‌خواید موفق بشید، به این 11 تا نکته توی بازاریابی و فروش تلفنی خیلی دقت کنید
نکات بازاریابی تلفنی

بیشتر کسب‌وکارها روی بازاریابی تلفنی سرمایه‌گذاری می‌کنن. برای همین هم می‌خوایم تو این مقاله در مورد نکات فروش تلفنی با هم صحبت کنیم و مسیر تبدیل شدن به یه بازاریاب تلفنی حرفه‌ای رو، بهتون نشون بدیم تا فرصت‌های شغلی بیشتری داشته باشید.

 

نکات فروش تلفنی

 

1. اعتماد به نفس داشته باشید

یکی از محدودیت‌های فروش تلفنی اینه که زمان کمی برای قانع کردن یه مشتری دارید. تازه خبری از زبان بدن و صحبت حضوری هم نیست و فقط از طریق صحبت‌ها می‌تونید به موفقیت برسید. پس قدرت بیان و صحبت کردن، مهم‌ترین سلاحیه که دارید. باید تو همین تایم کوتاه، اعتماد به نفس خودتون رو به مشتری نشون بدید. حتی اگه اولین روز کاری‌تون هست و هیچ تجربه قبلی هم ندارید، مهم نیست. ادای اعتماد به نفس داشتن رو دربیارید. چون مشتری میتونه از پشت تلفن، بفهمه که چقدر به حرفای خودتون مطمئن هستید.

 

2. مشتری رو درک کنید

یه نکته خیلی مهم تو بازاریابی تلفنی، شناخت مشتری هست. مشتری شما کیه؟ چه نیازهایی داره؟ اصلا الان که باهاتون صحبت می‌کنه حالش خوبه یا ناراحته؟ چون اگر مشتری حال مساعدی نداره، بهتره در مورد فروش باهاش صحبت نکنید. جواب این سوال‌ها رو باید خودتون پیدا کنید و تاریخچه‌ش رو توی پروفایل مشتری در CRM ذخیره کنید تا همیشه در دسترس باشن.

 

3. از اشتباه کردن، نترسید

اصلا از تپق زدن، به تته پته افتادن، اشتباه گفتن جملات و… نترسید. یادتون باشه هر تماس تلفنی، دقیقا مثل یه کلاس درسه. اشتباهی هم اگه پیش اومد، فدای سرتون، تجربه‌ای میشه برای پیشرفت. اینکه از قبل برای چیزی استرس داشته باشید، نتیجه رو خراب میکنه.

 

4. سوال بپرسید

هیچ وقت و هیچ وقت از پرسیدن سوال برای یادگیری نترسید و خجالت نکشید. اگه یه همکار کارکشته دارید که خیلی تو بازاریابی فروش موفقه، حتما ازش سوال کنید و از تجربیات‌اش بپرسید. کتاب مطالعه کنید. توی همایش‌ها و کارگاه‌های مرتبط شرکت کنید.

 

5. انرژی و نشاط داشته باشید

فکر نکنید داشتن انرژی مثبت، شاد بودن و لبخند زدن پشت تلفن مشخص نیست. مشتری همه اینها رو حس می‌کنه. داشتن توام این موارد خیلی مهمه و یکی از دلایلی هست که میتونه، شما رو به یه بازاریاب حرفه‌ای تبدیل کنه.

 

6. از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

شاید با خودتون بگید اصلا شبکه اجتماعی چه ربطی به فروش تلفنی داره؟ اما واقعا مربوطه، چطوری؟ خوب شما باید در مورد مشتری اطلاعات کسب کنید دیگه، هر چی بهتر مشتری رو قبل از تماس بشناسید، مکالمه تلفنی‌تون خوب‌تر پیش میره. یکی از بهترین جاهایی که میتونید در مورد مشتری اطلاعات کسب کنید، همین شبکه‌های اجتماعی هستن. توی تلگرام، توییتر، لینکدین، اینستاگرام و … پست‌های مشتری رو بخونید و حتی به اشتراک بذارید.

 

7. تحقیق کنید

چرا مهمه که قبل از تماس با مشتری، در موردش اطلاعات جمع کنید؟ چون می‌تونید از این اطلاعات برای شخصی‌سازی استفاده کنید. بریم اینو توی مورد بعدی توضیح بدیم.

 

8. شخصی‌سازی مکالمات

با همه مشتری‌ها پشت تلفن یه جور صحبت نکنید. با هر کسی اونجور که دوست داره، صحبت کنید. ممکنه یه نفر درون‌گرا باشه و اصلا صمیمیت و لحن دوستانه رو نپسنده. یا برعکس یه نفر خیلی معاشرتی و خوش‌مشرب باشه. پس با هر مشتری همون‌طور که میل داره، رفتار کنید.

 

9. داشتن برنامه‌ریزی روزانه

یه بازاریاب تلفنی حرفه‌ای، خوش‌قول و آن‌تایم هست و به قول‌وقراری که با مشتری میذاره، عمل می‌کنه. پس حتما اگه با کسی قرار گذاشتید که بهش زنگ بزنید، بهتره این موضوع رو توی CRM ثبت کنید تا نرم‌افزار بهتون آلارم بده و تماس رو فراموش نکنید.

 

10. ربات نباشید

حتما یادتون باشه که شما با یه انسان اون‌ور خط، صحبت می‌کنید. انسانی که کاملا احساسات و حالات شما رو حس می‌کنه. پس لطفا از خوندن از روی یه متن ثابت برای همه مشتری‌ها پشت تلفن به شدت اجتناب کنید، که تاثیر خوبی روی مشتری نداره! به جاش سعی کنید همون پشت تلفن هر مشتری رو بشناسید و متناسب با شناختی که ازش به دست آوردید، حرکات و مکالمات بعدی‌تون رو پیش ببرید.

 

11. ناامیدی ممنوعه

شاید خیلی وقت‌ها پیش بیاد که مشتری نه بگه، بهانه بگیره و به خاطر قیمت، ویژگی‌های محصول و … بخواد شما رو به چالش بکشه. مهم‌ترین نکته توی این شرایط اینه که اصلا خودتون رو نبازید و ناامید نشید. در عوض خیلی راحت و منطقی، یکی یکی ابهام‌های مشتری رو در مواردی که سوال براش پیش اومده، حل کنید. هیچ‌وقت از روبرو شدن با مخالفت مشتری نترسید. فقط و فقط تو این موارد باید بتونید ارزش‌های محصول و خدمات‌تون رو، بهتر به مشتری نشون بدید.